Cirkler med CSS
Fra : Lars Raaby

Dato : 23-11-03 11:47

Jeg har set en hjemmeside der havde nogle eksempler på hvordan
man laver cirkler i css.
Jeg har ledt efter den men kan ikke finde den.
Hvordan er det nu det skal laves?

--
Lars

- nogen burde lave en FAQ/OSS

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-11-03 21:50

Lars Raaby skrev:

> Jeg har set en hjemmeside der havde nogle eksempler på hvordan
> man laver cirkler i css.

Der er ikke nogen standardiseret måde at gøre det på i css. Måske
tænker du på SVG: <http://www.w3.org/TR/SVG/> (der dog heller ikke
er bredt understøttet endnu).

> Hvordan er det nu det skal laves?

Med Mozilla (dvs. Gecko-baserede browsere) kan man benytte -moz-
border-radius til at lave afrundede kanter med css. Hvis man runder
dem nok, får man noget der minder om en cirkel (det er ikke
lykkedes mig at lave en helt rund udgave - jeg vil gerne høre hvis
andre har prøvet). Du kan se et eksempel her:
<http://gyros.dk/usenet/html/cirkel.shtml> (den blå cirkel ses kun
i Mozilla og lignende browsere).

På samme side har jeg forsøgt at lave en cirkel med listeelementet
- men det virker også kun i Mozilla (andre browsere skalerer ikke
cirkelmarkøren). Men selv i Mozilla er det begrænset hvad man kan
bruge en listecirkel til - den er ikke nem at placere, og farven
kan kun sættes på ringen - man kan altså ikke lave en udfyldt
cirkel.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Raaby

Dato : 24-11-03 19:21

Jens Gyldenkærne Clausen skrev bl.a.:

> [...]
> det begrænset hvad man kan bruge en listecirkel til - den er
> ikke nem at placere, og farven kan kun sættes på ringen - man

Det lader til at jeg skal lave et gif billede for at få runde
hjørner.

/Lars
--
(citat)
Alt hvad jeg kan lide er enten ulovligt, umoralsk eller fedende.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-03 17:10

Lars Raaby skrev:

> Det lader til at jeg skal lave et gif billede for at få runde
> hjørner.

Hvis det skal virke andre steder end Mozilla - så ja.

NB: Klip gerne lidt i dine citater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen