/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
missing link
Fra : Simon Kamber


Dato : 16-04-01 10:35

Vi har et hjemmenetværk med tre computere forbundet serielt (altså
uden hub). Men der er et problem, mellem to af computerne kan ikke få
adgang til hindanden. Man kan godt transportere filer ved at sende dem
fra pc 1 til pc2 og derfra videre til pc3, men ikke direkte fra pc 1
til pc 3 eller omvendt.
--
Simon

 
 
Simon Kamber (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 16-04-01 12:13

Forøvrigt, vi bruger windows 98
--
Simon

Bjarne Duelund (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Bjarne Duelund


Dato : 17-04-01 14:00

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adabbc0.5074898@news.inet.tele.dk...
> Vi har et hjemmenetværk med tre computere forbundet serielt (altså
> uden hub). Men der er et problem, mellem to af computerne kan ikke få
> adgang til hindanden. Man kan godt transportere filer ved at sende dem
> fra pc 1 til pc2 og derfra videre til pc3, men ikke direkte fra pc 1
> til pc 3 eller omvendt.

Bruger alle tre samme protokoller ?
Hvis der bruges TCP/IP, kan alle pinge alle ?

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:
<http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/>
!-! Remove _X_ from Email address


Simon Kamber (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 17-04-01 14:51

On Tue, 17 Apr 2001 15:00:06 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:

>Bruger alle tre samme protokoller ?
Ja.

>Hvis der bruges TCP/IP, kan alle pinge alle ?

Nej, de to computere uden forbindelse kan ikke. ellers ja.
--
Simon

Bjarne Duelund (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Bjarne Duelund


Dato : 17-04-01 15:30

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adc43c0.117575@news.inet.tele.dk...
> On Tue, 17 Apr 2001 15:00:06 +0200, "Bjarne Duelund"
> <_X_duelund@danbbs.dk> wrote:
>
> >Bruger alle tre samme protokoller ?
> Ja.

Hvilke ?

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk
!-! Remove _X_ from Email address


Simon Kamber (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 17-04-01 15:43

On Tue, 17 Apr 2001 16:29:55 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:


>> >Bruger alle tre samme protokoller ?
>> Ja.
>
>Hvilke ?

IPX og TCP/IP
--
Simon

Bjarne Duelund (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Bjarne Duelund


Dato : 17-04-01 17:53

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adc55c6.4732565@news.inet.tele.dk...
>
> >> >Bruger alle tre samme protokoller ?
> >> Ja.
> >
> >Hvilke ?
>
> IPX og TCP/IP

Der er vel kun et netkort i PC2 ?
Check at IPX frametype er ens, check IP adresser/subnetmask, evt.
geninstaller protokoller.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk
!-! Remove _X_ from Email address


Simon Kamber (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 17-04-01 18:24

On Tue, 17 Apr 2001 18:52:43 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:


>Der er vel kun et netkort i PC2 ?
Ja.

>Check at IPX frametype er ens
Hedder det rammetype i det danske vindows? For så er alle tre sat til
auto.

>check IP adresser/subnetmask
Tjeck!

>geninstaller protokoller.
Indtil videre har vi prøvet en hulens masse protokoller, og
geninstalleret og det hele men det har ikke hjulpet, der er forøvrigt
også en netbeuiprotokol på pc2, samt noget der hedder NDISWAN på alle
tre.

--
Simon

Bjarne Duelund (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Bjarne Duelund


Dato : 17-04-01 20:04

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adc794e.8786959@news.inet.tele.dk...
>
> >Check at IPX frametype er ens
> Hedder det rammetype i det danske vindows?

Ja.

> For så er alle tre sat til auto.

Prøv en fast på alle tre, f.eks. 802.2.

> >check IP adresser/subnetmask
> Tjeck!

Hvordan er de sat op ?
IP adresse, SM, DNS, NetBIOS navn ?
Er der benyttet Lmhosts-/Hosts-filer ?

At maskinerne ikke kan "se" hinanden kan skyldes browseproblemer,
men de skal altid kunne pinge hinanden med korrekt opsat TCP/IP.

> >geninstaller protokoller.
> Indtil videre har vi prøvet en hulens masse protokoller, og
> geninstalleret og det hele men det har ikke hjulpet, der er forøvrigt
> også en netbeuiprotokol på pc2, samt noget der hedder NDISWAN på alle
> tre.

NetBEUI på PC2 snakker jo ikke med nogen, så den kan du godt fjerne.
En god ide er at starte med kun en protokol på alle og så få den til at virke
først.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:
<http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/>
!-! Remove _X_ from Email address


Erik G Christensen (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 17-04-01 20:17

Bjarne Duelund wrote:

> En god ide er at starte med kun en protokol på alle og så få den til at virke
> først.

Rækkefølgen af installationen kan mærkeligt nok betyde noget.
Min anbefaling er flg :
Først netkort, evt. dialkort
så TCP/IP og sidst IPX,
og undgå så vidt muligt Netbui hvis den ikke er nødvendig.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - hope always the best

Simon Kamber (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 17-04-01 21:18

On Tue, 17 Apr 2001 21:04:04 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:


>Prøv en fast på alle tre, f.eks. 802.2.
Stadig det samme


>Hvordan er de sat op ?
>IP adresse, SM, DNS?
PC1: IP adresse: 192.168.0.1
PC2: IP adresse: 192.168.0.2
PC3: IP adresse: 192.168.0.3
Undernetmaske 255.255.255.0 ved alle
DNS aktiveret ved alle
>NetBIOS navn
Aktiveret

>Er der benyttet Lmhosts-/Hosts-filer ?
Hvad er det?

>
>At maskinerne ikke kan "se" hinanden kan skyldes browseproblemer,
>men de skal altid kunne pinge hinanden med korrekt opsat TCP/IP.
PC3 kan godt pinge PC1 hvis man angiver computernavn i stedet for ip
adresse men den skriver den får svar fra dens egen ipadresse, det
samme gælder forøvrigt PC2.
--
Simon

Bjarne Duelund (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Bjarne Duelund


Dato : 17-04-01 22:21

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adca223.691648@news.inet.tele.dk...
> >Hvordan er de sat op ?
> >IP adresse, SM, DNS?
> PC1: IP adresse: 192.168.0.1
> PC2: IP adresse: 192.168.0.2
> PC3: IP adresse: 192.168.0.3
> Undernetmaske 255.255.255.0 ved alle

Ok.

> >NetBIOS navn
> Aktiveret

Hvad er navnene ?

> >Er der benyttet Lmhosts-/Hosts-filer ?
> Hvad er det?

En mulig fejlkilde.
Filerne indeholder IP adresser istedet for DNS (FQDN) og WINS (NETBIOS) opslag.

> >At maskinerne ikke kan "se" hinanden kan skyldes browseproblemer,
> >men de skal altid kunne pinge hinanden med korrekt opsat TCP/IP.
> PC3 kan godt pinge PC1 hvis man angiver computernavn i stedet for ip
> adresse men den skriver den får svar fra dens egen ipadresse, det
> samme gælder forøvrigt PC2.

Check indholdet \Windows\Lmhosts og \Windows\Hosts

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk
!-! Remove _X_ from Email address


Simon Kamber (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 18-04-01 12:39

On Tue, 17 Apr 2001 23:21:02 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:


>> >NetBIOS navn
>> Aktiveret
>
>Hvad er navnene ?
Mener du computernavnene


>Check indholdet \Windows\Lmhosts og \Windows\Hosts

hvor?
--
Simon

Bjarne Duelund (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Bjarne Duelund


Dato : 18-04-01 14:03


"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3add774d.292430@news.inet.tele.dk...
> On Tue, 17 Apr 2001 23:21:02 +0200, "Bjarne Duelund"
> <_X_duelund@danbbs.dk> wrote:
>
>
> >> >NetBIOS navn
> >> Aktiveret
> >
> >Hvad er navnene ?
> Mener du computernavnene

Ja.

> >Check indholdet \Windows\Lmhosts og \Windows\Hosts
>
> hvor?

Filerne "Lmhosts" og "Hosts" i kataloget "\Windows\".

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk
!-! Remove _X_ from Email address



Simon Kamber (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 18-04-01 14:55

On Wed, 18 Apr 2001 15:03:20 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:

>
>"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3add774d.292430@news.inet.tele.dk...
>> On Tue, 17 Apr 2001 23:21:02 +0200, "Bjarne Duelund"
>> <_X_duelund@danbbs.dk> wrote:
>>
>>
>> >> >NetBIOS navn
>> >> Aktiveret
>> >
>> >Hvad er navnene ?
>> Mener du computernavnene
>
>Ja.
PC1 = oldie
PC2 = stue
PC3 = besse
>> >Check indholdet \Windows\Lmhosts og \Windows\Hosts
>>
>> hvor?
>
>Filerne "Lmhosts" og "Hosts" i kataloget "\Windows\".
hosts indeholder linien: 127.0.0.1 localhost
ellers indeholder begge dokumenter en masse tekst markeret med nogle
tegn som jeg regner med får computeren til at ignorere disse, skal jeg
læse det?
--
Simon

Bjarne Duelund (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Bjarne Duelund


Dato : 19-04-01 06:52

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3add9bd3.3792610@news.inet.tele.dk...
> PC1 = oldie
> PC2 = stue
> PC3 = besse

Ok.

> >> >Check indholdet \Windows\Lmhosts og \Windows\Hosts
> >Filerne "Lmhosts" og "Hosts" i kataloget "\Windows\".
> hosts indeholder linien: 127.0.0.1 localhost
> ellers indeholder begge dokumenter en masse tekst markeret med nogle
> tegn som jeg regner med får computeren til at ignorere disse, skal jeg
> læse det?

Nej.
Det lyder underligt at når du pinger på navn at de så pinger en forkert adresse.
Prøv at afinstaller alle protokoller, geninstaller én protokol og få den til at virke.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk
!-! Remove _X_ from Email address


Simon Kamber (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 19-04-01 14:21

On Thu, 19 Apr 2001 07:52:08 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:


>Det lyder underligt at når du pinger på navn at de så pinger en forkert adresse.
>Prøv at afinstaller alle protokoller, geninstaller én protokol og få den til at virke.
Det har vi vist prøvet en del gange, kan det være kabelproblemer e.l.
så det ville hjælpe med en hub/switch.
--
Simon

Bjarne Duelund (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Bjarne Duelund


Dato : 19-04-01 16:07

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adee01e.120353@news.inet.tele.dk...
>
> >Det lyder underligt at når du pinger på navn at de så pinger en forkert adresse.
> >Prøv at afinstaller alle protokoller, geninstaller én protokol og få den til at virke.
> Det har vi vist prøvet en del gange, kan det være kabelproblemer e.l.
> så det ville hjælpe med en hub/switch.

Det virker underligt at PC1<->PC2 og PC2<->PC3 virker, men PC1<->PC3 ikke gør.
Det lyder mere som en protokol fejl.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk
!-! Remove _X_ from Email address



Simon Kamber (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 19-04-01 16:27

On Thu, 19 Apr 2001 17:06:40 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:


>Det virker underligt at PC1<->PC2 og PC2<->PC3 virker, men PC1<->PC3 ikke gør.
>Det lyder mere som en protokol fejl.
Jaaeh, men vi har efterhånden rodet med protokoller i længere tid for
at løse problemet.

--
Simon

Bjarne Duelund (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Bjarne Duelund


Dato : 19-04-01 16:47

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adf01d5.8753013@news.inet.tele.dk...
> On Thu, 19 Apr 2001 17:06:40 +0200, "Bjarne Duelund"
> <_X_duelund@danbbs.dk> wrote:
>
>
> >Det virker underligt at PC1<->PC2 og PC2<->PC3 virker, men PC1<->PC3 ikke gør.
> >Det lyder mere som en protokol fejl.
> Jaaeh, men vi har efterhånden rodet med protokoller i længere tid for
> at løse problemet.

Jamen så prøv at kig på hw, det kunne jo være der dukkede noget op.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk
!-! Remove _X_ from Email address


Simon Kamber (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 19-04-01 18:46

On Thu, 19 Apr 2001 17:47:06 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:


>Jamen så prøv at kig på hw, det kunne jo være der dukkede noget op.
hw?
--
Simon

Bjarne Duelund (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Bjarne Duelund


Dato : 19-04-01 19:59

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adf2396.17395343@news.inet.tele.dk...
>
> >Jamen så prøv at kig på hw, det kunne jo være der dukkede noget op.
> hw?

Hardware.
Netkort, stik, kabler, hubs m.m.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk
!-! Remove _X_ from Email address


Keld Sørensen (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Keld Sørensen


Dato : 19-04-01 19:01

Jeg har længe haft lignende problemer.

Når vinden står i en bestemt retning virker mit net, men de fleste gange
mangler jeg en bestemt pc. De sidder i et BNC net i en streng:

pcA - pcB - pcC - pcD

Pc'erne A, B og C kan næsten altid se hinanden og kan 'komme over på
hinanden'
hvorimod pcC næsten altid er usynlig fra de andre. NOGLE gange kan man fra
de andre
SE pcC men ikke komme over på den - den findes ikke - hvorfor vises den så,
kan man spørge.

Der er noget fuldstændigt fuzzy ved den måde netværket virket.

Jeg synes jeg har prøvet alt, og overvejer den mulighed at skifte til RJ45
og HUB's, men
er usikker på, om det hjælper.

Har nogen gode ideer til en fejlsøgning på BNC nettet ?

Har nogen erfaringer med at gå fra et uforståeligt BNC net til RJ45 og HUBs
?

mvh Keld Sørensen



"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:3adf01d5.8753013@news.inet.tele.dk...
> On Thu, 19 Apr 2001 17:06:40 +0200, "Bjarne Duelund"
> <_X_duelund@danbbs.dk> wrote:
>
>
> >Det virker underligt at PC1<->PC2 og PC2<->PC3 virker, men PC1<->PC3 ikke
gør.
> >Det lyder mere som en protokol fejl.
> Jaaeh, men vi har efterhånden rodet med protokoller i længere tid for
> at løse problemet.
>
> --
> Simon



Bent skohorn (20-04-2001)
Kommentar
Fra : Bent skohorn


Dato : 20-04-01 22:19


"Keld Sørensen" <ks@ks-data.dk> wrote in message
news:CzPD6.49269$o4.4005013@news010.worldonline.dk...
> Jeg har længe haft lignende problemer.
>
> Når vinden står i en bestemt retning virker mit net, men de fleste gange
> mangler jeg en bestemt pc. De sidder i et BNC net i en streng:
>
> pcA - pcB - pcC - pcD
>
> Pc'erne A, B og C kan næsten altid se hinanden og kan 'komme over på
> hinanden'
> hvorimod pcC næsten altid er usynlig fra de andre. NOGLE gange kan man fra
> de andre
> SE pcC men ikke komme over på den - den findes ikke - hvorfor vises den
så,
> kan man spørge.
>
> Der er noget fuldstændigt fuzzy ved den måde netværket virket.
>
> Jeg synes jeg har prøvet alt, og overvejer den mulighed at skifte til RJ45
> og HUB's, men
> er usikker på, om det hjælper.
>
> Har nogen gode ideer til en fejlsøgning på BNC nettet ?
>
> Har nogen erfaringer med at gå fra et uforståeligt BNC net til RJ45 og
HUBs
> ?
>
> mvh Keld Sørensen

Hvad kan man sige.. bnc er for netværk hvad modems var for internettet..
godt da det kom, men nu har vi adsl og switches.. skift hvis du har råd..

:)



Martin Jensen (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Martin Jensen


Dato : 21-04-01 00:30

Jeg vil lige indskyde at jeg har været ude for at "A kan pinge B men B kan ikke pinge A"
problematikken 2 gange før - den ene var grundet noget ruskumsnusket internet sharing, og
den anden gang var en forkert opsat 'gør-det-selv-på-2-sek-firewall'.

Køres der nogle af delene?

Mvh,

Martin



Simon Kamber (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 21-04-01 09:32

On Sat, 21 Apr 2001 01:30:27 +0200, "Martin Jensen" <nize@mail.dk>
wrote:

>Jeg vil lige indskyde at jeg har været ude for at "A kan pinge B men B kan ikke pinge A"
>problematikken 2 gange før - den ene var grundet noget ruskumsnusket internet sharing, og
>den anden gang var en forkert opsat 'gør-det-selv-på-2-sek-firewall'.
>
>Køres der nogle af delene?
Ja, men vi har prøvet uden firewall, jeg er ikke helt sikke på om vi
også har prøvet uden internet sharing, det vil jeg se på.
--
Simon

Simon Kamber (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 24-04-01 07:44

On Sat, 21 Apr 2001 08:31:50 GMT, simonkamber@pc.dk (Simon Kamber)
wrote:

>Jeg er ikke helt sikke på om vi
>også har prøvet uden internet sharing, det vil jeg se på.
virkede heller ikke.
--
Simon

Simon Kamber (06-05-2001)
Kommentar
Fra : Simon Kamber


Dato : 06-05-01 20:36

On Mon, 16 Apr 2001 09:35:00 GMT, simonkamber@pc.dk (Simon Kamber)
wrote:

Vi fik det til at virke med et crossover kabel, men tak for
forslagende
--
Simon

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste