iframe
Fra : Tine

Dato : 27-11-03 19:30

Kan man ikke indsætte en iframe i en tabel eller CSS boks, og hvor indholdet
så ombryder til dertil, istedet for at have en fast højde-bredde i pix ?
Hvordan laver man den mest fleksible iframe ? Den skal indsættes på et
fremmed site og linke til mit eget site, således at jeg kan opdatere
indholdet på den mest fleksible måde.

Eller er der en bedre metode til at indsætte et fremmed website, så det
tilpasser sig mine egne formater. Har prøvet med 100% men den virker ikke

venligst

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-03 22:26

Tine skrev:

> Kan man ikke indsætte en iframe i en tabel eller CSS boks, og
> hvor indholdet så ombryder til dertil,

Jo - med 100%

> Har prøvet med 100% men den virker ikke

Vis hvad du har gjort. Jeg har lavet et eksempel med 100%
udfyldning af en div her:
<http://gyros.dk/usenet/html/iframetest.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tine

Dato : 28-11-03 13:44

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Jo - med 100%

Ja du har ret. 100% virker. Men grunden til at det ikke virkede hos mig var
den øvrige foranstående kode på websitet som gjorde at højden ikke blev
ændre selvom der var sat 100%. Min iframe alene justerer fint nok til 100% i
alle retninger. Da jeg ikke har indflydelse på den øvrige kode, så har jeg
opgivet en iframe i dette tilfælde.
Er der måske en metode til at nulstille/ophæve alt foranstående kode, så en
iframe vil formatteres svarende til style på iframe'en ?

Jeg opdagede desværre også at indholdet af min iframe (når den var på det
fremmede site), ikke blev printet

Kan man undgå lodrette scrollbars i selve iframen ? altså sådan at hvis
indholdet ikke ses helt (og man har sat 100% højde/bredde), så skal man
scrolle i selve sitewinduet, således at det hele ser ud som om der IKKE var
nogen iframe ?

Bedste hilsener

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-03 14:21

Tine skrev:

> Ja du har ret. 100% virker. Men grunden til at det ikke
> virkede hos mig var den øvrige foranstående kode på websitet
> som gjorde at højden ikke blev ændre selvom der var sat 100%.

Det ville stadig være rart at kunne se et eksempel online. Men husk
at 100% altid gælder i forhold til det element der omgiver det
aktuelle element.

> Min iframe alene justerer fint nok til 100% i alle retninger.

Godt.

> Er der måske en metode til at nulstille/ophæve alt
> foranstående kode, så en iframe vil formatteres svarende til
> style på iframe'en

Med hensyn til størrelse er indre elementer bundet af de grænser
som deres omgivende elementer sætter. I princippet kan du benytte
position: absolute; til at slippe for grænserne i en div - men som
følgende eksempel viser er det implementeret ret forskelligt i de
tre hovedbrowsere:
<http://gyros.dk/usenet/html/iframeposition.shtml>.

Mozilla viser det som jeg ville forvente - nemlig i fuld bredde og
højde (der er brugt top: 70px; til at rykke iframen fri af
overskriften).

Opera viser det i fuld højde, men i samme bredde som før (hele
iframen er korrekt placeret i venstre side).

IE6 viser iframen i præcis samme størrelse som før - blot rykket ud
til venstre på siden.

Netscape 6.2 viser i øvrigt siden næsten som Mozilla - bortset fra
at iframen her ikke er transperant, så den bagvedliggende div-boks
skjules.

Så medmindre du vil kræve at alle dine besøgende er
Mozilla/Netscape-brugere, er position-løsningen heller ikke så god.

> Jeg opdagede desværre også at indholdet af min iframe (når den
> var på det fremmede site), ikke blev printet

Det er muligvis en sikkerhedsindstilling der blokerer. Jeg kan ikke
genskabe problemet med en iframe på samme site, men det kan godt
tænkes at være et problem med en iframe fra et fremmed site.

> [...]
> højde/bredde), så skal man scrolle i selve sitewinduet,
> således at det hele ser ud som om der IKKE var nogen iframe ?

I nogle browsere kan du lave det - men ikke med en iframe. Det skal
laves med en scrollbar div (søg evt. tilbage i gruppen for
informationer). Men du kan næppe bruge det, fordi det kræver adgang
til hele siden på det fremmede site - i stedet for at inkludere din
side via en iframe skal man inkludere via SSI. Så vidt jeg husker,
er det alligevel også en risikabel metode. Dels virker den ikke i
nogle browsere, dels kan det give problemer hvis selve siden også
har brug for en scrollbar.
--
Jens Gyldenkærne Clausen