Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af linse
Fra : kunstner5.com

Dato : 22-11-03 15:38

Hej Gruppe.
Jeg har opdaget at jeg har noget "skidt" siddende på min linse på mit
digitalkamera.

Hvordan renser man den? Er det noget man evt. kan gøre selv med alm.
husholdnings-spritter og -benziner?

Jeg kan ikke helt beskrive pletten. Den ligner en mellemting mellem en
fedtet finger og det lysspil, der kommer når biler har dryppet benzin i en
vandpyt (??!).

Jeg kan ikke umiddelbart se noget på mine billeder - skyldes muligvis at jeg
ikke har noget trænet foto-øje. Men det irriterer mig alligevel.

Håber nogen kan hjælpe.

// Claus Jungersen
http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=5099
www.kunstner5.com

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 22-11-03 16:53

Claus wrote:

> Hvordan renser man den? Er det noget man evt. kan gøre selv med alm.
> husholdnings-spritter og -benziner?

Hej

Jeg har til det formål købt noget objektiv rensevædske + linsepapir fra
HAMA.
Det virker fortrinligt....

Om man kan/må bruge alm sprit el. isopropylalkohol ved jeg ikke

Mvh

Lars

Fra : kunstner5.com

Dato : 22-11-03 17:50

"Lars Hørlyck Sørensen" <Lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> HAMA.
> Det virker fortrinligt....
>
> Om man kan/må bruge alm sprit el. isopropylalkohol ved jeg ikke

Hvor meget står sådan en omgang i? Snakker vi 30 kr. eller 300 kr, for noget
der renser linsen ordenligt og skånsomt?

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 22-11-03 18:16

"kunstner5.com" <kunstner5@_FJERN_kunstner5.com> skrev i en meddelelse

> Hvor meget står sådan en omgang i? Snakker vi 30 kr. eller 300 kr, for
noget
> der renser linsen ordenligt og skånsomt?

Hmmm.....
Det kostede 69 kr. for "puste"børste + papir + vædske hos Photoshop.dk
(+ levering selvfølgelig)

mvh

Lars

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 22-11-03 18:20

klip>

49 kr for samme, hos Japan Photo
mvh Ebbe

Fra : Claria's Paradis

Dato : 22-11-03 17:52

Lars skrev:

> Om man kan/må bruge alm sprit el. isopropylalkohol ved jeg ikke

Hej Lars og Claus

Jeg ville ikke prøve på at rense med Ethanol eller IPA det kan gå meget
galt - jeg taler af erfaring.
Jeg prøver sidste sommer at rense objektivet på et Olympus C-3000, der var
nemlig det lysspil som Claus talte om.
Jeg brugte en vatpind dyppet i ethanol 96%, med det resultat at jeg fik godt
nok renset ydersiden af acryllinsen. Jeg fik ogsaå opløst den den "lim" som
er mellem front linsen og det næste linse - så dette lille forsøg kom til at
koste mit firma omkring 1500,- kr på et Olympus værksted.

Derfor Brug linsepapir og ikke andet........

Hilsen
Claudia

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-11-03 20:44

kunstner5.com wrote:
> Hej Gruppe.
> Jeg har opdaget at jeg har noget "skidt" siddende på min linse på mit
> digitalkamera.

Jeg har altid bare renset med Alles Klar brillerenseservietter.. Virker
fortræffeligt, har endnu ikke ødelagt hverken mine briller (renses dagligt),
min skærm (renses ca. hver 14. dag) eller kameralinsen (Olympus C4000Zoom,
renses ca. en gang hver 3. måned)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-11-03 11:16

> [...]
jeg
> ikke har noget trænet foto-øje. Men det irriterer mig alligevel.

Hej Claus

Brug et rensesæt købt ved fotohandleren, så går du ikke galt i byen, og hvis
du alligevel skal ud og købe, så bliver det heller ikke dyrere.
Propylalkohol, Isopropanol kan bruges, når man husker det er skrappe sager.
Dit lysspil fortæller, at der kan være en anelse olie med i spillet, så
derfor skal du nok rense flere gange, men rens kun en gang om dagen, og vær
grundig med at komme helt ud i kanten. Brug aldrig almindeligt husholdnings
sprit, da denatureringen kan lægge et meget kedeligt slør hen over linsen,
og den er til gengæld næsten umulig at fjerne igen.

M.V.H.....Benny..