Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Størrelse på optik
Fra : Nielsen

Dato : 23-11-03 22:00

Hej NG

Hvilken betydning har det om optikken er stor (spejlreflex look a like)
eller lille (lomme kamera).

Mvh

Brian

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-11-03 22:23

Nielsen wrote:

> Hvilken betydning har det om optikken er stor (spejlreflex look a like)
> eller lille (lomme kamera).

Det er efter min bedste overbevisning lettere at lave et stort objektiv
skarpttegnende og lysstærkt (der trænger mere lys igennem så man har
mindre brug for blitz - stærkt forenklet).

I praksis er der dog en masse markedsfaktorer og prioriteringer fra
producentens side som gør at man ikke generelt med sikkerhed kan sige at
et stort objektiv tegner skarpere og er mere lysstærkt.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : finn hansen

Dato : 23-11-03 22:45

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> producentens side som gør at man ikke generelt med sikkerhed kan sige at
> et stort objektiv tegner skarpere og er mere lysstærkt.

Det er også min erfaring. Små kameraer har en tendens til at blive
mørke, hvilket ofte kan give problemer ved motiver der bevæger sig. Hvis
et motiv bevæger sig og man har et kompakt kamera er man pisket til at
sætte sin lukketid op. dermed bliver billedet ikke skarp

/finn
http://www.famha.dk - Digital for alle

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 24-11-03 07:17

"finn hansen" <tk17c1@tk.k-net.dk> wrote in message
> [...]

Det betyder noget, men der laves også gode lomme kameraer, lige så gode som
spejlreflekskameraer. Hvis du kigger på Leicas M serie...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : KASO

Dato : 24-11-03 15:49

"finn hansen" skrev d. 23-11-03 22:45 dette indlæg :

> [...]
> et motiv bevæger sig og man har et kompakt kamera er man pisket til at

> sætte sin lukketid op. dermed bliver billedet ikke skarp

Det holder vist ikke helt. F.eks. er Canons S50 udstyret med en mere
lysstærk optik (F:2.8-4,5) end den nye optik til 300D (F:3,5-5,6) - og
S50 er ikke specielt lysstærk - Canon har mere lysstærke - og billigere
- kompakte digitalkameraer på programmet.

http://www.kandu.dk/

Fra : KN

Dato : 24-11-03 16:06

Klip..
> [...]
> S50 er ikke specielt lysstærk - Canon har mere lysstærke - og billigere
> - kompakte digitalkameraer på programmet.

Hvilke er særligt lysstærke - og skarpttegnende?
Kim

Fra : KASO

Dato : 25-11-03 11:14

"KN" skrev d. 24-11-03 16:06 dette indlæg :

> Klip..
> >

> Hvilke er særligt lysstærke - og skarpttegnende?
> Kim

Hvis vi holder os til Canon, er G5 f.eks. rimeligt lysstærk (F:2.0-3.0)
og regnes for ganske skarpttegnende. S30/40/45/50 er knapt så lysstærk
(F:2.8-4.5) og tilsvarende skarpttegnende. Jeg kender ikke de øvrige i
detaljer, men data mht. lys samt test kan læses mange steder på nettet -
f.eks. www.dpreview.com.

http://www.kandu.dk/

Fra : emj

Dato : 25-11-03 12:39

On Mon, 24 Nov 2003 16:06:05 +0100, "KN" <knagel@ishoejbyFJERN.dk>
wrote:

>Hvilke er særligt lysstærke -

Olympus
f.eks. 5050 med 1.8
Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Thomas Corell

Dato : 25-11-03 12:50

emj wrote:
> On Mon, 24 Nov 2003 16:06:05 +0100, "KN" <knagel@ishoejbyFJERN.dk>
> wrote:

Nu fik du klippet den del væk der spørges til:

-cut-
> S50 er ikke specielt lysstærk - Canon har mere lysstærke - og billigere
> - kompakte digitalkameraer på programmet.
> [...]

Personligt kan jeg ikke finde kompakt Canon kamera'er der kommer under
f/2.

--
Don't waste space

Fra : Nielsen

Dato : 25-11-03 21:53

Tak for de mange svar.
Grunden til at jeg spørger er at jeg har et gammelt, AGFA ephoto 1280.
Medium optik størrelse. Ikke just et lomme kamera og vist nok på 1M pixel.
På optikken står 38-114mm 1:2,8-3,5. Jeg er på udkig efter et fornuftigt
lomme kamera, af praktiske årsager, men syntes ikke, med min ringe
begrænsede teknik/erfaring, at jeg får meget bedre billeder. Jeg tænker her
ikke på forstørrelser, for det er umugligt med det jeg har. Jeg har
sammenlignet med mine venners "lækre" små lomme kameraer.

Brian