For bredt mellemrum
Fra : taizu

Dato : 27-11-03 22:14

På min side http://www.afan.dk/stevebacic/news.shtml i højre kolonne
øverst er der for bredt mørkt mellemrum - jeg har stirret og stirret
og en ven har stirret, men jeg kan ikke få øje på hvorfor det
mellemrum er bredere end de andre.

Det er en llle skønhedsfejl der irriterer mig - er der nogen der har
falkeøjet?

mvh
Taizzu

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-11-03 22:34

taizu <taizu@afan.dk> skrev:

> På min side http://www.afan.dk/stevebacic/news.shtml i højre
> kolonne øverst er der for bredt mørkt mellemrum

Prøv at køre din kode gennem en validator:

http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fwww.afan.dk%2Fstevebacic%2Fnews.shtml&warnings=yes

> - jeg har stirret og stirret

.... så finder du sikkert fejlen. Ovenstående link siger noget om

Error: element tr not allowed here

flere steder.

I øvrigt ser det meget forskelligt ud i forskellige browsere.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : taizu

Dato : 27-11-03 23:42

Siden validere nu men mellemrummet er stadig bredere end på de andre
sider.

Hvilke browsere har du checket den i?
Er der et sted man kan se sin side i forskellige browsere eller er man
selv nødt til at installere X antal forskellige browsere?

Hvilke anbefaler du som mimimum?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-03 00:15

taizu skrev:

> Siden validere nu men mellemrummet er stadig bredere end på de
> andre sider.

Prøv Mozillas DOM inspector.

> Er der et sted man kan se sin side i forskellige browsere
> eller er man selv nødt til at installere X antal forskellige
> browsere?

Det sidste.

> Hvilke anbefaler du som mimimum?

Der er tre hovedbrowsere til Windows - IE, Mozilla (incl. Netscape
6+) og Opera. Nye versioner af disse tre er et must (pt IE6,
Mozilla 1.5 og Opera 7.21). Herudover kan man tjekke i Opera 6 og
evt. Netscape 6.x.

Det ville også være en god ide at tjekke i IE5.5 samt diverse Mac-
browsere (IE5.1 og 5.2, Safari m.fl). Men det sidste kræver en Mac,
mens det første kræver en ekstra windowsmaskine da man ikke
umiddelbart kan have flere IE-versioner på en maskine (jeg har
faktisk set et indlæg om at det kan lade sig gøre, men det kræver
fifleri).

NB: Læs gerne min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : taizu

Dato : 28-11-03 00:35

On Fri, 28 Nov 2003 00:15:08 +0100, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>umiddelbart kan have flere IE-versioner på en maskine (jeg har
>faktisk set et indlæg om at det kan lade sig gøre, men det kræver

Takker for anbefalingernen - jeg skal ud og hente browsere.
Jeg har en kammerat med MAC, så ham vil jeg lokke til noget validering
- han klager altid over at mine sider ser rådne ud på hans MAC.
Men jeg ved ikke hvor meget der er at gøre - jeg synes jeg skriver pæn
kode og når det validerer ved jeg ikke hvad man mere kan gøre.

>NB: Læs gerne min signatur.
Beklager - jeg var ude af træning

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 28-11-03 09:26

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det ville også være en god ide at tjekke i IE5.5 samt diverse Mac-
> browsere (IE5.1 og 5.2, Safari m.fl). Men det sidste kræver en Mac,

Det er faktisk muligt for Windows-brugere gratis at se sin side i Safari hos Dan Vine
http://www.danvine.com/capture/

> [...]
> umiddelbart kan have flere IE-versioner på en maskine (jeg har
> faktisk set et indlæg om at det kan lade sig gøre, men det kræver

Næ, det kræver nu bare at man downloader dem man ønsker og kører iexplorer.exe
Og det er nu ikke fordi de fylder så meget 3-4Mb for IE5/IE5.5
http://www.skyzyx.com/archives/000094.php

Jeg har også skrevet _lidt_ om det på min hjemmeside www.hintzmann.dk

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-03 10:23

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Det er faktisk muligt for Windows-brugere gratis at se sin
> side i Safari hos Dan Vine http://www.danvine.com/capture/

Genialt. Endnu en side til bogmærkerne.

> Næ, det kræver nu bare at man downloader dem man ønsker og
> kører iexplorer.exe Og det er nu ikke fordi de fylder så meget
> 3-4Mb for IE5/IE5.5 http://www.skyzyx.com/archives/000094.php

Jeg havde ikke set downloadudgaven, men blot den tutorial der også
henvises til i ovenstående link. Der skal pilles lidt ved nogle
filer. Men det er herligt at det tilsyneladende er blevet så
enkelt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-03 10:34

taizu skrev:

> Siden validere nu men mellemrummet er stadig bredere end på de
> andre sider.

Din css-kode validerer ikke helt.

Men ellers vil jeg tro at mellemrummet kommer, fordi din <td> med
Future Events ligger i en anden <tr> end den venstre menu. Hvis du
vil have at de går lige højt op, vil jeg tro at de skal ligge i
samme række.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : taizu

Dato : 30-11-03 01:40

On Fri, 28 Nov 2003 10:34:10 +0100, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>Future Events ligger i en anden <tr> end den venstre menu. Hvis du
>vil have at de går lige højt op, vil jeg tro at de skal ligge i

Har ikke fået valideret css endnu, men da jeg fik sat dem i samme
tablerow forsvandt det brede mellemrum - mange tak.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-03 11:04

> [...]

> Næ, det kræver nu bare at man downloader dem man ønsker og
> kører iexplorer.exe Og det er nu ikke fordi de fylder så meget

Det er afprøvet (IE5.5 på W2K) og det virker fint. Men er det
muligt at få ændret titellinjen på den ene af de to, så man kan
kende forskel? Det er stort set ikke til at se nogen forskel i
udseendet - og når man vælger "Om Internet Explorer" skriver begge
versioner IE 6.00.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 28-11-03 12:13

> [...]
> kende forskel? Det er stort set ikke til at se nogen forskel i
> udseendet - og når man vælger "Om Internet Explorer" skriver begge

Ja, man kan ikke bruge "About" til noget, da den blot returnere det der står i registrerings
databasen.
Men ... jeg har lavet en lille favelet til dig

javascript:void(document.title='IE'+navigator.userAgent.toLowerCase().substr(navigator.userAgent.toLowerCase().indexOf('msie')+5,3)+'-'+document.title)

Hvis du syntes det er nemmere kan også blot trække den over til dine hypperlinks fra min
hjemmeside www.hintzmann.dk

Håber at du kan bruge det

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-03 12:27

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Men ... jeg har lavet en lille favelet til dig

Du er en skat

Takker og bukker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 28-11-03 12:35

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Du er en skat

Tak, men jeg har lige opdaget at det kun virker lokalt på ens maskine, men desværre ikke på
internettet. Jeg tror det har noget at gøre med sikkerheds indstillingerne.

Jeg har derfor lavet en alternativ version, som i stedet for at vise version nummeret i titlen
viser det i statusbaren.

javascript:void(window.defaultStatus='IE'+navigator.userAgent.toLowerCase().substr(navigator.userAgent.toLowerCase().indexOf('msie')+5,3))

Og den virker fint når man er ude og surfe

Man må åbentbart godt hijacke statusbaren, men åbentbart ikke titlen.

Hintzmann c",)

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 28-11-03 12:44

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> [...]
>

> Og den virker fint når man er ude og surfe
>
> Man må åbentbart godt hijacke statusbaren, men åbentbart ikke titlen.

Okay, en gang til ...

Det er kun til IE5 at favelet'en til titlen virker. Men favelet'en til statusbaren virker i alle
3 version af IE (5.0 + 5.5 + 6).

Sorry

Hintzmann c",)

Fra : Ole Andersen

Dato : 28-11-03 06:34

On Thu, 27 Nov 2003 22:14:29 +0100, taizu <taizu@afan.dk> wrote:

>På min side http://www.afan.dk/stevebacic/news.shtml i højre kolonne
>øverst er der for bredt mørkt mellemrum - jeg har stirret og stirret

Kunne det måske være fordi du har sat højden forskellig på de to
billeder i toppen. Jeg har før oplevet at sådan en bagatel kan
gøre en gråheret

--

Med venlig hilsen Ole Andersen - Aalborg