Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nordlys
Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 16-04-01 11:30

Hejsa

Nu missede jeg jo onsdag aftens lysshow, men var så heldig at fredag nat
også var lidt aktiv med nordlys, og at jeg befandt mig i det mørkeste
nordjylland på daværende tidspunkt.

Så blev mulighed for at afprøve digicam mod analog.

Analogbillederne er ikke fremkaldt endnu - gad vide om jeg skal bede om
en special fremkaldelse for at være sikker på et godt resultat - nogen
her der ved det?

Well - http://www.larholm.dk/pia/nordlys.jpg indeholder det bedste af
nordlysbillederne.
Kameraet er et Olympus 2100UZ, lukketid 16 sec. (største mulige), blænde
2.8, 38 mm, iso-indstilling til 100.
Herefter er der kørt autolevels i photoshop.

Når de andre billeder er fremkaldt, bliver de også lagt op, hvis de er
gode.

Pia
* Pia Klit Larholm * Per Aspera Ad Astra *
* * http://www.solformoerkelse.dk *
* http://www.starkeys.com * http://www.larholm.dk/pia *
* egne fotoes og malerier * http://www.starkeys.com/bdsm-info *

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 16-04-01 12:36

Hej Pia
Godt billede - det er da nogle fantastiske farver. Jeg håber de andre
billeder bliver gode, så vi kan få lov at se dem.

Er det negativ eller positiv. Er det positiver skuller der ikke være
problermer er det negativer skal du nok lige forklare hvad der er på
billederne.

Andet sted læste jeg om en (Søren) der havde set nordlys flere gange på
Færørene - Er det mere hyppigt der? og hvorfor?

Martin

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 16-04-01 13:15

Martin Bay Hebsgaard wrote:

> Er det negativ eller positiv. Er det positiver skuller der ikke være
> problermer er det negativer skal du nok lige forklare hvad der er på
> billederne.

Det er alm. 35 mm film. En skøn blanding af alm. dagslysbilleder og så
nattebilleder.

Jeg har før forsøgt at filme nattehimlen, men de kommer ikke ud på
papir, selv om man kan ane lyspletter på negativet.
Så mon det ikke er smartest lige at sige, der er stjernebilleder med, så
alt skal komme på papir.
Er der nogen der har erfaring med fremkaldelser i den retning?

> Andet sted læste jeg om en (Søren) der havde set nordlys flere gange på
> Færørene - Er det mere hyppigt der? og hvorfor?

jeps- nordlys er mere hyppigt jo længere nordpå du kommer.
Solen sender konstant masse i vores retning, men oftest er det i så små
mængder, at det kun "trigger" atmosfæren i polaregnene. Massen fra solen
bliver indfanget af jordens magnetfelt og de enkelte partikler fra solen
interaktiverer så med molekylerne i vores atmosfære, hvilket skaber de
smukke farver.
De hvid-grønne farver skyldes ilt, og de rødlige farver skyldes kvælstof
(Nitrogen). Jordens magnetfelt får nordlysene til at bevæge sig i baner
og nordlys befinder sig typisk i 100-400 km's højde.

Solen "lever" i en 11 års cyklus, hvor den når et maximum. Det er det vi
oplever nu. Der er flere solpletter (områder på solen som er ca. 2000
grader køligere en resten af overfladen), solen har flere og krafigere
"udbrud" og som følge deraf sendes der mere materiale ud i rummet. Disse
krafige udbrud, hvoraf den sidste store fandt sted d. 7-8 april er ca. 3
dage om at nå os, hvor det så skaber smukke nordlys.
Jo kraftigere udbrudet er, jo længere sydpå kan nordlys observeres.
Sidst vi kunne opleve nordlys herhjemme var fra 89-91, så vi har lidt
vel et år tid endnu, hvor vi har chance herhjemme.

Fx. kan du næsten altid se nordlys i Alaska og Canada, mens det sydlige
USA kun oplever det ca. hvert 11'te år.
I europa skal du nord for polarcirklen for at være nogenlunde sikker på
at opleve nordlys, selv i solens "svage" perioder. Og på den sydlige
halvkugle skal du faktisk til sydpolen for at være sikker.
Island og Grønland er også ret sikre steder for at opleve fænomenet.

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 16-04-01 13:46

Tak for en god og oplysende forklaring.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 17-04-01 16:54

> [...]
>alt skal komme på papir.
>Er der nogen der har erfaring med fremkaldelser i den retning?

Jeg har prøvet at sige "om igen" ved fyrværkeri billeder. Enten kan
kopicomputeren ikke finde noget på negativet, eller også har det været
en gang 18% grå/grøn suppe.

Men efter en ekstra tur eller to er der dog kommet fine billeder uf af det.

>Pia

Ove Kjeldgaard

Fra : Rune Baess

Dato : 16-04-01 16:22

> [...]
blænde
> 2.8, 38 mm, iso-indstilling til 100.
> Herefter er der kørt autolevels i photoshop.

Udmærket billede, men prøv at lægge dine levels i photoshop manuelt
(evt. for hver farvekanal), så kan du undgå det clip der er i
højlyset nederst til højre, samt den generelle posterize-effekt på
hele billede.

Rune

Fra : Torben

Dato : 16-04-01 16:48