MS Windows
briani 27239
Manuel IRQ styring med ACPI HAL..??
Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 26-11-03 21:45

Hey,

Problem: Har for ca. en uge siden købt et "TerraTec Cinergy 400" TV-kort.
Dette kort kører uhyre ustabilt på IRQ over 16 (dette er noget jeg har
fundet ud af, med al min research ifm. mit problem). Og mit kort satte sig
på IRQ 22 - efter at have flyttet kortet til anden PCI slot, røg den ned på
IRQ 20. Hm.. Grabber programmerne kører sådan set som de skal, men systemet
fryser eller går ned på forskellige tidspunkter (alt lige fra efter få
minutter til 2-3 timer). Nu kører jeg med "ACPI Multiprocessor" HAL, og der
kan man tilsyneladende ikke styrer IRQ'erne selv..

Jeg har så prøvet at skifte til "Standard" HAL i stedet for (et lidt
små-farligt stunt..), og efter et reboot, gen-installation af alle drivere
og endnu et reboot, kører systemet så med "Standard" HAL. Her kan man
åbenbart HELLER ikke styre IRQ'en selv, men TV-Kortet røg ned på IRQ 11.
Herefter langtids-testede jeg det (7-8 timer), og det kørte klippe-stabilt.
Så jeg er begyndt at tro på det med, at >IRQ16 = problemer.. Men jeg vil
ikke køre med "Standard", da jeg mister HyperThreading, og den kan ikke
slukke selv..

Det er lidt trælst, når man med en ACPI opsætning går ind og kigger i
Enhedshåndteringen, og kan se at der er 2-3 IRQ'er under 16 fri, men at den
bliver tvunget til at sidde på 20..

Er der NOGEN SOM HELST MÅDE at tvinge den ned på en lavere IRQ, SAMTIDIG med
at man kører ACPI..??

Kører WinXP Home på:
Asus P4C800 Deluxe
P4-3GHz 800MHz

Eller en nødløsning: Kan man på nogen måde køre HyperThreading på "Standard"
HAL..??

--
Med venlig hilsen / Best Regards - Brian J. Nielsen
To mail me in private, simply use "email.dk" after the @

Fra : Thomas Madsen

Dato : 29-11-03 01:46

[ B@CHFiRE ] skrev:

> Er der NOGEN SOM HELST MÅDE at tvinge den ned på en lavere IRQ,
> SAMTIDIG med at man kører ACPI..??

Ikke hvis man skal tro på MS.

<http://support.microsoft.com/?kbid=252420>.
| Manuel tildeling af IRQ'er til PCI-slots i systemets BIOS fungerer
| muligvis som fejlfindingsmetode på nogle systemer, der ikke bruger
| ACPI, når der anvendes en almindelig pc-HAL. Disse indstillinger
| bliver imidlertid ignoreret af Plug and Play i Windows, hvis
| understøttelse af ACPI aktiveres. Hvis du får brug for at tildele
| IRQ-adresser manuelt til en enhed på et ACPI-bundkort ved hjælp af
| BIOS'en, skal du geninstallere Windows, så installationen tvinges
| til at bruge en almindelig pc-HAL.

> Eller en nødløsning: Kan man på nogen måde køre HyperThreading på
> [...]

Jeg tvivler. Standard-HAL er for systemer med kun een CPU. En PC med
HT bliver vel betragtet som et system med 2 CPU'er.

Madsen.