|
| Maling/emalje til jern Fra : Grønne |
Dato : 20-11-03 22:02 |
|
Jeg skal ha malet rammen på min gamle Jeep. Ved godt den nok ikke høre
hjemme her, men lidt alligevel. Jeg skal nemlig bruge noget maling/emalje
som er meget hårdt, meget slidstærkt og kan holde rusten for døren under
selv de mest ekstreme forhold og det er jo lidt de samme forhold som på en
båd bliver udsat for.
Derfor spørgsmålet, hvad bruger i på jeres båd hvis det skal være noget der
virkelig holder og det ikke lige er til at lave i rustfrit ?
/Grønne
| |
Jørgen L (20-11-2003)
| Kommentar Fra : Jørgen L |
Dato : 20-11-03 22:44 |
|
> Jeg skal ha malet rammen på min gamle Jeep. Ved godt den nok ikke høre
> hjemme her, men lidt alligevel. Jeg skal nemlig bruge noget maling/emalje
> som er meget hårdt, meget slidstærkt og kan holde rusten for døren under
> selv de mest ekstreme forhold og det er jo lidt de samme forhold som på en
> båd bliver udsat for.
>
> Derfor spørgsmålet, hvad bruger i på jeres båd hvis det skal være noget
der
> virkelig holder og det ikke lige er til at lave i rustfrit ?
Hej Grønne.
Jeg sad tilfældigvis lige og gloede nogle gamle favoriter igennem for 5 min
siden og der havde jeg et link du måske kunne bruge.
http://www.por15.dk/
Hilsen Jørgen
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.542 / Virus Database: 336 - Release Date: 18-11-2003
| |
Grønne (20-11-2003)
| Kommentar Fra : Grønne |
Dato : 20-11-03 22:55 |
|
> Hej Grønne.
>
> Jeg sad tilfældigvis lige og gloede nogle gamle favoriter igennem for 5
min
> siden og der havde jeg et link du måske kunne bruge.
>
> http://www.por15.dk/
>
> Hilsen Jørgen
>
Er det noget du har erfaring med ?
Det lyder jo meget lovende, men til den pris skulle det også gerne
virke.....
/Grønne
| |
Jørgen L (20-11-2003)
| Kommentar Fra : Jørgen L |
Dato : 20-11-03 23:05 |
|
> Er det noget du har erfaring med ?
>
> Det lyder jo meget lovende, men til den pris skulle det også gerne
> virke.....
Nej desvære ikke, jeg faldt over adressen for langt tid siden, og sad lige
kiggede nogen af links i gennem da jeg lidt senere så at du ønskede noget i
den retning, så desvære nej.
Held og lykke.
Hilsen Jørgen
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.542 / Virus Database: 336 - Release Date: 18-11-2003
| |
Grønne (20-11-2003)
| Kommentar Fra : Grønne |
Dato : 20-11-03 23:09 |
|
> Nej desvære ikke, jeg faldt over adressen for langt tid siden, og sad lige
> kiggede nogen af links i gennem da jeg lidt senere så at du ønskede noget
i
> den retning, så desvære nej.
>
> Held og lykke.
>
> Hilsen Jørgen
>
Det var ærgerligt, der var også en i dk.fritid.bil der har nævnt det, men
han havde heller ikke prøvet det. Det kunne være rart med nogen der viste om
det var pungende vær...
Men tak for det.
/Grønne
| |
Lars Kristensen (21-11-2003)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 21-11-03 08:03 |
|
Grønne wrote:
>
> Det var ærgerligt, der var også en i dk.fritid.bil der har nævnt det, men
> han havde heller ikke prøvet det. Det kunne være rart med nogen der viste om
> det var pungende vær...
>
Jeg kiggede lige sitet igennem. Umiddelbart virker deres priser ret høje
i fht. til de almindelige produkter man finder rundt om i "rigtige"
butikker. Det skal være et virkeligt godt produkt i fht. de almindeligt
tilgængelige før jeg ville kaste knaster efter det. Men ok jeg kan tage
fejl. Det er efterhånden noget tid siden jeg sidst var ude og købe
maling til bilen...
- Lars
| |
Claus Tersgov (20-11-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 20-11-03 23:08 |
|
Uheldigvis faldt Grønne over tastaturet og skrev derved følgende:
> Jeg skal ha malet rammen på min gamle Jeep. Ved godt den nok ikke
høre
> hjemme her, men lidt alligevel. Jeg skal nemlig bruge noget
> maling/emalje som er meget hårdt, meget slidstærkt og kan holde
> rusten for døren under selv de mest ekstreme forhold og det er jo
> lidt de samme forhold som på en båd bliver udsat for.
Er rammen slebet helt ned eller sandblæst, eller er det kun til
pletmaling?
Claus
| |
Grønne (20-11-2003)
| Kommentar Fra : Grønne |
Dato : 20-11-03 23:14 |
|
> Er rammen slebet helt ned eller sandblæst, eller er det kun til
> pletmaling?
>
Det er ikke hele rammen der er slebet ned, men de steder der skal behandles
er slebet i bund og så skal jeg ha behandlet ny kofanger og Roll Bar, plus
diverse andre nye dele, som ubehandlede.
/Grønne
| |
Claus Tersgov (21-11-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 21-11-03 09:54 |
|
Uheldigvis faldt Grønne over tastaturet og skrev derved følgende:
> Det er ikke hele rammen der er slebet ned, men de steder der skal
> behandles er slebet i bund og så skal jeg ha behandlet ny kofanger
og
> Roll Bar, plus diverse andre nye dele, som ubehandlede.
Jeg kan sagtens give dig en anvisning på, hvordan du ordner din ramme
helt fra bunden, så det holder de næste 25 år med garanti, men det
kræver, at den er sandblæst og nemt tilgængelig på et varmt værksted.
Det kan jeg forstå, at det har du ikke mulighed for. Så må du gøre
noget andet.
Det er nogle ting, du skal vide om maling. Maling på rammen på en Jeep
må ikke være hård. Hård malig skaller og flækker, du kender det
sikkert, når man har banket en kommode ind i dørkarmnen. Malingen
knækker simpelthen, netop fordi den er så hård. Det er også grunden
til, at f.eks. Carlofons Gummihud er blød, er det hårdt bliver det
ødelagt af stenslag.
Du skal bruge en kombination af flere slags maling, men når det ikke
er helt fra bunden, så bliver det aldrig godt, fordi de gamle
beskyttelse ryger af efterhånden og så har du problemet.
Der er et firma i Tåstrup der hedder Salcolor. De har flere typer
maling til forskellige former for korrosions beskyttelse, prøv at tage
derud. De er også ret billige og malingen er fremragende.
De små firmaer, som påstår, at de har et vidundermiddel, får altid
mine nakkehår til at rejse sig. Der er ingen vidundermidler, når det
kommer til maling. Kun sund fornuft.
Spørgsmålet er så, hvor meget tid og penge vil du ofre på dine dele?
Smådele følger du bare et almindelig korrosionssystem. En god primer i
tilpas mængde og en passende slutmaling. På bagsiden masser af
gummihud, som er nemt at udskifte.
Men rammen er noget andet. Skal den holde længe, så dur pletreparation
ikke. Den skal have en tur helt fra bunden, ellers kan du blive ved
med at slibe og reparerer i de næste mange år.
Claus
| |
Bjarke Christensen (21-11-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 21-11-03 19:53 |
|
Hvor blev blymønje egentligt af ?? det virkede jo ...
(så kan vi tale miljø en anden dag ...)
/Bjarke
"Claus Tersgov" <NOSPAMnews@tersgov.dk> wrote in message
news:bpkjo6$rnv$1@news.cybercity.dk...
CUT
>
> Det er nogle ting, du skal vide om maling. Maling på rammen på en Jeep
> må ikke være hård. Hård malig skaller og flækker, du kender det
> sikkert, når man har banket en kommode ind i dørkarmnen. Malingen
> knækker simpelthen, netop fordi den er så hård. Det er også grunden
> til, at f.eks. Carlofons Gummihud er blød, er det hårdt bliver det
> ødelagt af stenslag.
> CUT
| |
Claus Tersgov (22-11-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 22-11-03 10:31 |
|
Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:
> Hvor blev blymønje egentligt af ?? det virkede jo ...
Det laves stadig, men det kræver gifttilladelse at anskaffe og bruge.
> (så kan vi tale miljø en anden dag ...)
Blymaling er ikke kun et spørgsmål om miljø, det er også *giftigt* for
mennesker selv når det er tørt. Det er påvist, at folk, som har
opholdt sig der, hvor der har været anvendt blymaling, har større
blyindhold i blodet.
Claus
| |
Jan Rasmussen (21-11-2003)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 21-11-03 16:30 |
|
Generelt set fravælger jeg virksomheder, som ophøjer deres produkt til det
uendelige unikke... og især når de påstår man kan male direkte oven på
eksisterende rust...
Det siger sig selv, fandtes der er produkt der var så unikt, hvorfor bruger
andre virksomheder så oceaner af kr. på at sende deres udstyr til
sandblæsning og afrensning... hvorefter de atter bruger masser af kr. på at
få det malet med grundmaling og derpå endnu et lag af en god overflade
lak...
Det virker ikke...
Brug du hellere den velkendte med metode... med ordentligt afrensning og
affedtning... grundmaling og evt. en gang hammerlak ovenpå...
--
Med venlig hilsen
Jan Rasmussen
"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev i en meddelelse
news:bpja4t$skk$1@sunsite.dk...
> Jeg skal ha malet rammen på min gamle Jeep. Ved godt den nok ikke høre
> hjemme her, men lidt alligevel. Jeg skal nemlig bruge noget maling/emalje
> som er meget hårdt, meget slidstærkt og kan holde rusten for døren under
> selv de mest ekstreme forhold og det er jo lidt de samme forhold som på en
> båd bliver udsat for.
>
> Derfor spørgsmålet, hvad bruger i på jeres båd hvis det skal være noget
der
> virkelig holder og det ikke lige er til at lave i rustfrit ?
>
> /Grønne
>
>
| |
Per Svendsen (22-11-2003)
| Kommentar Fra : Per Svendsen |
Dato : 22-11-03 11:21 |
|
Grafital fra Beck og Jørgensen,
eventuelt med 20-30% lak i.
det bliver ikke hårdt, skaller ikke, fås kun i mørkegrå.
Har siddet på min forrige træbåds røstjern på dækket i 10 år.
Perfekt .
Prisen ca en hund pr liter.
mvh Per
"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev i en meddelelse
news:bpja4t$skk$1@sunsite.dk...
> Jeg skal ha malet rammen på min gamle Jeep. Ved godt den nok ikke høre
> hjemme her, men lidt alligevel. Jeg skal nemlig bruge noget maling/emalje
> som er meget hårdt, meget slidstærkt og kan holde rusten for døren under
> selv de mest ekstreme forhold og det er jo lidt de samme forhold som på en
> båd bliver udsat for.
>
| |
|
|