MS Windows
briani 27239
disklæsningsfejl.......xp og ny harddisk..~
Fra : Helge Duif

Dato : 23-11-03 14:27

Hej, er der mon nogen, der kan hjælpe mig, inden computeren ryger ud gennem
et lukket vindue.......

Jeg ved ikke 100% om problemet hører til i denne NG, da jeg ikke ved, hvad
der forårsager fejlen..., så jeg har også spurgt i dk.edb.system.

Jeg har købt en ny maxtor-harddisk til ungernes computer og brugte herefter
Maxblast3 til at partionerede den nye i en 5gb og en 25gb og kopierede
samtidig alle filerne fra de gamle diske over på den nye (5gb partitionen)
Rettede bios'en til de nye drev. Troede herefter, at jeg blot kunne starte
op igen, som om intet var hændt.......

Hver gang jeg starter op og når til Verifying DMI pool data skriver den
pludselig: disklæsningsfejl

Den skriver selvfølgelig ikke, hvilket drev det skulle være galt med.

Jeg har forsøgt at geninstallere xp og efter adskillige forsøg lykkedes det
endeligt, men da jeg så slukkede computeren og fjernede de gamle harddiske,
startede den igen op med: disklæsningsfejl. Jeg sluttede herefter de gamle
harddiske til igen, men det ikke noget. Jeg har tjekket den nye harddisk med
powermax, men den siger at harddisken er 100% ok.

Computeren fungerede 100% inden jeg satte den nye harddisk i.

Bundkort: gigabyte GA-5SMM rev. 1,2, bios 1,0
CPU: amd 450mhz
gamle harddisk: 1,2 gb bigfoot og 850 mb conner (xp havde klaget over
manglende diskplads)
ny harddisk: maxtor 30 gb model: 6E030L0

Håber nogen kan hjælpe mig......

mvh. Helge Duif

Fra : Sander

Dato : 23-11-03 15:15

Boot med en startdiskette,
og skriv Fdisk, her skal du sætte
din c partion aktiv, se om det ikke
er her fejlen er.

Sander.

Fra : Helge Duif

Dato : 23-11-03 16:31

> Boot med en startdiskette,
> og skriv Fdisk, her skal du sætte
> din c partion aktiv, se om det ikke
> er her fejlen er.
>
> Sander.
>
> Hej Sander, tak for det hurtige svar, men det hjalp desværre ikke, c var
sat til at være aktiv....., du har ikke et andet bud....?????

mvh. Helge

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-11-03 18:47

In article <bpqcki$oq6$1@sunsite.dk>, helgeFJERNDETTEduif@wanadoo.dk
says...
> Hej, er der mon nogen, der kan hjælpe mig, inden computeren ryger ud gennem
> et lukket vindue.......

Det er da dumt.

> Computeren fungerede 100% inden jeg satte den nye harddisk i.

Hvor satte du disken til?

Hvilken plads i kæden fik den?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Helge Duif

Dato : 23-11-03 19:07

> Det er da dumt.

kommer an på.......

> Hvor satte du disken til?

Jeg satte den i som primær master (ide0).....

> Hvilken plads i kæden fik den?

...... og på et tidspunkt, hvor jeg havde fået xp til at virke kunne jeg se,
at 5gb partitionen havde fået tildelt drev C og 25gb partitionen havde fået
tildelt drev F, cd-rom-drevet fik drev G.

Jeg har i øvrigt nu prøvet at fjerne de to gamle harddisk, men lige lidt
hjalp det...., jeg har forsøgt at reparere xp-installationen flere gange,
men hver gang den skal genstarte sker der det samme: disklæsningsfejl, så
jeg bliver mere og mere overbevist om, at der nok er et eller andet galt med
den spritnye harddisk.....(ja ja Jesper, jeg ved godt at jeg så skal spørge
i en anden NG.....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-11-03 19:45

"Helge Duif" <helgeFJERNDETTEduif@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>den spritnye harddisk.....(ja ja Jesper, jeg ved godt at jeg så skal spørge

Lyder som om du putter en ny harddisk i maskinen, kopiere alle filer
fra den gamle disk over på den nye, fjerner den gamle disk, og
derefter forventer at systemet skal starte op....

Det går IKKE ....

Du kan flytte en fungerende windows installation til en anden disk,
men den kræver værktøjer som f.eks. DriveImage eller PartitionMagic.

- - - -

Hvorfor fjerne den gamle diske, jeg mener hvorfor ikke bare ha' 2
diske på maskinen med den extra plads det gi'r...

Hvis du kun vil ha' een disk, dvs den nye må du enten investere i et
af de ovennævnte værktøjer, alternativt: Sætte den nye disk i som
master på første controller og den gamle disk efter denne (dvs slave
på første controller eller måske på anden controller), ny-installere
windows på den ** NYE ** disk og herefter kopiere de filer fra den
gamle disk som du vil bevare -- Og pas på at du ikke overskriver den
nye Windowsinstallation under denne process.....

<mlr>

Fra : Helge Duif

Dato : 23-11-03 20:07

> Lyder som om du putter en ny harddisk i maskinen, kopiere alle filer

Ja...., det var faktisk det jeg forventede..., spurgte tidligere på ugen om
det kunne lade sig gøre og fik svaret, at jeg bare skulle gå ind på
harddisk-producentens hjemmeside og hente et program, der var beregnet til
det, i mit tilfælde MaxBlast3....

> [...]
>
> Hvorfor fjerne den gamle diske, jeg mener hvorfor ikke bare ha' 2
> diske på maskinen med den extra plads det gi'r...

De gamle harddiske er ved at være slidt op og giver af og til fejl....

> Hvis du kun vil ha' een disk, dvs den nye må du enten investere i et

Jeg er efterhånden kommet til den konklusion, at mit bundkort, Gigabyte
GA-5SMM, kun kan klare harddiske op til 8,4 gb og så er det noget med
bios-opgradering......, jeg ser lige om der er en NG der handler om dette
emne.....

mvh. og tak for svaret...

Helge

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-11-03 20:21

> [...]

>GA-5SMM, kun kan klare harddiske op til 8,4 gb og så er det noget med
>bios-opgradering......, jeg ser lige om der er en NG der handler om dette

Du har formentlig ret i at bundkortet kun kan klare diske op til 8,4
GB, men det er een af de ting som MaxBlast 3 løser for dig....

Kender ikke MaxBlast 3 i detaljer, men programmet kan åbenbart også
kopiere fungerende installationer....

Jeg tror derfor dit problem ligger i at du fjerner den gamle disk....

Formentlig ligger nogle af windows opstartfiler stadig på den gamle
disk, og de 'forsvinder' selvfølgelig når du fjerne disken

<mlr>

Fra : Helge Duif

Dato : 23-11-03 22:52

Hej igen...., nu tror jeg snart jeg har forsøgt det hele incl. en
bios-opgradering, men lige lidt hjælper det, der kommer stadig
disklæsningsfejl, jeg begynder at tro, at den nye harddisk er defekt.....

Tak for de mange løsningsforslag.

mvh. Helge Duif

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-11-03 23:06

> [...]

>bios-opgradering, men lige lidt hjælper det, der kommer stadig
>disklæsningsfejl, jeg begynder at tro, at den nye harddisk er defekt.....

Og du har prøvet en ny-installation af windows med KUN den nye disk i
maskinen ?!?!

<mlr>

Fra : Helge Duif

Dato : 23-11-03 23:14

Hej igen....

Tror jeg har løst problemet......

Gik ind i bios'en, satte disken til none, Load'ede Bios og Setup Default,
gemte og gik ud af bios'en igen....

Genstartede og gik ind i bios'en igen, auto-detectede hard-disken, gemte og
genstartede.....

Så bootede den normalt og indtil nu virker det hele (jeg tør næsten ikke
genstarte....)

mvh. Helge Duif

Fra : Helge Duif

Dato : 25-11-03 19:15

Hej igen igen.....

Har nu med 99% sikkerhed fundet ud af det er mit Creative Riva TNT2
grafikkort der skaber problemet...., hvis jeg tager det ud og bruger
bundkort-grafikkortet virker det hele 100% og hvis jeg sætter TNT2 kortet i
går det hele i stå...

Jeg går i dk.edb.hardware.grafikkort og spørger.... (men hvis der er nogen
her der har et godt bud skal de være mere end velkommen)

mvh. Helge

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-11-03 20:18

> [...]

>grafikkort der skaber problemet...., hvis jeg tager det ud og bruger
>bundkort-grafikkortet virker det hele 100% og hvis jeg sætter TNT2 kortet i

Kender ikke MaxBlast3, men det er vel eet af disse programmer der
bruges når BIOS ikke understøtter store diske. Dvs programmet lægger
sig på et tidligt tidspunkt resident i hukommelsen og overtager en
række BIOS funktioner.

Og i dit tilfælde må MaxBlast3 åbenbart lægge sig i et område der
anvendes af dit Riva TNT2 grafikkort ?!

Gad vide om du kan 'jumpe' Riva kortets BIOS til en anden position,
eller måske kan MaxBlast3 tvinges til et andet område (RTFM)...

<mlr>

Fra : SA

Dato : 23-11-03 19:11

"Helge Duif" <helgeFJERNDETTEduif@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> manglende diskplads)
> ny harddisk: maxtor 30 gb model: 6E030L0

Hej Helge.

Jeg har lige installeret en ny disk(40GB) i en Compaq, hvor der før sad en
8.2GB, som var blevet dårlig.
Jeg har nu lært, på den hårde måde, at denne Compaq IKKE kan læse en disk
større end 8,4GB(BIOS begrænsning). Og tro mig, der var ikke noget at gøre
andet end at købe en ny ekstra HD controller, hvorefter alt nu virker som
det skal.
Jeg fik nøjagtig samme disklæsefejl ved opstart, så du kæmper en ulige
kamp!!

PS! En ny HD controller koster ca. 225,00 kr, så det er til at overkomme.

/SA

Fra : Helge Duif

Dato : 23-11-03 19:26

Hej SA...

Tak for svaret, du har nok ret....

Jeg var efterhånden begyndt at få mistanke til bios'en og havde derfor også
partioneret på kun 5 gb, men det kan godt være, at det ikke er nok....

mvh. Helge

Fra : SA

Dato : 23-11-03 23:01

> [...]
også
> partioneret på kun 5 gb, men det kan godt være, at det ikke er nok....

Du kan købe en ny controller her:

http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=48201

Sæt den i maskinen, flyt din nye disk over på controlleren og start op....
så kører din ny disk -:)

PS! Den kan godt køre sammen med den indbyggede controller, men hvis du er i
tvivl, så disabler du bare den indbyggede controller i BIOS.
Og endvidere, så følger der inst. disk og et ATA133 kabel med.

/SA