Martini 1671
Fra : Svend Larsen

Dato : 22-11-03 13:44

Hej Gruppe!
Er der en der kan fortælle mig hvad dato/tid der menes med udtrykket "død
omkring Martini 1671" betyder ?

Med venlig hilsen

Svend Larsen
oz1dyi@esenet.dk
http://oz1dyi.esenet.dk

Fra : Bent Mortensen

Dato : 22-11-03 14:43

"Svend Larsen" <oz1dyi@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe!
> Er der en der kan fortælle mig hvad dato/tid der menes med udtrykket "død
> omkring Martini 1671" betyder ?
>
> Med venlig hilsen

1. søndag efter hellig tre konger som er den 8 januar 1671

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-11-03 14:54

"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Svend Larsen" <oz1dyi@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> 1. søndag efter hellig tre konger som er den 8 januar 1671

Pyha, det var da godt, jeg var helt nervøs for,
om personen var død efter at have indtaget Martini nr. 1671...

Mvh.Bodil.

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 22-11-03 16:52

Bent Mortensen wrote:

> "Svend Larsen" <oz1dyi@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> 1. søndag efter hellig tre konger som er den 8 januar 1671

Undskyld, hvorfor egentlig det?
Jeg troede at Martini var Martins- dvs. Mortensdag, d.v.s. 11. november?

med venlig hilsen
Peter Kristiansen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 22-11-03 18:00

Hej Peter

Har lige opdaget at mit program fejler må ha' det gen instaleret kommer med
forskellige dato
Du har ret det er enten den 10 eller 11 november
så jeg undskylder hvis jeg har skabt forviring

Venlig hilsen
Bent Mortensen

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 23-11-03 10:50

"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev i melding
> [...]
> forskellige dato
> Du har ret det er enten den 10 eller 11 november
> så jeg undskylder hvis jeg har skabt forviring

I den boken jeg har med ordforklaringer for slektsforskning,
står det at Martinus papa var 10.November, og Martinus ep.
Turcon=Mortensmesse, som var 11.November. Dette var fra
"ordbok for slektsforskere" av Terje A.Tetmo.

I boka "Merkedager og gamle skikker" av Per Holch, står
dette om Mortensmesse blant annet: Mortensmesse var til
minne om den hellige Martin av Tours(316-397), som ifølge
tradisjonen gjemte seg i en gåseflokk for ikke å bli valgt til
biskop. Gjessene avslørte han, og han skal angivelig ha blitt
så forbitret over dette, at han senere påbød at alle gjess skulle
slaktes til minne om det. Det finnes også en rekke andre for-
klaringer på opphavet til feiringen av dagen. Primstavtegnet
var gjerne en gås, en bispestav eller et beger som skulle vise
til en angivelig hendelse hvor St.Martin i gjestebud hos keiser
Maximinus lot sin prest drikke før denne, for å markere den
geistlige rang. St.Martin er Frankrikes skytshelgen. Boken
beskriver ellers en del norske tradisjoner i forbindelse med
denne dagen, men det er vel ikke så interessant her.

Anne Lise Hovdal