missing link
Fra : Simon Kamber

Dato : 16-04-01 10:35

Vi har et hjemmenetværk med tre computere forbundet serielt (altså
uden hub). Men der er et problem, mellem to af computerne kan ikke få
adgang til hindanden. Man kan godt transportere filer ved at sende dem
fra pc 1 til pc2 og derfra videre til pc3, men ikke direkte fra pc 1
til pc 3 eller omvendt.
--
Simon

Fra : Simon Kamber

Dato : 16-04-01 12:13

Forøvrigt, vi bruger windows 98
--
Simon

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 17-04-01 14:00

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adabbc0.5074898@news.inet.tele.dk...
> [...]
> adgang til hindanden. Man kan godt transportere filer ved at sende dem
> fra pc 1 til pc2 og derfra videre til pc3, men ikke direkte fra pc 1

Bruger alle tre samme protokoller ?
Hvis der bruges TCP/IP, kan alle pinge alle ?

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Simon Kamber

Dato : 17-04-01 14:51

On Tue, 17 Apr 2001 15:00:06 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:

>Bruger alle tre samme protokoller ?
Ja.

>Hvis der bruges TCP/IP, kan alle pinge alle ?

Nej, de to computere uden forbindelse kan ikke. ellers ja.
--
Simon

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 17-04-01 15:30

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adc43c0.117575@news.inet.tele.dk...

> Ja.

Hvilke ?

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Simon Kamber

Dato : 17-04-01 15:43

On Tue, 17 Apr 2001 16:29:55 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:

>Hvilke ?

IPX og TCP/IP
--
Simon

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 17-04-01 17:53

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adc55c6.4732565@news.inet.tele.dk...

> IPX og TCP/IP

Der er vel kun et netkort i PC2 ?
Check at IPX frametype er ens, check IP adresser/subnetmask, evt.
geninstaller protokoller.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Simon Kamber

Dato : 17-04-01 18:24

On Tue, 17 Apr 2001 18:52:43 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:

>Der er vel kun et netkort i PC2 ?
Ja.

>Check at IPX frametype er ens
Hedder det rammetype i det danske vindows? For så er alle tre sat til
auto.

>check IP adresser/subnetmask
Tjeck!

>geninstaller protokoller.
Indtil videre har vi prøvet en hulens masse protokoller, og
geninstalleret og det hele men det har ikke hjulpet, der er forøvrigt
også en netbeuiprotokol på pc2, samt noget der hedder NDISWAN på alle
tre.

--
Simon

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 17-04-01 20:04

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adc794e.8786959@news.inet.tele.dk...

> Hedder det rammetype i det danske vindows?

Ja.

> For så er alle tre sat til auto.

Prøv en fast på alle tre, f.eks. 802.2.

> Tjeck!

Hvordan er de sat op ?
IP adresse, SM, DNS, NetBIOS navn ?
Er der benyttet Lmhosts-/Hosts-filer ?

At maskinerne ikke kan "se" hinanden kan skyldes browseproblemer,
men de skal altid kunne pinge hinanden med korrekt opsat TCP/IP.

> [...]
> geninstalleret og det hele men det har ikke hjulpet, der er forøvrigt
> også en netbeuiprotokol på pc2, samt noget der hedder NDISWAN på alle

NetBEUI på PC2 snakker jo ikke med nogen, så den kan du godt fjerne.
En god ide er at starte med kun en protokol på alle og så få den til at virke
først.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 17-04-01 20:17

Bjarne Duelund wrote:

> En god ide er at starte med kun en protokol på alle og så få den til at virke
> først.

Rækkefølgen af installationen kan mærkeligt nok betyde noget.
Min anbefaling er flg :
Først netkort, evt. dialkort
så TCP/IP og sidst IPX,
og undgå så vidt muligt Netbui hvis den ikke er nødvendig.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Simon Kamber

Dato : 17-04-01 21:18

On Tue, 17 Apr 2001 21:04:04 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:

>Prøv en fast på alle tre, f.eks. 802.2.
Stadig det samme

>Hvordan er de sat op ?
>IP adresse, SM, DNS?
PC1: IP adresse: 192.168.0.1
PC2: IP adresse: 192.168.0.2
PC3: IP adresse: 192.168.0.3
Undernetmaske 255.255.255.0 ved alle
DNS aktiveret ved alle
>NetBIOS navn
Aktiveret

>Er der benyttet Lmhosts-/Hosts-filer ?
Hvad er det?

>At maskinerne ikke kan "se" hinanden kan skyldes browseproblemer,
>men de skal altid kunne pinge hinanden med korrekt opsat TCP/IP.
PC3 kan godt pinge PC1 hvis man angiver computernavn i stedet for ip
adresse men den skriver den får svar fra dens egen ipadresse, det
samme gælder forøvrigt PC2.
--
Simon

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 17-04-01 22:21

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adca223.691648@news.inet.tele.dk...
> PC1: IP adresse: 192.168.0.1
> PC2: IP adresse: 192.168.0.2
> PC3: IP adresse: 192.168.0.3
> Undernetmaske 255.255.255.0 ved alle

Ok.

> Aktiveret

Hvad er navnene ?

> Hvad er det?

En mulig fejlkilde.
Filerne indeholder IP adresser istedet for DNS (FQDN) og WINS (NETBIOS) opslag.

> PC3 kan godt pinge PC1 hvis man angiver computernavn i stedet for ip
> adresse men den skriver den får svar fra dens egen ipadresse, det
> samme gælder forøvrigt PC2.

Check indholdet \Windows\Lmhosts og \Windows\Hosts

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Simon Kamber

Dato : 18-04-01 12:39

On Tue, 17 Apr 2001 23:21:02 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:

>Hvad er navnene ?
Mener du computernavnene

>Check indholdet \Windows\Lmhosts og \Windows\Hosts

hvor?
--
Simon

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 18-04-01 14:03

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3add774d.292430@news.inet.tele.dk...

> Mener du computernavnene

Ja.

> hvor?

Filerne "Lmhosts" og "Hosts" i kataloget "\Windows\".

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Simon Kamber

Dato : 18-04-01 14:55

On Wed, 18 Apr 2001 15:03:20 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:

>Ja.
PC1 = oldie
PC2 = stue
PC3 = besse

>Filerne "Lmhosts" og "Hosts" i kataloget "\Windows\".
hosts indeholder linien: 127.0.0.1 localhost
ellers indeholder begge dokumenter en masse tekst markeret med nogle
tegn som jeg regner med får computeren til at ignorere disse, skal jeg
læse det?
--
Simon

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 19-04-01 06:52

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3add9bd3.3792610@news.inet.tele.dk...
> PC1 = oldie
> PC2 = stue
> PC3 = besse

Ok.

> [...]
> ellers indeholder begge dokumenter en masse tekst markeret med nogle
> tegn som jeg regner med får computeren til at ignorere disse, skal jeg

Nej.
Det lyder underligt at når du pinger på navn at de så pinger en forkert adresse.
Prøv at afinstaller alle protokoller, geninstaller én protokol og få den til at virke.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Simon Kamber

Dato : 19-04-01 14:21

On Thu, 19 Apr 2001 07:52:08 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:

>Det lyder underligt at når du pinger på navn at de så pinger en forkert adresse.
>Prøv at afinstaller alle protokoller, geninstaller én protokol og få den til at virke.
Det har vi vist prøvet en del gange, kan det være kabelproblemer e.l.
så det ville hjælpe med en hub/switch.
--
Simon

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 19-04-01 16:07

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adee01e.120353@news.inet.tele.dk...

> Det har vi vist prøvet en del gange, kan det være kabelproblemer e.l.
> så det ville hjælpe med en hub/switch.

Det virker underligt at PC1<->PC2 og PC2<->PC3 virker, men PC1<->PC3 ikke gør.
Det lyder mere som en protokol fejl.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Simon Kamber

Dato : 19-04-01 16:27

On Thu, 19 Apr 2001 17:06:40 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:

>Det virker underligt at PC1<->PC2 og PC2<->PC3 virker, men PC1<->PC3 ikke gør.
>Det lyder mere som en protokol fejl.
Jaaeh, men vi har efterhånden rodet med protokoller i længere tid for
at løse problemet.

--
Simon

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 19-04-01 16:47

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adf01d5.8753013@news.inet.tele.dk...

> Jaaeh, men vi har efterhånden rodet med protokoller i længere tid for
> at løse problemet.

Jamen så prøv at kig på hw, det kunne jo være der dukkede noget op.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Simon Kamber

Dato : 19-04-01 18:46

On Thu, 19 Apr 2001 17:47:06 +0200, "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> wrote:

>Jamen så prøv at kig på hw, det kunne jo være der dukkede noget op.
hw?
--
Simon

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 19-04-01 19:59

Hej Simon

"Simon Kamber" <simonkamber@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3adf2396.17395343@news.inet.tele.dk...

> hw?

Hardware.
Netkort, stik, kabler, hubs m.m.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Keld Sørensen

Dato : 19-04-01 19:01

Jeg har længe haft lignende problemer.

Når vinden står i en bestemt retning virker mit net, men de fleste gange
mangler jeg en bestemt pc. De sidder i et BNC net i en streng:

pcA - pcB - pcC - pcD

Pc'erne A, B og C kan næsten altid se hinanden og kan 'komme over på
hinanden'
hvorimod pcC næsten altid er usynlig fra de andre. NOGLE gange kan man fra
de andre
SE pcC men ikke komme over på den - den findes ikke - hvorfor vises den så,
kan man spørge.

Der er noget fuldstændigt fuzzy ved den måde netværket virket.

Jeg synes jeg har prøvet alt, og overvejer den mulighed at skifte til RJ45
og HUB's, men
er usikker på, om det hjælper.

Har nogen gode ideer til en fejlsøgning på BNC nettet ?

Har nogen erfaringer med at gå fra et uforståeligt BNC net til RJ45 og HUBs
?

mvh Keld Sørensen

Fra : Bent skohorn

Dato : 20-04-01 22:19

"Keld Sørensen" <ks@ks-data.dk> wrote in message
> [...]
>
> Har nogen gode ideer til en fejlsøgning på BNC nettet ?
>
> Har nogen erfaringer med at gå fra et uforståeligt BNC net til RJ45 og

Hvad kan man sige.. bnc er for netværk hvad modems var for internettet..
godt da det kom, men nu har vi adsl og switches.. skift hvis du har råd..

:)

Fra : Martin Jensen

Dato : 21-04-01 00:30

Jeg vil lige indskyde at jeg har været ude for at "A kan pinge B men B kan ikke pinge A"
problematikken 2 gange før - den ene var grundet noget ruskumsnusket internet sharing, og
den anden gang var en forkert opsat 'gør-det-selv-på-2-sek-firewall'.

Køres der nogle af delene?

Mvh,

Martin

Fra : Simon Kamber

Dato : 21-04-01 09:32

On Sat, 21 Apr 2001 01:30:27 +0200, "Martin Jensen" <nize@mail.dk>
wrote:

> [...]
>den anden gang var en forkert opsat 'gør-det-selv-på-2-sek-firewall'.

Ja, men vi har prøvet uden firewall, jeg er ikke helt sikke på om vi
også har prøvet uden internet sharing, det vil jeg se på.
--
Simon

Fra : Simon Kamber

Dato : 24-04-01 07:44

On Sat, 21 Apr 2001 08:31:50 GMT, simonkamber@pc.dk (Simon Kamber)
wrote:

>Jeg er ikke helt sikke på om vi
>også har prøvet uden internet sharing, det vil jeg se på.
virkede heller ikke.
--
Simon

Fra : Simon Kamber

Dato : 06-05-01 20:36

On Mon, 16 Apr 2001 09:35:00 GMT, simonkamber@pc.dk (Simon Kamber)
wrote:

Vi fik det til at virke med et crossover kabel, men tak for
forslagende
--
Simon