Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
TFT-skærm uden jordforbindelse - går det?
Fra : Peter Holm

Dato : 26-11-03 21:56

Hejsa,
Jeg har en Neovo 17" TFT fladskærm, som er købt i Thailand. Der kører de med
et andet stik til el-nettet end det danske, og derfor er stikket på skærmen
med 2 flade ben og 1 rundt. Jeg HAR en converter til et Thai-stik, men kun
til et med de 2 flade ben. Når jeg sætter det på, så rager det 3. runde ben
blot udenfor converteren, og det ville altså godt kunne lade sig gøre at
sætte det i el-stikket.
Men er det forsvarligt at tænde skærmen uden dette 3. ben sidder i?

Foto lagt i dk.binaer (thai-stik til TFT)

Mvh
Peter

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-11-03 22:09

Klip stikket af, og monter et nyt, dansk stik, med jordben. Du _kan_
risikere, at der kan opstå farlige spændingsniveauer på det blottede
jordben, hvis du bruger din "Thai adapter" [ ]

Mvh
Martin

Fra : Tony

Dato : 26-11-03 22:11

> Men er det forsvarligt at tænde skærmen uden dette 3. ben sidder i?

Det tredie ben er som du selv siger jord.
Det er en god ide at jorde dataudstyr eller (mener jeg) i hvert fald lade
dem køre med fælles jord selvom der ikke er jord i kontakten.

Jeg ville ikke betænke mig med at sætte strøm til - ellers klip stikket og
sæt et dansk jordet stik på.

Tony

Fra : Arne

Dato : 26-11-03 22:40

Jup - jord på - eller ihvertfald forbind skærmen
til sammen niveau som computeren - ellers kan du risikere at
evt forskelle udlignes gennem videokablet og det kan både give dårlige
billede og eller
et afbrændt videokort

Eivind

Fra : Peter Holm

Dato : 26-11-03 22:44

Arne wrote:
> [...]
> til sammen niveau som computeren - ellers kan du risikere at
> evt forskelle udlignes gennem videokablet og det kan både give dårlige

forbind til samme niveau som pc'en?? det forstår jeg vist ikke helt.

Jeg kan ikke skifte stikket på den, da den skal tilbage og fungere i
Thailand igen

Mvh
Peter

Fra : mj

Dato : 26-11-03 23:34

> forbind til samme niveau som pc'en?? det forstår jeg vist ikke helt.
>
> Jeg kan ikke skifte stikket på den, da den skal tilbage og fungere i
> Thailand igen

Hermed menes der nok potientaleudligning, DVS at forbinde udsatte dele(stel)
på skærmen og computeren...

MVH
mj

Fra : Jæger

Dato : 27-11-03 08:15

Så køb et stik når du kommer til Thailand. Vi snakker om en flad femmer
Utrolig så lille et problem kan få 20 elektrikker op af stolen.
Incl mig selv.
Poul

Fra : Villy Kruse

Dato : 27-11-03 09:04

On Thu, 27 Nov 2003 08:14:46 +0100,
Jæger <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote:

>Så køb et stik når du kommer til Thailand. Vi snakker om en flad femmer
>Utrolig så lille et problem kan få 20 elektrikker op af stolen.
>Incl mig selv.
>Poul

Sig mig. Er den ikke forsynet med en standard løs netkabel, som man kan
købe ekstra i nærmeste komputer butik.

Villy

Fra : Peter Holm

Dato : 27-11-03 10:44

Villy Kruse wrote:

> Sig mig. Er den ikke forsynet med en standard løs netkabel, som man
> kan købe ekstra i nærmeste komputer butik.

dooooh! selvfølgelig er den det.
Jeg beklager nærmest hele tråden.
Thx
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 26-11-03 22:45

Tony wrote:

> [...]
> lade dem køre med fælles jord selvom der ikke er jord i kontakten.
>
> Jeg ville ikke betænke mig med at sætte strøm til - ellers klip

er det egentligt overhovedet jord på mine gamle 1930'er stikkontakter?

Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-11-03 11:03

> er det egentligt overhovedet jord på mine gamle 1930'er
> stikkontakter?

Næppe. Har kontakten tre huller? Hvis ikke er der ikke jord. Men du kan
købe en stikdåse med jordhuller og sætte trebenede EDB-stik i og
tilslutte stikdåsen til kontakten med et tobenet stik så burde du få
samme potentiale. Det har du dog nok allerede i det øjeblik skærmen er
tilsluttet computeren.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 22:49

> [...]
> sætte det i el-stikket.
> Men er det forsvarligt at tænde skærmen uden dette 3. ben sidder i?
>
> Foto lagt i dk.binaer (thai-stik til TFT)

Er du sikker på, at det ikke er et standard amerikansk netstik? Er du i
bekræftende fald sikker på, at skærmen eller strømforsyningen til samme ikke
kun er til 110 V~ eller omstillet til 240 V~?

I givet fald vil ledningen typisk bestå en en hvid, en sort og en grøn
leder. Den grønne er altid jord svarende til vores gul/grønne.

Karsten H. Jensen

Fra : Peter Holm

Dato : 26-11-03 23:00

> Er du sikker på, at det ikke er et standard amerikansk netstik? Er du
> i bekræftende fald sikker på, at skærmen eller strømforsyningen til
> samme ikke kun er til 110 V~ eller omstillet til 240 V~?

der står AC INPUT 100-240V - 1,8A, 50-60Hz på strømforsyningen.

Mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 01:11

> der står AC INPUT 100-240V - 1,8A, 50-60Hz på strømforsyningen.
>
> Mvh
> Peter

Det tyder på en switch-mode-power-supply. Den vejer sikkert heller ikke ret
meget. Du kan roligt skifte stikket ud til et dansk stik. Husk
ledningsfarverne, som jeg beskrev dem: hvid=live, sort=neutral og grøn=jord.

Karsten H. Jensen

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-11-03 01:16

KHJ wrote:
> "Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> Det tyder på en switch-mode-power-supply. Den vejer sikkert heller
> ikke ret meget. Du kan roligt skifte stikket ud til et dansk stik.

Jammen han skrev at den skulle tilbage til thailand igen.
Men ellers ja

/carsten

Fra : C-H Gustafsson

Dato : 27-11-03 17:10

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote in message news:<3fc51fe4$0$69918$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Er du sikker på, at det ikke er et standard amerikansk netstik? Er du i
> bekræftende fald sikker på, at skærmen eller strømforsyningen til samme ikke
> kun er til 110 V~ eller omstillet til 240 V~?

Thailand har samma elsystem som Danmark (220/380V 50Hz), men använder
precis som du säger amerikanska stickproppar. För den som verkligen
bryr sig heter den NEMA 5-15 i amerikansk version och IEC 60906-2 i
internationell version. Den används i ganska många länder,
förmodligen för att stickproppar och uttag är så billiga.

/Clas-Henrik

Fra : Anders Thorsby

Dato : 06-12-03 21:54

"C-H Gustafsson" <esbchgu@hotmail.com> wrote:
> [...]
> internationell version. Den används i ganska många länder,
> förmodligen för att stickproppar och uttag är så billiga.

Mon ikke en amerikaner på rejse har fået brændt en elektronisk dims af i ny
og næ på den baggrund

--
best regards
Anders Thorsby