Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW eller TIF backup
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-11-03 17:36

Jeg optager alle billeder i RAW, converterer til TIF, hvor jeg
samtidig får exif oplysningerne med i en textfil, så jeg har
kasseret RAW filen, og gemt TIF filen som backup, men den fylder
11,3 MB, medens RAW filen kun fylder mellem 2,4 og 3,9 MB, så nu
er jeg kommet i tvivl.
Hvad gør i ?
Hvis jeg kun gemmer RAW filen, skal jeg jo også sørge for at have
et program i fremtiden, som kan konvertere den, og kan fremtidens
PC gøre det
Så ??
mvh Ebbe

den lettere forvirrede

Fra : Klaus Madsen

Dato : 23-11-03 18:07

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote in message
> [...]
> Hvis jeg kun gemmer RAW filen, skal jeg jo også sørge for at have
> et program i fremtiden, som kan konvertere den, og kan fremtidens

Hej Ebbe

Det er da RAW filerne du skal gemme, det er jo dem der er "negativerne".
Og du nævner jo også at de fylder mindre, så endnu en fordel.
Jeg gemmer en JPG version af billedet til skærmbrug, der er ingen grund til
at gemme i TIFF, med mindre det skal bruges til tryk.
Jeg skal da lige nævne, at det ikke er alle mine billeder hvor jeg gemmer
RAW
filerne. Det er kun dem jeg mener at kunne få brug for til f.eks. tryk eller
bare
i en anden version.
Jeg vil ikke mene at det er fremtidens PC´er du skal bekymre dig om, men
måske nærmere softwaren. Men du gemmer da bare det program du bruger
nu. Så tror jeg ikke du får problemer.
Mvh. Klaus

Fra : KNL DtP

Dato : 23-11-03 18:42

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad gør i ?

Når jeg tager billeder med henblik på senere brug (dvs. ikke-snapshot), så
vælger jeg altid RAW. Med Canon EOS 10D kan man gemme en JPG-kopi inde i
selve RAW-filen, og her sætter jeg ofte den til at gemme i højeste
opløsning og med laveste kompression.

Efter endt fotografering smider jeg alle filerne over på computeren, og
hiver JPG-billederne ud af RAW-filerne (med BreezeBrowser). Så kigger jeg
alle billederne igennem, og sletter de dårlige med hård hånd. De mellemgode
gemmer jeg kun JPG-kopien af. De rigtigt gode gemmer jeg både den originale
RAW-fil (cirka 8,5 Mb), og så en optimeret TIF-udgave (cirka 11 Mb med
LZW-komression).

På den måde fylder de nogenlunde-okay-billeder ikke så meget plads (cirka
2,5 Mb), mens jeg både har det digitale negativ (RAW) og en redigeret og
trykkeklar udgave (TIF). Alt sammen bliver smidt på CD, efterhånden som jeg
får "nok" data til en skive. Jeg ved ikke om det er det mest optimale, men
jeg synes det giver et fint forhold mellem kvalitet, plads og brugbarhed.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-11-03 19:09

Ebbe Hansen wrote:

> [...]
> kasseret RAW filen, og gemt TIF filen som backup, men den fylder
> 11,3 MB, medens RAW filen kun fylder mellem 2,4 og 3,9 MB, så nu

11,3 + 3,9 = 15,2 MB. En MB koster ca. 0,6 øre med de harddiskpriser vi
har i dag. Fordobl det så der er en backup og vi ender op med at det
koster ca. 18 øre at gemme et billede i både RAW og TIFF.

Jeg ville gemme begge dele, hvis ellers mit kamera kunne levere RAW.

> Hvis jeg kun gemmer RAW filen, skal jeg jo også sørge for at have
> et program i fremtiden, som kan konvertere den, og kan fremtidens
> PC gøre det Så ??

Windows er stadig rimelig bagudkompatibel til DOS, men hvis du skifter
platform er det ikke til at sige hvad der er mulighed for. Man kan
selvfølgelig begynde at køre noget emulering af det styresystem man kom
fra, men det er vældig besværligt for at kunne tilgå sine billeder.
--
JPEGCrops 0.6.7 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-11-03 20:22

Ebbe Hansen wrote:

> Hvad gør i ?

Alle er jo enige om, at RAW-formatet er det digitale negativ, og
som i den analoge verden, hvor et negativ skal bearbejdes i mørke-
kammeret for at gi' et proff. aftryk, så skal RAW-filer også bear-
bejdes til det færdige billede i det digitale mørkekammer.

Jeg er ikke interesseret i, at eftertiden skal se mine digitale
negativer, så jeg gemmer kun færdigt bearbejdede TIF-versioner
af mine billeder, og ja de fylder meget, men pyt CD-R medier kos-
ter jo ikke det vilde, og om nogle år kan jeg spille det hele over
DVD, og så vil det kun fylde en tiendedel.

Og jeg gemmer heller ikke exif oplysningerne, det eneste der er
relevant at gemme, er dato og tidspunkt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-11-03 20:50

On Sun, 23 Nov 2003 17:35:39 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:
Tak for alle jeres indlæg.
Hvis jeg var Niels Ebbesen, ville jeg sikkert også kun gemme de
færdige filer, men jeg håber, at allerede om kort tid, kan jeg
lave dem bedre end idag, så, jeg gemmer foreløbig både RAW og
TIF, indtil tågen er blæst væk fra hjernen (?), og jeg måske får
en mening selv.
Stor tak til alle
mvh Ebbe