Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort/hvid til farve.
Fra : Fischer

Dato : 25-11-03 12:29

Jeg bruger Paint Shop Pro (6) og vil gerne konvertere et farvebillede til
sort/hvid.

Der er 2 måder:
1. 'Grey scale' som laver et 256-farvet gråscale billedet.
2. 'Colorize' med Hue=0 og Saturation=0.

Med 1 ser det ud til at de blå farver bliver lidt mørkere end 2, mens de
grønne bliver lysere?

Men hvad giver det mest "korrekte" sort/hvide billede?

*Fischer

Fra : Martin K. R.

Dato : 25-11-03 13:07

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> grønne bliver lysere?
>
> Men hvad giver det mest "korrekte" sort/hvide billede?

Et gæt:
Metode 1 benytter den metode til beregning af gråtoner, som er beskrevet af
CIE (Rec. 709):
Gray = 0.2125*R + 0.7154*G + 0.0721*B

Metode 2 benytter ens vægtning:
Gray = 0.33*R + 0.33*G + 0.33*B

Alt andet lige skulle CIE metoden tage mest højde for øjets opfattelse af
lys.

Martin

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 25-11-03 14:28

On Tue, 25 Nov 2003 13:07:09 +0100, "Martin K. R."
<mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

>Alt andet lige skulle CIE metoden tage mest højde for øjets opfattelse af
>lys.
Til gengæld er der så kun 256 gråtoner.
Ved den anden metode er der .... øh ... mange mange flere.

mvh kmo

Fra : Martin K. R.

Dato : 25-11-03 14:48

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> wrote in message

Nu er begge metoder jo rent matematiske vægtninger, uafhængige af antallet
af gråtoner, så jeg går ud fra du refererer til anvendelsen i Paint Shop Pro
specifikt?

> Til gengæld er der så kun 256 gråtoner.
> Ved den anden metode er der .... øh ... mange mange flere.

Hmm... hvordan det? Du laver i begge tilfælde et signal på 3*8bit om til
1*8bit, dvs. 256 gråtoner. Husk på, at selv om du vælger at repræsentere
dine gråtoner som 3*8bit, vil de jo altid have formen (15,15,15),
(127,127,127) osv. Hvis ikke de tre værdier er ens, er der ikke tale om
gråtoner. M.a.o. ialt 256 gråtoner.

Martin

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 25-11-03 19:38

On Tue, 25 Nov 2003 14:47:31 +0100, "Martin K. R."
<mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

>Nu er begge metoder jo rent matematiske vægtninger, uafhængige af antallet
>af gråtoner,
OK, jeg var for hurtig på aftrækkeren

>så jeg går ud fra du refererer til anvendelsen i Paint Shop Pro specifikt?
Nej, jeg referer til at grænsen for antal farver (gråtoner) i gif er
256, men hvis man gemmer i tif, jpg e.lign. kun er begrænset af det
antal farver der er i det oprindelige billede.
Dette er uafhængigt af anvendt applikation, der dog måske kan have en
grænse for hvor mange farver det kan arbejde med, det ved jeg ikke
noget om.

mvh kmo

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-11-03 21:17

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Nej, jeg referer til at grænsen for antal farver (gråtoner) i gif
> er 256, men hvis man gemmer i tif, jpg e.lign. kun er begrænset af
> det antal farver der er i det oprindelige billede.

Det er kun muligt hvis du enten anvender 48bit TIFF eller 16bit gråtone
TIFF. Almindelig JPEG kan ikke håndtere det. Der findes dog udvidelser:
http://www.faqs.org/faqs/jpeg-faq/part1/section-21.html men man kan
ikke regne med at billedprogrammer har support for disse.
--
JPEGCrops 0.6.7 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/