Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Godt råd til digi cam køb
Fra : Jan Nielsen

Dato : 23-11-03 13:58

Hej

Jeg er i denne NG for første gang, så bær over med mig hvis spørgsmålet har
været stillet 1000 gange før.
Jeg vil have mig et nyt digitalt camera
Der skal være optisk zoom gerne 8-10x
Jeg ved ikke hvor vigtig Mega pixel tallet er?
Størrelsen på cameraet er underordnet
Jeg vil maksimalt bruge 6000 på det, gerne det halve.
Hvad skal jeg købe?

Mvh
Jan

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 23-11-03 14:30

Hej Jan.

> Jeg er i denne NG for første gang, så bær over med mig hvis spørgsmålet
har
> været stillet 1000 gange før.

Det er tæt på, så det vil være ret let for dig at se hvilke indlæg der har
været den senere tid.
--
Mvh. Kai Hoffmann

Garmin eTrex Vista m. Mapsource Europa
og holder til styr samt datakabel, sælges!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-11-03 14:39

"Jan Nielsen" <jan@campingvognen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved ikke hvor vigtig Mega pixel tallet er?
> Størrelsen på cameraet er underordnet
> Jeg vil maksimalt bruge 6000 på det, gerne det halve.

Der er vel næsten kun Panasonic der har så mange gange Zoom. Så bliver det
vist 2 Mp, og du får brug for alle pengene, for det ligger vist lige omkring
Kr 6000,-

M.V.H.....Benny..

Fra : Th Frydensberg

Dato : 23-11-03 15:10

"Benny Mortensen

> Der er vel næsten kun Panasonic der har så mange gange Zoom. Så bliver det
> vist 2 Mp, og du får brug for alle pengene, for det ligger vist lige omkring
> Kr 6000,-

Olympus 750 10x zoom ca. 4000 kr.

Fra : Deaster

Dato : 23-11-03 16:01

"Th Frydensberg" <frydensberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Benny Mortensen

> Olympus 750 10x zoom ca. 4000 kr.

Eller f.eks. et brugt Canon D30 med en 28-200mm på, det burde kunne fåes for
lige omkring 6K.

Deaster

Fra : den glade dreng

Dato : 23-11-03 17:45

> Eller f.eks. et brugt Canon D30 med en 28-200mm på, det burde kunne fåes
for
> lige omkring 6K.

Det er så kun 4 x zoom

Vh

Per

Fra : K

Dato : 23-11-03 19:28

"den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> for
> >
> Det er så kun 4 x zoom
>
> Vh
>
> Per

Hmm - iflg. min regnebog, er det da ca. 7x - men det er da også nogle dage
siden jeg gik ud af skolen....

(Bemærk iøvrigt, at en 28-200 skal ganges med 1,6 - og dermed bliver til
45-320 (ca.)), hvilket ikke er så anvendeligt!)

Fra : Deaster

Dato : 23-11-03 20:58

> for
> >
> Det er så kun 4 x zoom

Husk lige at gange med 1,6.

Deaster

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-11-03 23:29

Deaster skrev i et indlæg på usenet:
> Det er så kun 4 x zoom
> Husk lige at gange med 1,6.

Det er ligegyldigt, når man angiver zoom-faktoren i X

28-200 = 7,14X
44,8-320 = 7,14X

Så du har ret i at det er temmelig tæt på det ønskede.

Jan

Fra : Thor

Dato : 23-11-03 18:15

28 / 200 = 7.14, ikke sandt?

Hilsen Thomas Riedel

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 23-11-03 19:59

Jeg har selv kig på HP 945 med 8x zoom

Mvh Thomas

Fra : Henrik

Dato : 24-11-03 10:19

Mit bud ville være det her hvis man kan vente til foråret
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fz10.html da det ikke er på det
europæiske marked nu. Eller det her
http://www.shopman.dk/0productdescription.asp?productid=12608 hvis man kan
leve med at det kun er på 2 megapixel.

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-03 12:57

Flere steder at læse anmeldelser af digitalkameraer:

http://www.megapixel.net/html/issueindex.php?lang=en (se under Reviews)
og
http://www.dpreview.com/

Hilsen
Torben

www.mc-rejser.dk

Fra : Jan Nielsen

Dato : 24-11-03 19:01

Tak for de mange oplysninger.

Jeg har lige et par spørgsmål
Megapixel, svarer det til opløsningen af billeder, altså en slags DPI tal?
Hvilket lagermedie er det bedste, pris kontra ydelse

Jan

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 24-11-03 22:29

Hej Jan!

Den digitale verden er en jungle.

DPI (Dot Per Inch) er en betegnelse inden for fremkladning og udprint.
Et normalt billede er i 300-400 DPI. Det menneskelige øje ser vist kun
med små 200 DPI - hvis det skal sammenlignes.

PPI (Pixel Per Inch) er den digitale udgave af billedkvaliteten. mere
kan jeg ikke lige huske.

Jeg har selv et ældre 2,10 MP kamera, og er tilfreds med det færdige
resultet af billeder fremkaldt i 10*15 & 13*18 cm. - MEN SÅ HELLER IKKE
STØRRE!!!!!
har prøvet at lave et 20*30 cm. - ikke lige noget at prale af.

--> håber at du kan bruge det!

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand
Abbednæs

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-11-03 02:35

> [...]
> Megapixel, svarer det til opløsningen af billeder, altså en slags DPI tal?
> Hvilket lagermedie er det bedste, pris kontra ydelse

Hej igen Jan

Lagermediet er på sin vis ikke så vigtigt, hvis du kun har samme kamera, så
det jo kun et spørgsmål om, hvor meget du har brug for. Hvad der kan være
mere interessant, er hvilken type batterier det bruger. Der siger jeg selv
som et "Must" at det bruger type AA batterier. Så kan mangel på strøm altid
løses i nærmeste kiosk.

M.V.H.....Benny..

Fra : Deaster

Dato : 25-11-03 08:25

> Hvad der kan være mere interessant, er hvilken type batterier det
> bruger. Der siger jeg selv som et "Must" at det bruger type AA
> batterier. Så kan mangel på strøm altid løses i nærmeste kiosk.

Det kan dog godt være lidt besværligt når vi kommer til dslr svjv. ?

Deaster

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-11-03 18:57

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan dog godt være lidt besværligt når vi kommer til dslr svjv. ?
>

> --
> Mvh
> Deaster

Hej Deaster

Når man er kommet dertil, så er Power Banks og ladere til bilen vel at
betragte som en selvfølge. Det må da være at forbinde med slem nedtur, og
stå med alt sit fine udstyr, og være lammet, på grund af mangel på strøm
)....

M.V.H.....Benny..