MS Windows
briani 27239
Rettigheder
Fra : Daniel Jespersen

Dato : 26-11-03 20:54

Hej NG

Jeg har en bærbar som jeg bruger på skolen og i hjemmet. Den er nu tilmeldt
på skolens domæne, og jeg har nu user rettigheder på maskinen med den profil
jeg plejer at bruge på skolens computere. Det er ikke fedt da jeg hverken
kan installere eller noget som helst. Jeg kan sagtens logge på lokalt, men
så har jeg ikke adgang til mine personlige drev som ligger på skolen
filserver.
Hvordan giver jeg mig selv flere rettigheder på min egen maskine?

Styresystemet er Windows XP Pro

Mvh
Daniel

Fra : Mikael Andresen

Dato : 26-11-03 21:20

få den it ansvarlige til at oprette to forskellige profiler på din
bærbare... så du har en med user rettigheder til skolen og en til privaten
med fuld rettighed..... jeg kan dog midlertidigt ikke se hva skolen får ud
af at du kun har user rettigheder på din egen pc.... jeg ville nok se om
ikke dette kunne ændres så du bare har en profil med fuld adgang..

Mvh. Mikael

Fra : Daniel Jespersen

Dato : 26-11-03 22:11

"Mikael Andresen" <mikaelandresen@FJERNstofanet.dk> wrote
> få den it ansvarlige til at oprette to forskellige profiler på din
> bærbare... så du har en med user rettigheder til skolen og en til privaten
> med fuld rettighed.....

Jeg har allerede en konto til deres log-on på deres domæne via min bærbar
(samme konto jeg bruger når jeg logger på en af skolens egne computere,
derfor user rettigheder) og en lokal administrator profil. Grunden til at
jeg gerne vil bruge den konto til deres domæne er at så har jeg adgang til
mit personlige drev på deres server. Men det er ikke så fedt ikke at kunne
f.eks. installere programmer/ændre bagrundsbillede når man er i skole

Mvh
Daniel

Fra : Snuden

Dato : 26-11-03 23:17

On Wed, 26 Nov 2003 22:10:49 +0100, "Daniel Jespersen"
<nospam@ichthys.ath.cx> wrote:

> [...]
>mit personlige drev på deres server. Men det er ikke så fedt ikke at kunne
>f.eks. installere programmer/ændre bagrundsbillede når man er i skole

Hvis du har en lokal administrator-profil så er det ganske enkelt.

1. Log på med den lokale administrator-bruger
2. Vælg Start => Kør
3. Indtast: cmd
4. Klik på OK
5. Indtast: net localgroup administratorer "<domænenavn>\<dit
brugernavn> /add
5a. Eksempel: net localgroup administratorer "mit domæne\daniel" /add
6. Tryk på ENTER-knappen
7. Luk kommandoprompten og log af
8. Log på med din domænebruger. Den er nu administrator på PC'en

Alternativt kan du i punkt 5 indtaste: net localgroup administratorer
interaktiv /add
Men så er det _alle_ brugere der logger på maskinen der har
administrator-rettigheder.

Jeg er gået ud fra dit OS er dansk. Hvis det er engelsk skal
"adminstratorer" erstattes med "administrators" og "interaktiv" med
"interactive". Hvorfor MS har valgt at fordanske disse gruppe og
brugernavne fatter jeg ikke.
--
Snuden