"det ny Imperial" i forhold til Biocity, C~
Fra : Anders H. Andersen

Dato : 23-11-03 14:58

Hej

Hvad synes i om Imperial efter at den er blevet moderniseret, i
forhold til Biocity i Århus og Cinemaxx på Fisketorvet?

Er der nogen som ved hvilke forbedringer der er blevet lavet ved
lydanlægget?

Hvilke pladser mener i er de bedste i Imperial?
Til Matrix Rev. sad jeg på række 14 plads 1 eller 2, det var udemærket
men jeg tror måske at 1 eller 2 række længere fremme vil være bedre.

Jeg synes generelt godt om Biocity i Århus. Cinemaxx har fed lyd men
er ganske enkelt ulækker, da alt nærmest er smurt ind i Cola og
stemningen er ligeså dårlig som i resten af Fisketorvet.

Da jeg flyttede til Kbh. fra Århus var jeg ret skuffet over Imperial,
lyden var tam og omgivelserne var lettere slidt. Det kom jeg en dag
til at sige noget om på kontoret hvorefter jeg fik læst og påskrevet
om at Imperial var DK's største biograf med mindst 1500 sæder, min
kommentar til det var "so fucking what" hvilket ikke gjorde
diskussionen mindre ophedet . Nå i Torsdags var jeg inde og se
Matrix Rev. og til min store glæde var lydenanlægget så vidt jeg kunne
bedømme blevet kraftigt opgraderet, hele indgangspartiet er også
blevet bygget om med en ny slikbutik osv.

mvh
Anders

ps. jeg er lige begyndt at læse denne gruppe og wow hvor bliver der
brugt mange forkortelser: TTT SEE, LOTR EE, ROTK, SW IV, XYZ EE og
hvad ved jeg

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-11-03 15:06

Anders H. Andersen wrote:

> [...]
> bedømme blevet kraftigt opgraderet, hele indgangspartiet er også
> blevet bygget om med en ny slikbutik osv.

Så vidt jeg ved er der intet lavet om i selve biografen, kun i
"velkomsthallen". Lyd og billede i Imperial har altid været godt og
stort. Men Imperial har iøvrigt ikke 1500+ sæder, mere. Det havde de
engang. Nu har de vist ca. 1100.

Men ellers prøv Empire.

/David

Fra : Don G.

Dato : 23-11-03 15:34

"David Rasmussen" skrev...

> Imperial har iøvrigt ikke 1500+ sæder, mere. Det
> havde de engang. Nu har de vist ca. 1100.

Jeg har ladet mig fortælle at dengang biografen oprindeligt blev bygget var
de bageste sæder længere end 33 meter fra lærredet, hvilket er ret uheldigt,
idet lyd kun bevæger sig med 33m/s. Resultatet var at sad man på bageste
række, så var lyden forsinket i forhold til billedet... knap så heldigt!

Mvh. Don G.

<signature>
nerdiac . ['ner:diak] . n . übernerd; extreme nerd; nerd of nerds.
http://www.nerdiac.com
</signature>

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-11-03 15:49

Don G. wrote:

> [...]
> idet lyd kun bevæger sig med 33m/s. Resultatet var at sad man på bageste
> række, så var lyden forsinket i forhold til billedet... knap så heldigt!

Lydens hastighed er snarere 330 m/s, ikke 33 m/s.

Det betyder at hvis man sidder 33 meter væk, så er lyden (fra
centerhøjttalerne) 0.1 s forsinket.

Når du sidder på første række er den også forsinket. Bare ikke så meget.

/David

Fra : Anders

Dato : 23-11-03 15:46

"Don G." <news@don-gSLETTES.dk> wrote in message
> [...]
> idet lyd kun bevæger sig med 33m/s. Resultatet var at sad man på bageste
> række, så var lyden forsinket i forhold til billedet... knap så heldigt!

Lyd bevæger sig med 340m/s. Anyway, jeg gætter på at 1/10 sekund stadig er
nok at lyden opleves som 'ude af sync'.

/A

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 23-11-03 19:46

On Sun, 23 Nov 2003 15:05:33 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> [...]
>"velkomsthallen". Lyd og billede i Imperial har altid været godt og
>stort. Men Imperial har iøvrigt ikke 1500+ sæder, mere. Det havde de

Er du sikker?

Jeg er ret sikker på at sidst jeg var der var der ikke kopholder på
stolene.

>Men ellers prøv Empire.
Det var måske værd at overveje desværre ligger Palads og Imperial
noget bedre i forhold til Østerbro hvor jeg bor.

mvh
Anders

Fra : J.O.H

Dato : 23-11-03 21:17

> Det var måske værd at overveje desværre ligger Palads og Imperial
> noget bedre i forhold til Østerbro hvor jeg bor.

Sludder! Find Blegdamsvej.

JOH

Fra : Martin Moeller

Dato : 23-11-03 21:25

J.O.H skrev:

> Sludder! Find Blegdamsvej.

Blegdamsvej?
Empire ligger altså på Guldbergsgade, ikke så langt fra Sankt Hans Torv!

--
Martin Møller
"Goddamn minivan."

Fra : Martin Moeller

Dato : 23-11-03 21:31

Martin Moeller skrev:

> Blegdamsvej?
> Empire ligger altså på Guldbergsgade, ikke så langt fra Sankt Hans Torv!

.... men det er selvfølgelig også for enden af Blegdamsvej så ... bumbum ...

--
Martin Møller
"Goddamn minivan."

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 23-11-03 21:40

On Sun, 23 Nov 2003 21:16:45 +0100, "J.O.H" <johaarup@@hotmail.com>
wrote:

>Sludder! Find Blegdamsvej.
Hvad sker der på Blegdamsvej?

Nå men det ser udtil at det ikke er så svært at komme ud til
Guldbergsgade.

mvh
Anders

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-11-03 10:16

Anders H. Andersen wrote:

> Jeg er ret sikker på at sidst jeg var der var der ikke kopholder på
> stolene.

Det er korrekt. Alle stolene blev skiftet ud i forbindelse med ombygningen
fornyligt. En kopholder har længe stået højt på ønskesedlen, men resultatet
er desværre en blandet fornøjelse. Man skal stadigvæk dele armlæn med
naboerne, og de nye stole er ubehageligt smallere end de gamle (som trods
alt ikke havde mere end fem år på bagen). Kopholder eller ej, jeg synes, at
udskiftningen er et skridt nedad.

--
Jens Thomsen
Sidst set (bedømmelser ud af 6): The Matrix Revolutions ***,

Fra : PerX ...

Dato : 27-11-03 16:28

In article <bpsi24$tr$1@sunsite.dk>, virker@ikke.dk says...
> Kopholder eller ej, jeg synes, at
> udskiftningen er et skridt nedad.

Enig. Og så syntes jeg ikke kopholder konceptet i det hele taget er noget
at blive begejstret for.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 23-11-03 19:58

"Anders" <andersp_edersen@hotmail.com> writes:

> Lyd bevæger sig med 340m/s. Anyway, jeg gætter på at 1/10 sekund stadig er
> nok at lyden opleves som 'ude af sync'.

Ja, hvis man bare er nogenlunde god til at opfatte den slags, så kan
sync-fejl på 1/10 sekund sagtens opfattes.

Normalt indspilles biograffilm dog således, at lyden er forsinket omkring
ét billede (altså 1/24 sekund) i forhold til billedet. Når f.eks. det
analoge tonespor på en biograffilm indspilles, så placeres lyden 21 billeder
før det tilhørende billede. Men ved afspilningen i biografen er afstanden
mellem billedvindue og analogt tonehovede kun 20 billeder. Det betyder,
at perfekt sync opnås ved en afstand på ca. 14 meter fra fronthøjttalerne.

--
-- Torben.

Fra : Peter Larsen

Dato : 23-11-03 19:22

"Anders H. Andersen" <aha@tiscali.invalid> wrote in message
> Hej

Snip en masse :)
> mvh
> Anders

Jeg synes nu altid at der har været rigtig lækker lyd i Imperial, dog
svinger lydniveauet alt for meget der inde
og det kan være du har været uheldig og været der en dag hvor de spillede
for lavt.

Jeg mener sidste gang de lavde om i selve salen var lige inden Titanic havde
premiere, så det er vel en 6 år siden
efterhånden.

Mvh

Peter Larsen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 23-11-03 19:48

"Peter Larsen" <Trump???@pc.dk> writes:

> Jeg mener sidste gang de lavde om i selve salen var lige inden Titanic
> havde premiere, så det er vel en 6 år siden efterhånden.

Tæt på. Det var faktisk lige *efter* Titanic. Titanic havde premiere
i Danmark i januar '98, og den ombygning hvor Imperial blandt andet
fik nye højttalere og forstærkere (og blev THX-certificeret) foregik
i juni/juli '98.

--
-- Torben.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 24-11-03 05:39

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk.invalid> wrote:

> [...]
>i Danmark i januar '98, og den ombygning hvor Imperial blandt andet
>fik nye højttalere og forstærkere (og blev THX-certificeret) foregik

Ved den lejlighed blev antallet af rækker også reduceret. Der er nu 1102
pladser. De gamle stole (eller rettere nogle af dem) blev installeret i
Vanløse Bio.

Peter

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-11-03 17:28

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk.invalid> wrote in message

> [...]
> i Danmark i januar '98, og den ombygning hvor Imperial blandt andet
> fik nye højttalere og forstærkere (og blev THX-certificeret) foregik

Hmm, underligt. Kan huske jeg så Titanic til presseforstillingen som må have
ligget lige
før den dansk premiere og der gik folk rundt og bankede mens vi så filmen.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Torben Simonsen

Dato : 24-11-03 19:09

> [...]

> Hmm, underligt. Kan huske jeg så Titanic til presseforstillingen som må
> have ligget lige før den dansk premiere og der gik folk rundt og bankede

Jeg tror nok, at der også var andre arbejder i gang i Imperial-bygningen
i '98 (i hotellet og/eller p-huset og oppe på taget), og det kan godt
tænkes, at disse ting startede allerede i begyndelsen af '98.

Jeg er imidlertid helt sikker på, at selve ombygningen i salen med de
nye stole og større rækkeafstand samt de tekniske ændringer af lydanlægget
foregik i juni/juli '98. Jeg var selv med til at lave det nye lydanlæg,
og jeg har lige tjekket mit email-arkiv for den korrespondance, der
foregik i forbindelse med dette. Jeg kan se, at jeg var i København
i perioden 02.07.98 til 10.07.98.

--
-- Torben.

Fra : Martin Moeller

Dato : 23-11-03 19:22

Anders H. Andersen skrev:

> Hvilke pladser mener i er de bedste i Imperial?

Jeg synes, de bedste pladser er række 9 i midten. Du sidder stort set i
midtpunktet af salen, lærredet fylder akkurat dit syn, og så er det oven i
købet lidt billigere end række 10.

--
Martin Møller
"Goddamn minivan."

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 23-11-03 19:38

On Sun, 23 Nov 2003 19:22:07 +0100, "Martin Moeller"
<martin.moller@get2net.dot.dk> wrote:

>Jeg synes, de bedste pladser er række 9 i midten. Du sidder stort set i
>midtpunktet af salen, lærredet fylder akkurat dit syn, og så er det oven i
>købet lidt billigere end række 10.

Det passer meget godt med min opfattelse af at man skal sidde længere
fremme end den miderste række.

mvh
Anders

Fra : Dag Stinus

Dato : 23-11-03 22:38

> Det passer meget godt med min opfattelse af at man skal sidde længere
> fremme end den miderste række.

Som brillebruger oplever jeg det som et problem hvis jeg sidder så langt
fremme at jeg ikke kan se hele lærredet uden at dreje hovedet. Da jeg så
Matrix Revolutions i Cinemaxx (Fisketorvet) sal 1 sad jeg på række L og to
rækker længere fra lærredet havde nok passet bedre til mit udsyn gennem
brillerne.

De nye biografsale (f.eks. Cinemaxx og Empire) hvor lærredet ikke krummer
(som i f.eks. Imperial) og er lige så bredt som salen (som har en
rektangulær form i stedet for en "keglestub") medfører at jeg skal sidde
langt fra lærredet for ikke at skulle dreje hovedet hele tiden for at følge
med - og så gå glip af det der sker i den anden side af billedet.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 24-11-03 10:38

> [...]
> lydanlægget?
>
> Hvilke pladser mener i er de bedste i Imperial?

Jeg har hørt fra "pålidelig kilde" at 13 række midt for skulle være lige i
sweet spot, ihvertfald lydmæssigt, men om du sidder på 12. eller 14. gør nok
ikke den store forskel.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : cybamerc

Dato : 24-11-03 12:10

> [...]

> Hvad synes i om Imperial efter at den er blevet moderniseret, i
> forhold til Biocity i Århus og Cinemaxx på Fisketorvet?

Cinemaxx på Fisketorvet er en lortebiograf. Nu har jeg ganske vist kun
været i den "store" sal, som angiveligt skulle have Skandinaviens
største lærred. I praksis virker Imperials dog lang større. Jeg ved
ikke om det skyldes lærredets format, eller at man generelt sidder
væsentligt højere end i Imperial; men imponerende er det ikke.
Indretningen virker discount-agtig, og personligt synes jeg, at gulvet
hælder for meget. Det minder mere om en konferencesal, hvilket den
også anvendes flittigt som.

Foyeren i Imperial er da blevet meget pæn; men det er jo ikke blevet
væsentligt bedre plads. Den havde IMO også mere personlighed før i
tiden. Men cafeen er da faldet meget heldig ud. Lokummerne i stuen
ligner stadig noget, der er løgn. Det er fedt, at man nu først skal
vise billet ved adgang til salen. Kopholdere er en ok ting; men det er
også lidt af en tillidssag. Fremmede mennesker og deres albuer ik'...

> Hvilke pladser mener i er de bedste i Imperial?

Række 9 midtfor fordi jeg er blind og nærig.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-11-03 13:41

cybamerc@yahoo.com (cybamerc) writes:

> Række 9 midtfor fordi jeg er blind og nærig.

Nå, så det er _dig_.

Det er min stamplads, kammerat!

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 24-11-03 14:39

Peter B. Juul's utterance expressed in news:m265haym4w.fsf@enzym.rnd.uni-
c.dk:

> Det er min stamplads, kammerat!

Det er vi vist flere om :D

Godt at de viser mange forestillinger...

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : PerX ...

Dato : 28-11-03 22:58

In article <m265haym4w.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>,
p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk says...

> Nå, så det er _dig_.
>
> Det er min stamplads, kammerat!

Så det er der vi skal kaste tomaterne næsten gang! Check *G*

Fra : Max

Dato : 26-11-03 01:41

>Jeg synes generelt godt om Biocity i Århus. Cinemaxx har fed lyd men
>er ganske enkelt ulækker, da alt nærmest er smurt ind i Cola og
>stemningen er ligeså dårlig som i resten af Fisketorvet.
gider du at forklare det sidste, da jeg ikke har været der endnu

Fra : PerX ...

Dato : 27-11-03 16:25

In article <3ic1svorvhfjhjsfbsmd15jm243lj8m05e@4ax.com>,
aha@tiscali.invalid says...

> Hvad synes i om Imperial efter at den er blevet moderniseret, i
> forhold til Biocity i Århus og Cinemaxx på Fisketorvet?

Jeg syntes det er irriterende de har gjort sæderne mindre :)

> Er der nogen som ved hvilke forbedringer der er blevet lavet ved
> lydanlægget?

Jeg kender en lydfreak som siger lyden er blevet dårlige i Imperial. Jeg
går ikke så meget op i det hvis det ikke skratter, er overstyret og jeg
kan høre det.

> Hvilke pladser mener i er de bedste i Imperial?

En sofarække, hvor der er plads til benene.

>Nå i Torsdags var jeg inde og se
> Matrix Rev. og til min store glæde var lydenanlægget så vidt jeg kunne
> bedømme blevet kraftigt opgraderet, hele indgangspartiet er også
> blevet bygget om med en ny slikbutik osv.

Hvilket klart forbedre en hvilken som helst film. Nå nej, så er der
totalt skybrud af støj når folk sidder og æder alt der slik (spis dog
hjemme nørder - eller lad helt være, det feder jo!) .

> ps. jeg er lige begyndt at læse denne gruppe og wow hvor bliver der
> brugt mange forkortelser: TTT SEE, LOTR EE, ROTK, SW IV, XYZ EE og
> hvad ved jeg

LOL