Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
18% grå i Photoshop.
Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 23-11-03 12:26

Hej.

Jeg skal bruge en præcis 18% grå. Hvordan laver jeg den nemmest i Photoshop?
Jeg kan ikke rigtig finde nogle steder, hvor man kan indtaste det.

Hilsen Thomas
www.freelance-foto.dk

Fra : Michael Bothager

Dato : 23-11-03 12:49

Thomas A. Jørgensen wrote:
> Hej.
>
> Jeg skal bruge en præcis 18% grå. Hvordan laver jeg den nemmest i Photoshop?
> Jeg kan ikke rigtig finde nogle steder, hvor man kan indtaste det.

Halløj

I colorpicker (ved ikke hvad den hedder på dansk), indtaster du RGB
værdierne 128, 128, 128. Colorpickeren er den der styre forgrunds- og
baggrundsfaven, og findes i værktøjpaletten.

Husk at 18% er for refleketeret lys (f.eks. et gråkort), og skærmen er
ikke reflekterer, men selv "lyser". Derfor er midttonen på skærmen 256/2
= 128 for hver farvekanal.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Mic Holm

Dato : 23-11-03 16:43

Ehhhh

Hvordan bliver 18% til 50% ?

--M

Fra : Michael Bothager

Dato : 23-11-03 16:55

Mic Holm wrote:

> Ehhhh
>
> Hvordan bliver 18% til 50% ?

De 18% er for _reflekteret_ lys, og er det som der er blevet angivet som
standard for "middelgrå", altså midt imellem helt sort, og helt hvidt.
De 50% er så når lyset transmitteres _igennem_ et medie, og derved
halveres (100% helt hvis, 0% helt sort). Det oversat til RGB'sk giver så
128/128/128.

Jeg havde selv en "mental blokering" med at fatte det første gang jeg
hørte, men er vel logisk nok, når man fanger den.

Kilden er (bl.a.) Tim Grey (http://www.timgrey.com/index.htm), som har
en beskrivelse it sit newletter "Digital Darkroom Questions e-mail
list". Hvis du/I er interesseret, kan jeg videresende "nummeret" af hans
newsletter (han har ophavsret/copyright på indholdet, og beder om at man
videresender _hele_ mailen).

Fra : RacerNiels

Dato : 26-11-03 00:09

"Michael Bothager" <not@valid.com> wrote in message
[SNIP noget med grå]

> Kilden er (bl.a.) Tim Grey

....høhø.... deraf efternavnet...

Ok, lidt plat..... I'll be in my room.

Niels

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 26-11-03 07:14

On Wed, 26 Nov 2003 00:09:24 +0100, "RacerNiels"
<s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote:

>...høhø.... deraf efternavnet...
Snarere: deraf navnet på kortet.

mvh kmo

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 23-11-03 20:42

> [...]
>
> Husk at 18% er for refleketeret lys (f.eks. et gråkort), og skærmen er
> ikke reflekterer, men selv "lyser". Derfor er midttonen på skærmen 256/2

Hej Michael.

Jeg siger mange tak for hjælpen.

Hilsen Thomas.