Skærme
Fijala 3554
Fona's Medion 18,1"?
Fra : HP

Dato : 26-11-03 15:36

Der har været en del skiverier om denne skærm, men kam man få nogle facts?

Er der nogen her der har købt denne skærm? og kan den bruges til spil?
Har den S-IPS?

Mvh Henrik

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 26-11-03 18:15

"HP" <henrik@zethos.dk> skrev i
> Der har været en del skiverier om denne skærm, men kam man få nogle facts?

Ja.

> Er der nogen her der har købt denne skærm?

Sikkert.

>og kan den bruges til spil?

Ja.

> Har den S-IPS?

Ja. Men den har ikke DVI

mvh
Peter

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-11-03 22:03

> Ja. Men den har ikke DVI
>
> mvh
> Peter

Hvor meget betyder DVI i praksis? Vil du mene det var et bedre køb med fx en
17" LG?

/Henrik

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 26-11-03 23:18

"Henrik Pedersen zethos.dk>"

> Hvor meget betyder DVI i praksis? Vil du mene det var et bedre køb med fx
en
> 17" LG?

Hmtja... Hvis du har et grafikkort med en god analog udgang burde DVI ikke
betyde det store.

Men da jeg prøvede en Sony X93 på et Geforce 3 TI200 med analog udgang og
derefter med et kort med DVI-udgang, var forskellen himmelråbende. Med den
analoge udgang var der et svagt "slør" over billedet, hvorimod når skærmen
kørte via DVI stod billedet knivskarpt.

Men okay - billedet med analog udgang var stadig skarpere, end på min ellers
ganske udmærkede Sony G420 CRT skærm.

Om du hellere må investere i en 17" LG ved jeg ikke. Du skal i hvert fald
sikre dig at nævnte model har S-IPS panel, for det vil du ikke undvære! (så
vidt jeg husker kan samme model godt have forskellige paneler...)

Hvordan er det - giver Fona ikke 8-14 dages returret? I så fald kan du jo
købe Medion-skærmen fra Fona med hjem, og selv vurdere om du synes det
analoge billede er skarpt nok.

mvh
Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 01-12-03 12:19

Chuke Mimergolf wrote:

> Men da jeg prøvede en Sony X93 på et Geforce 3 TI200 med analog
> udgang og derefter med et kort med DVI-udgang, var forskellen
> himmelråbende

Hvilket andet grafikkort og hvordan kalibrerede du skærmen i de to setups?
Det har jo ret stor betydning.

David

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 01-12-03 23:22

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev

> Hvilket andet grafikkort og hvordan kalibrerede du skærmen i de to setups?
> Det har jo ret stor betydning.

Kortet med DVI udgang var et Geforce2 MX 400 fra Asus. Kalibrering af
skærmen skete i begge tilfælde via den automatiske setup i skærmen, så altså
intet fancy her. Hvilket af de to setups, der frembragte det mest farveægte
billede kan jeg naturligvis ikke afgøre uden af have foretaget en mere
indgående test, men der var ingen tvivl om at kortet med DVI udgang gav det
absolut skarpeste billede, idet skærmen ikke var afhængig af grafikkortets
måske middelmådige konvertering af digital til analog signal.

mvh
Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 02-12-03 09:28

Chuke Mimergolf wrote:
> [...]
>
> Kortet med DVI udgang var et Geforce2 MX 400 fra Asus. Kalibrering af
> skærmen skete i begge tilfælde via den automatiske setup i skærmen,

Ok. Det er fordi jeg selv har en skærm med analog tilslutning (den har slet
ikke DVI) og når jeg bare autokalibrerer på en windows desktop el. lign. så
bliver den ikke helt skarp. Det gør den derimod hvis jeg gør det med et
egnet testbillede (der indeholder fine sort/hvide-striber som dem man ser på
et tv-prøvebillede).

> [...]
> kortet med DVI udgang gav det absolut skarpeste billede, idet skærmen
> ikke var afhængig af grafikkortets måske middelmådige konvertering af

Ja, hvis DVI er implementeret ordentligt er det også mit indtryk at den
kalibrerer rigtigt uanset skærmbilledet, fordi det er et digitalt signal
(faktisk burde den slet ikke have behov for at kalibrere). Analog
tilslutning vil altid kræve lidt mere for at få billedet optimalt.

David

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 02-12-03 12:37

> [...]

> bliver den ikke helt skarp. Det gør den derimod hvis jeg gør det med et
> egnet testbillede (der indeholder fine sort/hvide-striber som dem man ser

Nå på DEN måde I begge tilfælde brugte vi Sonys medleverede
kalibreringssoftware (skærmbilledet med det specielle mønster). Som du selv
skriver, så giver en kalibrering på et tilfældigt skærmbillede som en
Windows-desktop ikke et perfekt billede.

Jeps.

mvh
Peter