Sverige er nu et dejligt sted...
Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 27-11-03 13:17

- Billige biler
- flot natur
- BILLIGT bredbånd!!

Eneste ulempe er de mange svenskere..

Men det var egentlig bredbånd som jeg ville snakke om her!

Denne post er en opfølgning på en tidligere tråd hvor vi diskuterede pris og
ydelse på bredbånd. Jeg nævnte at jeg ville få den nye Scream opkobling fra
Bostream (jeg bor i Stockholm) og lovede at komme med mere info når linien
var klar.

Scream koster 398 SEK/mnd. hvilket svarer til ca. 320 DKK

Afhængig af hvor langt man bor fra centralen tilbydes forskellige
hastigheder på følgende måde:

0-300m: op til 26Mbps symmetrisk (VDSL)
300m-1000m: op til 10 Mbps symmetrisk (VDSL)
over 1000m: op til 8192kbps downstream og 1 Mbps upstream (ADSL)

Uheldigvis bor jeg ca 2-2.5 km fra centralen, så jeg fik ADSL. Men mit link
træner til den maksimale bit rate for ADSL, altså 8/1 Mbps.

Jeg har leget lidt med download for at teste om nu også Bostream giver mig
den båndbredde længere end til DSLAMen inde på centralen - og det ser sådan
ud!

Ved download af en linux distribution fra Sunet.se opnår jeg ca 850kBps - og
når man beregner den maksimale teoretiske user data rate som kan fås fra et
8Mbps link, ATM overhead taget i betragtning giver det ca. 880kBps.

Ganske god forbindelse til den pris!

Mvh Steen

Fra : TBC

Dato : 28-11-03 22:44

"Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> 0-300m: op til 26Mbps symmetrisk (VDSL)

> Ganske god forbindelse til den pris!

Damn ...jeg bor genbo til min central på Nørrebro. ....Jeg har Telia ADSL
(begrænset til 2Mbit/s), gid de ville finde på noget tilsvarende ....Telia
er jo trods alt svensk, så man kunne da have lov at drømme i det mindste

TBC

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-11-03 15:20

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message news:3fc7c1a3$0$25824$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> er jo trods alt svensk, så man kunne da have lov at drømme i det mindste

det kommer trodsalt an på kostprisen for kobber og leje på central osv.. Og her mener jeg det alene koster 120,- for en
udbyder om måneden at leje en kobberlinie af TDC, minus rabbat osv selvfølgelige.. Men så også central leje osv.. Det
løber vist ret hurtigt op.. og så er der jo lige alle de andre udgifter, når nu bare linien til kunden er betalt...

I sverige på det jo så være billigere.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 29-11-03 18:52

On Sat, 29 Nov 2003 15:19:42 +0100, Bjarke Hansen wrote:

> "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message

> det kommer trodsalt an på kostprisen for kobber og leje på central
> osv.. Og her mener jeg det alene koster 120,- for en udbyder
> om måneden at leje en kobberlinie af TDC

Per bilag 3 til standard aftale om Raa kobber, saa koster det 740,- om
aaret, dvs. smaa 62 kr per maaned.

> minus rabbat osv selvfølgelige..

Mig bekendt er der ingen rabat, det er en pris fastsat af telestyrelsen,
som ikke kan forhandles.

Hvad med at du holder dig til at udtale dig om ting som du faktisk
har undersoegt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Jesper Skriver

Dato : 29-11-03 18:56

On 29 Nov 2003 17:51:47 GMT, Jesper Skriver wrote:

> Per bilag 3 til standard aftale om Raa kobber, saa koster det 740,- om
> aaret, dvs. smaa 62 kr per maaned.

Og for delt raa kobber er det 370 kr, dvs. smaa 31 kr per maaned.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-11-03 19:32

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message news:slrnbshn5j.1bjv.harvest@freesbee.wheel.dk...
> [...]
> som ikke kan forhandles.
>
> Hvad med at du holder dig til at udtale dig om ting som du faktisk

Det er faktisk undersøgt for ca. 3 år siden med disse aftaler på telestyrelses side.. Det er muligvis sket en
nedjustering i priserne

Fra : Jesper Skriver

Dato : 29-11-03 20:27

On Sat, 29 Nov 2003 19:31:53 +0100, Bjarke Hansen wrote:

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Det er faktisk undersøgt for ca. 3 år siden med disse aftaler på
> telestyrelses side.. Det er muligvis sket en nedjustering i priserne

Nej hvor overraskende, det har der slet ikke vaeret snak om i
nyhederne, eller her paa usenet ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 01-12-03 18:13

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
(...)

> [...]
> løber vist ret hurtigt op.. og så er der jo lige alle de andre udgifter,
når nu bare linien til kunden er betalt...

Det må det være. Bostream lejer kobberet af Telia, ligesom f.eks. Cybercity
gør det i DK.

Lønomkostningerne for en tekniker er ikke ret stor mellem S og DK - Ganske
vist er lønnen lavere i S, men til gengæld skal firmaet betale en
forholdsvis stor social-skat for hver medarbejder, så de samlede
omkostninger er ert ens.

Derfor må forskellen vel være lejeprisen og så hvilken profit som Bostream
har (eller ikke har?).

Mvh Steen

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 01-12-03 19:05

> [...]
> omkostninger er ert ens.
>
> Derfor må forskellen vel være lejeprisen og så hvilken profit som Bostream

Samt måske det faktum at den svenske regering har smidt 8,3 mia. (læs:
milliarder) i udbygningen af bredbånd. Så vidt jeg ved er det tilsvarende
tal i DK et rundt 0. Ihvertfald det direkte tilskud.
--
venlig hilsen
Kasper Bøggild

Fra : TBC

Dato : 06-12-03 00:20

"Kasper Bøggild" <dec03@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Samt måske det faktum at den svenske regering har smidt 8,3 mia. (læs:
> milliarder) i udbygningen af bredbånd. Så vidt jeg ved er det tilsvarende
> tal i DK et rundt 0. Ihvertfald det direkte tilskud.

Så Sverige er altså et dejligt sted

TBC