Gætteværk
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 21-11-03 20:26

Hej alle.

Jeg har haft et sendebud på arkivet, og dette bud fortæller, at der i
Tvis kirkebog står: Ifølge skrivelse fra Tvis sogneråd af 21.12.1921
har Aulum-Hodsager sogneråd under 17.12.1921 erklæret barnet for ?? i
Aulum-Hodsager, da moderen indtil 8. juli 1921 var i ægteskab med
husmand Chr. Sørensen, Aulum

De 2 spørgsmålstegn lignede noget med fødehjems...
Vi kan ikke gætte ordet. Kan i?

www.aner.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-11-03 00:38

Kaj Svenningsen <news@kajsvenningsen.dk> skrev Fri, 21 Nov 2003 20:25:52
+0100

>De 2 spørgsmålstegn lignede noget med fødehjems...
>Vi kan ikke gætte ordet. Kan i?

Det må vel være noget med forsørgelsesberettiget, men det præcise udtryk
er det lidt vanskeligt at gætte på det foreliggende.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : K.Haaning Andersen

Dato : 22-11-03 12:16

Prøv at skrive til præsten i Tvis, han kan måske ud fra hans kirkebog sige
hvad der der skal stå. Arkivets kirkebog er kontraministerielbog og blot en
kopi af præstens kirkebog.

Venlig hilsen

K.Haaning Andersen

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 22-11-03 13:33

K.Haaning Andersen skrev:

>Prøv at skrive til præsten i Tvis, han kan måske ud fra hans kirkebog sige
>hvad der der skal stå. Arkivets kirkebog er kontraministerielbog og blot en
>kopi af præstens kirkebog.

Det lyder som en god idé.

www.aner.dk/

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 23-11-03 02:26

Jeg mente, at kontraministrialbogen, var en slags sikkerhed, der skulle føre
to kirkebøger der ikke måtte opbevares under samme tag. Kan så reelt kalde
det for en kopi, eller er det en slags dobbelt "bogføring" jeg mene det er
det sidste.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 22-11-03 13:32

Arne Feldborg skrev:

>Det må vel være noget med forsørgelsesberettiget, men det præcise udtryk
>er det lidt vanskeligt at gætte på det foreliggende.

Du er vist inde på noget rigtigt her. Meningen er vi helt enige om, og
ordet lyder da lidt i retning af.

www.aner.dk/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-11-03 14:56

"Kaj Svenningsen" <news@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> husmand Chr. Sørensen, Aulum
>
> De 2 spørgsmålstegn lignede noget med fødehjems...

Forsørgelsesberettiget - mon ikke?

Mvh.Bodil.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 22-11-03 17:43

Bodil Grove Christensen skrev:

>Forsørgelsesberettiget - mon ikke?

Jeg prøver at se sendebudet dybt i øjnene, mens jeg gentager det ord
nogle gange. Så ser vi, om vi er enige.

www.aner.dk/