Søren Nielsen Sørensen f. 1875
Fra : Søren

Dato : 26-11-03 17:26

Kan nogen finde oplysninger om min farfars forældre ? Min farfar var født i
Høsterkøb i 1875, Sandbjerg sogn.

M.v.h. Søren

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 26-11-03 19:31

"Søren" <luz.biblica@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan nogen finde oplysninger om min farfars forældre ? Min farfar var født
> Høsterkøb i 1875, Sandbjerg sogn.
>
> M.v.h. Søren
*******************
Øhhhhhhhh???
Flemming Svendsen

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 26-11-03 19:50

Hej Søren,

Jeg kender ikke noget til dette sogn men jeg er ret sikker på at ihvertfald
et navn vil være til stor hjælp for andre som potentielt kunne hjælpe dig...

- Jesper (http://familien-holgersen.dk)

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 26-11-03 20:07

Det er gået op for mig at du jo har et navn at gå efter, det står jo i
emne-linien Så vi springer lige til Dansk Demografisk Database:

Jeg kan ikke finde noget Sandbjerg sogn, men stednavnene Sandbjerg og
Høsterkøb er begge at finde i Birkerød sogn. Birkerød sogns folketællinger
for 1880 og 1890 er at finde på nettet hos Dansk Demografisk Database på
http://ddd.dda.dk. i FT 1880 findes der en Søren Niels Sørensen 4 år gl.,
mon ikke det er ham:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Sandberg By, , Et Hus, 5, FT-1880

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Viar, 29, Gift, Murer, , Tyskland
Anna Hansen, 27, Gift, Hans Hustru, , Søllerød Sogn Københavns Amt
Jørgen Jørgensen, 61, Gift, Arbejdsmand, , Holte Københavns Amt
Karen Petersen, 58, Gift, Hans Hustru, , Her i Sognet Sandberg
Søren Petersen Sørensen, 51, Ugift, Savskærer, , Her i Sognet Høsterkøb
Bodil Jensen, 43, Ugift, Hans Hustru, , Kjong? Sogn Præstø Amt
Georg Sørensen, 11, Ugift, Hans Barn, , København
Valdemar Sørensen, 7, Ugift, Hans Barn, , Her i Sognet Høsterkøb
Søren Niels Sørensen, 4, Ugift, Hans Barn, , Her i Sognet Høsterkøb
Karl Martin Sørensen, 1, Ugift, Hans Barn, , Her i Sognet Høsterkøb
Anna Birgitte Nielsen, 86, Enke, Husfaderens Moder, nyder Aftægt fra en
Gaard, , Her i Sognet Usserød

Dine oldeforældre må så være Søren Peter Sørensen og Bodil Jensen (og din
oldefars mor er Anna Birgitte Nielsen). Hvorfor dine oldeforældre er ugifte
og hun så alligevel kan være hans hustru fatter jeg ikke lige...

Du kan selv lige finde dem i FT 1890.

Fra : Søren

Dato : 26-11-03 20:29

"Jesper Holgersen" <holgersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er gået op for mig at du jo har et navn at gå efter, det står jo i
> emne-linien Så vi springer lige til Dansk Demografisk Database:

Jeg er sikker på at min farfar var født i 1875. Jeg har talt med ham om
netop dette årstalt, hvor jeg nævnte at han var født samme år som H. C.
Andersen døde. Han døde i 1958, da jeg var 17 år gammel. Han var emigrant i
USA fra 1901-09. Ved sin død var han bosat i Hvidovre.

M.v.h. Søren
PS. Tror du det kan være ham du nævner ?

Fra : Peter Buch

Dato : 27-11-03 09:04

> Jeg er sikker på at min farfar var født i 1875.

IGI Individual Record FamilySearch

SOREN NIELSEN SORENSEN
Christening: 24 OCT 1875 Birkerod, Frederiksborg, Denmark
Parents:
Father: SOREN PETER SORENSEN Family
Mother: BODIL JENSEN

Og her er søskendeflokken:

1. SORENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 18 MAR 1867 Birkerod, Frederiksborg, Denmark

2. KARL MARTIN PETER SORENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 26 DEC 1878 Birkerod, Frederiksborg, Denmark

3. SOREN NIELSEN SORENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 24 OCT 1875 Birkerod, Frederiksborg, Denmark

4. VALDEMAR SORENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 27 OCT 1872 Birkerod, Frederiksborg, Denmark

5. LAURINE BIRGITTE AMALIE SORENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 11 JUN 1865 Birkerod, Frederiksborg, Denmark

6. SORENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 18 MAR 1867 Birkerod, Frederiksborg, Denmark

Mvh

Peter Buch

Fra : Peter Buch

Dato : 27-11-03 09:31

Her er måske dine tipoldeforældre:

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Høsterkiøb, , en Gaard, 77, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Søren Nielsen, 58, Gift, , Gaardmand, Her i Sognet
Ane Birgitte Nielsdatter, 52, Gift, , hans Kone, Her i Sognet
Stine, 26, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Ellen, 21, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Søren, 17, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Karen Marie, 15, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Marthe, 12, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Caroline, 8, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Niels Jørgensen, 33, Ugift, , Tjenestekarl, Bloustrød S., Frederiksborg A.
Samtlige personer i husstanden

Og her er måske dine tip tipoldeforældre:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Høsterkiøb Bye, , , 3, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Sørensen, 61, Gift, Huusbonde, Bonde og Gaardbeboer,
Kirsten Torkildsdatter, 54, Gift, Hans Kone, ,
Mette Nielsdatter, 19, Ugift, Deres Børn, ,
Ane Nielsdatter, 12, Ugift, Deres Børn, ,
Søren Nielsen, 14, Ugift, Deres Børn, ,
Lars Jørgensen, 20, Ugift, Tienestekarl, ,

Og her er samme familie i 1787:

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Høsterkiøb Bye, , , , FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Ludvig v: Linstow, 45, Gift, Hosbonde, Ridder, Kammerherre,
Marie Elisabeth Ross, 41, Gift, Madmoder, hans Frue,
Elisabeth Alexandrine *von Hemmert, 19, Ugift, Datter af hendes første
Egteskab, Frøken,
Friderich Carl Linstow, 50, Ugift, til Huuse, en Broder, Hofjunker,
Friderich v: Linstow, 8, Ugift, Kammerherrens Brodersønner, til Opdragelse,
Casper Herman Linstow, 7, Ugift, Kammerherrens Brodersønner, til Opdragelse,
Johan Ulrich Andresen, 37, Ugift, Tienestefolk, Tiener,
Peter Hanssen, 30, Ugift, Tienestefolk, Kammertiener,
Brinjolve Johnssen, 36, Ugift, Tienestefolk, Gærtner,
Eggert Hanssen, 36, Ugift, Tienestefolk, Avlskarl,
Andreas Andresen, 32, Ugift, Tienestefolk, Gaardskarl,
S#ren Olssen, 16, Ugift, Tienestefolk, Dreng,
Bendix Valentin, 14, Ugift, Tienestefolk, Dreng,
Margrete Bay, 25, Ugift, Tienestefolk, Huusholderske,
Johanne Thiele, 24, Ugift, Tienestefolk, Stuepige,
Anne Margrete Gammen, 36, Ugift, Tienestefolk, Syepige,
Anne Marie Nielsdatter, 23, Ugift, Tienestefolk, Kokkepige,
Hanne Pedersdatter, 33, Ugift, Tienestefolk, Malkepige,
Lars Søeborg, 28, Ugift, Tienestefolk, Kudsk,
Ole Povelssen, 27, Gift, Hosbonde, Bonde, Gaardbeb:, fattig,
Anne Pedersdatter, 26, Gift, Madmoder, ,
Birte Olsdatter, 3, Ugift, deres egte Datter, fødes af Forældrene,
Anne Larsdatter, 21, Ugift, Tienestepige, Tienestepige,
Rasmus Pederssen, 18, Ugift, Tienestedreng, Tienestedreng,
Henrich Pederssen, 51, Gift, Mand til Huuse, Daglejere, fattige,
Karen Johansdatter, 45, Gift, hans Kone, hun Spinder, fattige,
Ellen Henrichsdatter, 6, Ugift, hans af 1ste Egteskab, underholdes af
Forældrene,
Jørgen Nielsen, 11, Ugift, Børn af hendes første Egteskab, underholdes af
Forældrene,
Anne Margrete Nielsdatter, 9, Ugift, Børn af hendes første Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Cathrine Nielsdatter, 6, Ugift, Børn af hendes første Egteskab, underholdes
af Forældrene,
Karen Henrichsdatter, 1, Ugift, begges fælles egte Barn, underholdes af
Forældrene,
Mads Pederssen, 42, Gift, Hosbonde, Bonde, Gaardbeb:,
Anne Olsdatter, 42, Gift, Madmoder, ,
Dorte Madsdatter, 12, Ugift, Alle tre ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Jens Madssen, 8, Ugift, Alle tre ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Ingeborg Madsdatter, 4, Ugift, Alle tre ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Peder Larssen, 30, Ugift, Tienestekarl, Tienestekarl,
Johan, 15, Ugift, Kassebarn, Tilnavn vides ikke, til Opdragelse, fød i
Accouchem: Huus,
Peder Pederssen, 43, Gift, Hosbonde, Bonde, Gaardbeboer,
Karen Pedersdatter, 33, Gift, Madmoder, hans Kone,
Kirsten Pedersdatter, 11, Ugift, Alle fem ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Niels Pederssen, 10, Ugift, Alle fem ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Peder Pederssen, 8, Ugift, Alle fem ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Hans Pederssen, 6, Ugift, Alle fem ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Jørgen Pederssen, 2, Ugift, Alle fem ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Hans Michelssen, 16, Ugift, Tienestedreng, Tienestedreng,
Peder Olssen, 76, Gift, hans Forældre til Huuse, Underhold af Gaarden,
Ellen Pedersdatter, 60, Gift, hans Forældre til Huuse, Underhold af Gaarden,
Niels Sørenssen, 44, Gift, Mand, Bonde, Gaardbeb:,
Kirsten Torkildsdatter, 40, Gift, Kone, hans Kone,
Kirsten Nielsdatter, 14, Ugift, Alle fem ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Karen Nielsdatter, 12, Ugift, Alle fem ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Mette Nielsdatter, 10, Ugift, Alle fem ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Kirstine Nielsdatter, 7, Ugift, Alle fem ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Johan Nielssen, 3, Ugift, Alle fem ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Anders Nielssen, 26, Ugift, Tienestekarl, Svendsk Karl,
Niels Jenssen, 41, Gift, Hosbonde, Bonde, Gaardbeb:,
Sophie Petersdatter, 40, Gift, Madmoder, hans Kone,
Jens Nielssen, 14, Ugift, Alle fire ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Johan Nielssen, 11, Ugift, Alle fire ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Anders Nielssen, 7, Ugift, Alle fire ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Karen Nielsdatter, 6, Ugift, Alle fire ere deres Børn avlede i Egteskab,
underholdes af Forældrene,
Lars Nielssen, 20, Ugift, Tienestedreng, Tienestedreng,

Mvh

Peter Buch

Fra : Søren

Dato : 26-11-03 20:41

Sandberg
> Søren Petersen Sørensen, 51, Ugift, Savskærer, , Her i Sognet Høsterkøb
> Bodil Jensen, 43, Ugift, Hans Hustru, , Kjong? Sogn Præstø Amt

Jeg tror at du har ret min farfar talte om at hans far var skovarbejder. Det
er mine oldeforældre ingen tvivl om det. Tak skal du have.

M.v.h. Søren

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-11-03 10:20

"Jesper Holgersen" <holgersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er gået op for mig at du jo har et navn at gå efter, det står jo i
> emne-linien > > M.v.h. Søren
**************
Ja, det varede også lidt før den fes ind her, så undskyld til Søren.
Flemming Svendsen.

Fra : Søren

Dato : 27-11-03 12:35

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper Holgersen" <holgersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> **************
> Ja, det varede også lidt før den fes ind her, så undskyld til Søren.
> Flemming Svendsen.

Det gør ikke spor, men måske kunne du hjælpe mig med at forklare noget om
alle de navne, som Peter Buch sendte mig. Var det alle de mennesker der
boede i sognet på daværende tidspunkt ? Hvem var Søren Nielsen og Niels
Sørensen i forhold til mig. Jeg synes ikke at jeg er i stand til at kæde dem
sammen, så de er far og søn, idet navnene ikke kommer til at passe med
hinanden.

M.v.h. Søren

Fra : Niels Jørgen Engel

Dato : 27-11-03 22:54

De navne som blev sendt (se nedenfor) var på de 3 personer der boede i hus
nr. 5 i Sandbjerg By i 1880.
Søren Niels Sørensen er altså søn af Søren Peter Sørensen og (måske - der
står jo ikke deres barn, men hans barn) Bodil Jensen.
Anne Birgitte Nielsen står som husfaderens moder - og er derfor mormodetlig
Søren Peter Sørensens mor.
Nedenfor har jeg kopieret fra folketællingen 1890, her er moderen død, Søren
Niels Sørensen står som Søren Nielsen Sørensen, dugmagerlærling - og som du
kan se, har han fået en lillesøster mere.
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Høsterkøb by m-kort nr. 5750 liste
27, , hus f.2, 6, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Søren Peter Sørensen, 61, Gift, husfader, arbejdsmand, Her i sognet
Bodil Jensen, 53, Gift, husmoder, , Kjøng
Valdemar Sørensen, 17, Ugift, lærling, dugmager, Her i sognet
Søren Nielsen Sørensen, 14, Ugift, lærling, dugmager, Sandbjerg
Carl Marthin Peter Sørensen, 11, Ugift, barn, , Sandbjerg
Valborg Karen Christine Hermanda Sørensen, 5, Ugift, barn, , Her i sognet

[...]

Niels Jørgen Engel