MS Windows
briani 27239
2 Win2000 på samme system.
Fra : Hans

Dato : 20-11-03 20:04

Jeg har 2 diske i comp.

Kan jeg have to (2) Win2000-installationer på systemet og boote op på hver
sin ved opstart.
Det drejer sig om at teste noget uden at ricikere at ødelægge noget vigtigt
på det anden installation.

Mvh.
Hans

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 20-11-03 20:26

"Hans" <hjer@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
op på hver
> sin ved opstart.
> Det drejer sig om at teste noget uden at ricikere at ødelægge

Jeg har 2 win2000-installationer på nogle af mine PC'er, netop til
testformål.

Jeg har installeret den første Win200 ved at lave en partition af
disken som ikke bruger hele disken:
C:\
Den anden Win2000 har jeg installeret ved at vælge 'Advanced
settings' under installationen,
således at jeg kan lave en 'Fresh Installation' og ikke en
'Upgrade',
og vælger under advancerede indstilliger i installationen,
at jeg selv vil vælge installations drev senere i installationen.
Under den anden installation opretter jeg så en ny partition som
bruger resten af disken,
og installerer den på D:\.

Efter endt installation får jeg så valgmuligheden ved boot om jeg
vil vælge
"Microsoft Windows 2000 Professional"
eller
"Microsoft Windows 2000 Professional"

Valgmulighederne ser jo ret ens ud, og derfor retter jeg lige i
filen C:\Boot.ini og sætter et C: og D: foran de 2 muligheder
"D:\ Microsoft Windows 2000 Professional"
"C:\ Microsoft Windows 2000 Professional"

For nemt at kunne reetablere Windows 2000 på D:\
starter jeg op i C:\,
vælger i Windows Explorer at vise alle skjulte filer,
og undlader også at skjule sytemfiler.

Så markerer jeg alle filer på D:\, trykker Control C,
så har jeg et helt operativsystem i Klippebordet,
og paster (=indsætter) det i en folder på C:\OS_Restore.

Når jeg får lyst til et jomfrueligt OS på D:\,
så booter jeg igen på C:\,
vælger alle filer på D:\
sletter disse,
kopierer alle filer fra C:\OS_Restore
til D:\
og jeg er klar.

Det har virket for mig i flere år.

Der er dog en lille detalje om rettigheder på filer,
som ikke kommer helt på plads, men det har nu ikke generet mig.

Mvh
THorkild Dalsgaard

Fra : Hans

Dato : 20-11-03 20:47

Mange tak for det udførlige svar.

Mvh.
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-11-03 21:32

In article <bpj36j$aj5$1@sunsite.dk>, hjer@post.cybercity.dk says...
> Kan jeg have to (2) Win2000-installationer på systemet og boote op på hver
> sin ved opstart.

Ja.

> Det drejer sig om at teste noget uden at ricikere at ødelægge noget vigtigt
> på det anden installation.

Det kan sagtens lade sig gøre. Både på samme disk og på hver sin disk.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen