Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nogle spørgsmål om DIAS
Fra : Gaius

Dato : 22-11-03 19:52

Hejsa
Jeg har lige fået fingrene i en kæmpe samling af gamle dias og jeg er
blevet helt vild med dette medie. Derfor har jeg nogle spørgsmål som jeg
håber at i kan svare på:

1) Kan det lade sig gøre at få fremkaldt(?) digitale fotos til dias?

2) Kan det lade sig gøre at få fremkaldt(?) negativer til dias?

Jeg er klar over at der er en overhængende fare for at mine spørgsmål er
tåbelige, men man skal jo starte et sted
Hilsen Gaius

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-11-03 20:05

"Gaius" <Gaiusnews@FJERNhotmail.com> skrev :

>2) Kan det lade sig gøre at få fremkaldt(?) negativer til dias?

Ja, men du skal nok regne med, at det er halvdyrt.

Det er jo ikke noget, der bliver lavet ret meget af.
--
Knud

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-11-03 20:53

Gaius wrote:

> 1) Kan det lade sig gøre at få fremkaldt(?) digitale fotos til dias?

Ja med en filmscanner kan du scanne dias'ne, og så er der frit
slag for at få lavet papirbilleder.

> 2) Kan det lade sig gøre at få fremkaldt(?) negativer til dias?

Ja man kan affotografere dias med en speciel farvnegativ film,
som er bygget til formålet, og efter negativerne kan der laves
papirbilleder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-11-03 21:10

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev :

>Ja man kan affotografere dias med en speciel farvnegativ film,
>som er bygget til formålet, og efter negativerne kan der laves
>papirbilleder.

Mon ikke, der menes omvendt?
--
Knud

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-11-03 21:28

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Mon ikke, der menes omvendt?

Jow da, mit svar var nok lidt for hurtigt, men negativ film til
dias kan sagtens lade sig gøre, det er sådan de fleste biograf-
film bliver lavet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-11-03 23:45

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev :

>Jow da, mit svar var nok lidt for hurtigt, men negativ film til
>dias kan sagtens lade sig gøre, det er sådan de fleste biograf-
>film bliver lavet...

Jow, det har jeg også svaret, ved bare ikke hvad det koster nu om
dage og hvem, der laver det.

Der er jo sket meget siden, jeg stod bag en fotodisk og dengang
havde vi måske ordre på det en eller to gange om året.
--
Knud

Fra : Gaius

Dato : 23-11-03 00:07

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Der er jo sket meget siden, jeg stod bag en fotodisk og dengang
> havde vi måske ordre på det en eller to gange om året.

Hm, ja måske bliver det for dyrt. Mener bare at der var engang hvor det var
alm at man både kunne få fremkaldt alm. film til papir og dias (ligesom man
idag kan får digitale billeder til papir og cd-r) husker jeg forkert?

Men anyway.... Tror i at det er noget man kan få lavet hos alle
fotohandlere?

Hilsen Gaius

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-11-03 00:53

"Gaius" <Gaiusnews@FJERNhotmail.com> skrev :

>Men anyway.... Tror i at det er noget man kan få lavet hos alle
>fotohandlere?

Ja, men de laver det næppe selv, men bør da have kontakt med et
laboratorium, der laver det.
--
Knud

Fra : Lars Hansen

Dato : 23-11-03 01:16

"Gaius" <Gaiusnews@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> idag kan får digitale billeder til papir og cd-r) husker jeg forkert?

Jeg tror de garvede fotofolk helt misforstår dit spørgsmål. Mener du ikke om
man kan få fremstillet dias efter en billedfil taget med et digitalt kamera?
Det har jeg ikke hørt om, men eftersom man kan lave biograffilm efter
videooptagelser må der vel findes udstyr, der kan gøre det. Men
kvalitetsmæssigt vil billederrne falde helt til jorden sammenlignet med
rigtige dias medmindre du har et digitalkamera på 20-30 Megapixels.

Dias efter negativer kan du få lavet hos enhver fotohandler. Men spørg om
prisen først. Det er sikkert dyrt.

Men det er slet ikke sådan man gør hvis man vil fotografere dias. Du køber
en diasfilm, skyder den af og får den framkaldt. Du kan endda få
laboratoriet til at motere den i rammer, så du kan kaste billederne op på
væggen med det samme når du kommer hjem. Nemt og billigt og i en kvalitet
der overgår alt andet. Skal du bruge billederne digitalt, kan du scanne dem
ind med en filmscanner i en kvalitet, der langt overgår hvad der kan opnås
med et digitalkamera.

Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-11-03 01:27

"Lars Hansen" <larsgulerod@hotmail.com> skrev :

>Jeg tror de garvede fotofolk helt misforstår dit spørgsmål. Mener du ikke om
>man kan få fremstillet dias efter en billedfil taget med et digitalt kamera?

Der er to spørgsmål og jeg har kun besvaret nr. 2, for det er det
eneste jeg ved en smule om.

>Dias efter negativer kan du få lavet hos enhver fotohandler. Men spørg om
>prisen først. Det er sikkert dyrt.

Det er jo også, hvad der er svaret.

--
Knud

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 23-11-03 02:02

On Sat, 22 Nov 2003 21:27:52 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Jow da, mit svar var nok lidt for hurtigt, men negativ film til
>dias kan sagtens lade sig gøre, det er sådan de fleste biograf-
>film bliver lavet...
Jaaaa... men det er ikke den slags negativfilm vi reder rundt og
putter i vores småbilledkameraer.
Det kan lade sig gøre men er vanskeligt pga. den indfarvede base.
Man kan også som nødløsning affotografere papirkopierne, men det
tilrådes kun at gøre det ved meget skarpe og veleksponerede kopier, da
det mister meget af toneomfanget ved processen.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 23-11-03 01:57

On Sat, 22 Nov 2003 20:53:13 +0100, Niels Ebbesen

>Ja med en filmscanner kan du scanne dias'ne, og så er der frit
>slag for at få lavet papirbilleder.
Du svarer ikke på spørgsmålet.
Svaret er ja.
Der er firmaer, der kan "printe" digitale billeder på 35mm dias.
Også på mellemformat- og planfilm, men det er vist ikke den slags dias
du taler om.
Det er dyrt, men varierer meget.
De billigste er Dansk Diaproduktion på Gungevej i Hvidovre.
De kan lave dem på 135- og 220-film.

mvh kmo

Fra : Henrik DK

Dato : 23-11-03 01:53

> 1) Kan det lade sig gøre at få fremkaldt(?) digitale fotos til dias?

Kan du få overført dine digitale filer (fotos) til dias ?
Svaret er ja !
Det koster en 50-70 kr pr stk.

> 2) Kan det lade sig gøre at få fremkaldt(?) negativer til dias?

Kan du få et dias efter et negativ ?
Svaret er Ja !
Pris cirka 20,-

> Jeg er klar over at der er en overhængende fare for at mine spørgsmål
er
> tåbelige, men man skal jo starte et sted
> Hilsen Gaius

Mvh.
Henrik Schwarz
www.digitalfotoservice.dk

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 23-11-03 04:04

On Sun, 23 Nov 2003 01:53:26 +0100, "Henrik DK"
<fotothor@vip.cybercityREMOVE.dk> wrote:

>Kan du få overført dine digitale filer (fotos) til dias ?
>Svaret er ja !
>Det koster en 50-70 kr pr stk.
Der er stor variation i kvalitet og prisleje, ikke at det altid hænger
sammen.

>Kan du få et dias efter et negativ ?
>Svaret er Ja !
>Pris cirka 20,-
Der er stor variation i kvalitet og prisleje, hænger som regel sammen.

Hvad er den dybere mening med at ændre subject-headeren?

mvh kmo

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-11-03 10:31

> [...]
er
> tåbelige, men man skal jo starte et sted

1: Ja det kan lade sig gøre, men vil nok prismæssigt være lidt urealistisk.
Så en projektor der kan modtage billedet fra computeren er nok mere
realistisk.

2: Ja. Du skal bruge en Negativ omvende film, det kan være den hedder det
modsatte, altså Positiv omvende, som så lægges sammen med din negativ film,
og belyses, fremkaldes, og bagefter lægges sammen med en almindelig positiv
film, og igen belyses og fremkaldes. Teknisk set, ikke særlig vanskeligt,
men en meget omstændelig process, hvor enhver lille fejl afsløres
skånselsløst, da de jo skal ligge helt sammen, og selv det mindste mellemrum
straffes alvorligt. Men om man kan købe kemikalierne nu om dage, er nok
mere tvivlsomt, da det vist var noget giftigt stads, som man ikke skulle
lægge på ostemaden. Prisen idag kender jeg intet til, men det var dyrt
dengang, og resultatet ikke særligt godt. Men det kan være der er lettere
metoder idag, jeg har kun prøvet det, den ene gang, og det er over 30 år
siden.

M.V.H.....Benny..

Fra : Gaius

Dato : 23-11-03 20:24

"Benny Mortensen adsl.dk>" <bfm@tdc<fjern> wrote in message

> [...]
urealistisk.
> Så en projektor der kan modtage billedet fra computeren er nok mere

Ja det kunne godt lyde sådan Jeg er forbløffet over at det er så
ualmindeligt at ville bruge dias. Det har utroligt mange fordele, også for
"alm." mennesker. F.eks. er det langt mere socialt at sidde og se
lysbilleder flere mennekser sammen end at man sidder i en rundkreds og lader
en håndfuld papirbilleder gå på tur. Og så er det også en meget stor
oplevelse at se billeder blæst op i den størrelse. Synes jeg.

Men tak for svarene allesammen.

Hilsen gaius

Fra : TORBEN JESSEN CALLES~

Dato : 23-11-03 18:49

Det kunne også være sådan at man tager et godt billede med digitalt kamera
og så skal lave et dias, og dette kan også lade sig gøre. Prisen varier nok
fra sted til sted fra 100kr for det første.
hilsen Torben Callesen