Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med Minolta DiMAGE S 414
Fra : RacerNiels

Dato : 25-11-03 23:49

Hej ng,

Jeg er på udkig efter et digitalkamera, og har set at de har tilbud i Føtex
på Minoltas DiMAGE S414 til 2500kr. Ved hjælp af edbpriser.dk har jeg
fundet nedenstående link, hvor det altså koster knap 4000kr.
http://shopbasic.dk/mall/shop.asp?shop_id=3589&vare_id=277284

En søgning på google viser at en gut købte et S404 hos www.ny-camera.de, og
der koster S414'eren sølle 274? = 2055Dkr. (+20?porto)

Så kommer det store spørgsmål: Er det pengene værd? Kan de fås bedre til
prisen?
Kan de små IXUS følge med i billedkvalitet, anvendelighed osv.?

- Jeg er ikke den store fotofreak, men det kunne bare være rart med et
digicam.
- Mit analoge kamera er et Pentax Espio 110, og det er jeg udemærket
tilfreds med (hvis det er til nogen hjælp)
- Jeg har den filosofi, at jeg vil ha et mærke der altid har lavet
kameraer - ikke et mærke der altid har lavet digitale ting. (HP, Medion
osv.)
- Min kammerat vil nok brokke sig over at der ikke er FireWire på, men har
det, det store at sige? Jeg synes USB lyder fint - jeg har (endnu) heller
ikke andre produkter med FireWire.
- På den tyske hjemmeside, står der at det kan bruges i temperaturområdet
0-40 grader - hvad så med skiferien?
- Det ser ud til at veje tæt på ½kg med batterier i - gør det noget? Det er
selvfølgelig en del op til mig selv, men er ½kg helt i skoven??

På forhånd tak,
Niels
www.sqzuki.subnet.dk

**Ved direkte svar, fjern "hilsenen" i domænenavnet**

Fra : Henrik

Dato : 26-11-03 01:47

Her er der en test som ikke ser helt tosset ud
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s414.html og en mere
http://www.dcresource.com/reviews/minolta/dimage_s414-review/ Så hvis man
tager prisen i betragtning er det ikke helt galt.

Fra : Henrik

Dato : 26-11-03 01:53

Prøv evt at gå på www.edbpriser.dk Olympus Canon og Nikon Feks. har også
nogle ok tilbud i den prisklasse og nogle af dem ville du muligvis oven i
købet blive mere tilfreds med !!

Fra : pmn

Dato : 30-11-03 17:03

Hej Niels,

Har selv S404 og har haft det i et par år. S414 er det samme kamera blot med
en nyere software i.

Kameraet bliver rost til skyerne på alle review, men, men, men jeg vil nu
alligevel brokke mig over det.

Regn med at ca. 20% af de billeder du tager er ude af fokus. !!!

Jeg kan tage to billeder lige efter hinanden med nøjagtigt samme indstilling
og vel at mærke på stativ. Det ene kan være perfekt mens det andet er totalt
ude af focus. !!

Til gengæld er de billeder der ikke har fokus problemer knivskarpe, og
fremragende farver.

En anden ting jeg er utilfreds med er, hvis du tager et billede med stor
lysforskel, vil de mørke områder være kul sorte. !

Jeg havde et Canon Power Shot A20 før og havde ALDRIG problemer med fokus.

A20´eren var også langt bedre til at tage billeder med stor lysforskel.

Summa summarum vil jeg ikke anbefale kameraet. Hovedsagelig pga. af fokus
problemerne. !

Mvh Per

www.mypuzzle.dk

Fra : RacerNiels

Dato : 30-11-03 23:52

"pmn" <pmn@nospam.dk> wrote in message
> [...]
indstilling
> og vel at mærke på stativ. Det ene kan være perfekt mens det andet er

Lyder skidt :-/

> En anden ting jeg er utilfreds med er, hvis du tager et billede med stor
> lysforskel, vil de mørke områder være kul sorte. !

Altså, lidt som her hvor bygningen til højre er meget mørk?
http://www.dcresource.com/reviews/minolta/dimage_s414-review/PICT0068-pp.JPG

> Summa summarum vil jeg ikke anbefale kameraet. Hovedsagelig pga. af fokus
> problemerne. !

Ok, tak for hjælpen.
Det ender nok med et Olympus istedet.

Niels
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : pmn

Dato : 01-12-03 15:40

> Altså, lidt som her hvor bygningen til højre er meget mørk?

http://www.dcresource.com/reviews/minolta/dimage_s414-review/PICT0068-pp.JPG

Ja, lige nøjagtigt...! tager man f.eks. et billede af en person med himlen
som baggrund bliver det et rent silhuet...

> Det ender nok med et Olympus istedet.
Eller hvad med Canon? har kun haft gode erfaringer med dem...

Mvh Per
www.mypuzzle.dk

Fra : RacerNiels

Dato : 02-12-03 23:48

> Ja, lige nøjagtigt...! tager man f.eks. et billede af en person med himlen
> som baggrund bliver det et rent silhuet...

Godt så, Minolta er skoddet... :-/

> Eller hvad med Canon? har kun haft gode erfaringer med dem...

Det er heller ikke ummuligt med en IXUS af en art. Nogen forslag??
Jeg synes bare, at det lader til, at der er flere blandede "landhandler" i
anmeldelserne af Canon end Olympus...(?)
Anyway, nu går der nok et par måneder - så jeg har da tid til at tænke i...

Niels

Fra : Jesper Bach

Dato : 03-12-03 17:09

Hej Niels,

Jeg har selv haft et S404 i 1 1/2 år, efter at have haft 3 forskellige
Olympus digi.

Jeg vil sådan omtrent tilslutte mig hvad de andre skriver om focus, men der
ER altså en indstilling i kameraet, både så AF er på konstant, og man har
også mulighed for at vælge hvordan fokuseringen skal ske spot/center og
nogle andre indstillinger som jeg ikke lige kan huske.

Det hjalp rigtig meget for mig. Til gengæld vil jeg sige at blitzen ikke er
meget bevendt til andet end fødselsdagsbilleder, men det helt almindeligt.

Billederne er knivskarpe, og i betragtning af at jeg gav 5,5k incl 2 sæt
2000MAh H batterier, er omkring 2K et rigtigt røverkøb.

2000MAh rækker til omrking 80-100 billeder med blitz.

Vil du se eksempler prøv : www.happycamper.dk/gallery

Skulle jeg endelig vælge noget andet i dag, stod der øjeblikkelig et
Olympus 4040 eller hvad det nyeste nu hedder, på hylden. Har prøvet Olympus
4040 og billederne/skarpheden er fantastisk

Happy hunting.

/jesper