Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvem kan hjælpe...?
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-03 19:46

Jeg er ved at skrive noget om fotografiets historie, og et par
steder er jeg stødt på omtale af en "Julius Scheiner" og en
(Scheiner-Grad), det handler vist nok om noget med astronomisk
fotografi, men da jeg ikke er god til tysk, så kan jeg ikke
helt greje det.

Er der nogen der ved hvad en (Scheiner-Grad) er, eller evt. nogen
som kan oversætte flg. tekster.

1894: Julius Scheiner führt eine Normierung zur Angabe der
Lichtempfindlichkeit von Aufnahmematerial ein (Scheiner-Grad).

Julius Scheiner (1858 bis 1913). Erste Temperaturbestimmung von
Fixsternen durch spektroskopischen Anschluß an irdische Lichtquellen
1894. Entwicklung eines Maßsystems für die Empfindlichkeit von
Photo-platten (Scheiner-Grade). Bestimmung der Solarkonstanten
und Ableitung der Temperatur der Sonnenphotosphäre 1908.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 20-11-03 20:03

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>
> 1894: Julius Scheiner führt eine Normierung zur Angabe der
> Lichtempfindlichkeit von Aufnahmematerial ein (Scheiner-Grad).

Prøvede Gooogles oversætter til engelsk:
Julius Scheiner leads a standardisation to the indication of the
luminous sensivity of copy material (Scheiner-Grad)

Så noget med lysfølsomhed af foto plader?

> [...]
> Photo-platten (Scheiner-Grade). Bestimmung der Solarkonstanten
> und Ableitung der Temperatur der Sonnenphotosphäre 1908.

Fra googles:

Julius Scheiner (1858 to 1913). First temperature regulation of fixed
stars by spectroscopic connection to terrestrial sources of light 1894.
Development of a system of units for the sensitivity of photographic
plates (Scheiner-Grad). Determination of the solar constants and
derivative of the temperature of the sun photosphere 1908.

Håber det kan bruges
Mvh
Rasmus Hansen

Fra : BSJ

Dato : 20-11-03 20:08

> [...]
> helt greje det.
>
> Er der nogen der ved hvad en (Scheiner-Grad) er, eller evt. nogen

Hej Niels.

Der må være tale om en måleenhed for lysfølsomhed. (Empfindlichkeit von Photo-platten (Scheiner-Grade)....)

I bogen "Jeg fotograferer" bind 1 står der:

"Indtil for få år siden brugtes også andre skalaer til angivelse af filmens følsomhed. f.eks. Scheiner som
tidligere var næsten lig med DIN-værdien plus 10 (31 Scheiner lig med 21 DIN). Engelske fabrikker brugte
tidligere deres egne BS-værdier (British Standard, både aritmetisk og logaritmisk). Scheiner og BS er nu helt
ude af billedet."

Grad kan vel så oversættes med "skala" eller "værdi".

Håber det var til lidt hjælp
Bjarne

Fra : Freddy Nielsen

Dato : 20-11-03 20:11

Følgende er fra Politikens: Jeg fotografere af Tommy Frenning 4.rev. udgave
1964:
Scheiner-værdierne
Enkelte fabrikanter (for eksempel Ferrania) bruger endnu den lidt ældre
Scheiner-skala, der i praksis er lig Din-værtien + 10.
31 Scheiner er altså lig med 21 Din lig med 100 ASA.

Med venlig hilsen
Freddy Nielsen

Fra : pwa

Dato : 20-11-03 20:25

> [...]
> Photo-platten (Scheiner-Grade). Bestimmung der Solarkonstanten
> und Ableitung der Temperatur der Sonnenphotosphäre 1908.

Det er også lidt lettere på engelsk læs selv:
http://photography.about.com/library/glossary/bldef_scheiner.htm

Webcrawler er MIN ven
V/h pwa Pf/Dj

Fra : Tom

Dato : 20-11-03 21:31

> [...]
>
> 1894: Julius Scheiner führt eine Normierung zur Angabe der
> Lichtempfindlichkeit von Aufnahmematerial ein (Scheiner-Grad).

JS skaber en normering til angivelse af lysfølsomhed ved billeder
> [...]

> Photo-platten (Scheiner-Grade). Bestimmung der Solarkonstanten
> und Ableitung der Temperatur der Sonnenphotosphäre 1908.

JS (1858 til 1913). Første temperaturfastlæggelse af fixere ved
spektroskopisk tilslutning af iridium lyskilder.
1894. Udvikling af et målesystem til følsomhed ved fotoplader
(scheiner-grade). Fastlæggelse af solarkonstanten og afledning af temperatur
ved sol-foto-omgivelser 1908.

--
Tom

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-03 21:47

Tom wrote:

> [...]

> 1894. Udvikling af et målesystem til følsomhed ved fotoplader
> (scheiner-grade). Fastlæggelse af solarkonstanten og afledning af temperatur

Jeg takker for hjælpen, og jeg kan fortælle, at det er lidt spøjst
for i 1890 skaber to englædere "H&D skalaen" til angivelse af foto-
grafiske materialers følsomhed.

Men det handler nok om, at der var flere forskellige skalaer, DIN og
ASA er jo også to scalaer for det samme.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 23:50

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> grafiske materialers følsomhed.
>
> Men det handler nok om, at der var flere forskellige skalaer, DIN og
> ASA er jo også to scalaer for det samme.

Det var der. Dengang var kommunikationen mellem lande og verdensdele
ikke så god. De samme ting blev derfor opfundet samtidig rundt om på
jorden. Derfor skændes man om, hvem der byggede den første bil, hvem der
fløj først etc. Jeg læste engang en artikel, hvor man havde gennemgået
leksika fra forskellige lande. Det var vidt forskelligt, hvem der fik
æren for de forskellige opdagelser.
Men sig mig lige: Spurgte du ikke om noget af det samme for
nogle uger siden?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-03 01:24

Henrik Münster wrote:

> Men sig mig lige: Spurgte du ikke om noget af det samme for
> nogle uger siden?

Kun delvis dengang gik det på DIN og ASA, og det der kom frem
lukkede op for en masse bl.a. Scheiner-Grad, men det jeg fandt
var på tysk, og jeg forstår ikke tysk.

Men bare vent, så vil du forstå hvad jeg har gang i...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-03 01:40

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Kun delvis dengang gik det på DIN og ASA, og det der kom frem
> lukkede op for en masse bl.a. Scheiner-Grad, men det jeg fandt
> var på tysk, og jeg forstår ikke tysk.

Det skulle du da bare have sagt:

"Julius Scheiner

Astronome allemand (Cologne, 1858 - Potsdam, 1913).

Il appliqua la spectroscopie à la mesure du mouvement des étoiles. Il
inventa le sensitomètre et une échelle de mesure de la sensibilité des
émulsions (degré Scheiner)."

Han havde vist også sine maniske perioder:

"Scheiner, Julius (1858-1913)

Astrophysicist at the University of Potsdam who, in an 1891 essay, wrote
on the likelihood of extraterrestrial life adapting itself to a wide
variety of environments. He considered the possibility of life based on
silicon rather than carbon (see silicon-based life). Of the other
planets within the solar system, he thought it beyond doubt that
Mercury, Venus, and Mars were inhabited, while Jupiter, Saturn, and
Uranus, he decided, might be capable of supporting life. Since, in his
estimation, the Sun was orbited by at least three inhabited worlds, he
thought it reasonable to suppose that every other star in space should
be orbited by at least one."

<http://www.angelfire.com/on2/daviddarling/Scheiner.htm>

> Men bare vent, så vil du forstå hvad jeg har gang i...

Det lyder spændende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-03 12:51

Henrik Münster wrote:

> [...]
> fløj først etc. Jeg læste engang en artikel, hvor man havde gennemgået
> leksika fra forskellige lande. Det var vidt forskelligt, hvem der fik

Globaliseringen og Internettet har har måske medført, at nyhed-
der straks når hele verden rundt, men det samme er desværre til-
fældet med de historier, som ikke har hold i virkelighedden.

Og det at noget står på Internettet, er ikke en garanti, og der
er også en tendens til, at div. historier ukritisk genfortælles,
så man flere steder kan støde på den samme historie, det stiller
høje krav til ens kritiske sans.

Jeg er f.eks. stødt på flg. tekt:

"KODAK PROTOTYPE CCD CAMERA - 1975.  A Kodak engineer, Steve J.
Sasson, holds the world's first known operational electronic
CCD still image camera.  The camera used the newly developed
Fairchild black and white 100 X 100 Pixel CCD as an image sensor
and required 23 seconds to record a single image onto cassette
tape.  The camera weighed 8 1/2 pounds.  Rochester (NY) Democrat
& Chronicle, page 8D, October 16, 2001."

Men jeg har ikke kunnet finde historien bekræftiget nogen steder,
og Kodak nævner ikke det pågældne kamera på deres web-sites, så
det er en tvivlsom historie.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 21-11-03 13:54

Niels Ebbesen wrote:

> [...]

> Men jeg har ikke kunnet finde historien bekræftiget nogen steder,
> og Kodak nævner ikke det pågældne kamera på deres web-sites, så

Jeg ville prøve at kontakte Kodak. De vil højst sandsynligt være
behjælpelige, hvis de kan forvente noget (positiv) omtale.

--
Don't waste space

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-03 14:48

Thomas Corell wrote:

> Jeg ville prøve at kontakte Kodak. De vil højst sandsynligt være
> behjælpelige, hvis de kan forvente noget (positiv) omtale.

Det har jeg gjort, og Kodak har også svaret at de vil vende til-
bage med et svar, så det bliver spændende at se om Kodak af- el.
bekræftiger historien...!

Jeg vil mene, at historien om det første digitale kamera ville
fortjene en plads på denne liste:
http://www.kodak.com/US/en/corp/aboutKodak/kodakHistory/kodakHistory.shtml

Men på den anden side så kan historien godt være sand, det er
nemlig korrekt, at Fairchild Semiconductor i 1973 begyndte at
producere de første CCD-chips.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-11-03 14:49

Thomas Corell wrote:

> Jeg ville prøve at kontakte Kodak. De vil højst sandsynligt være
> behjælpelige, hvis de kan forvente noget (positiv) omtale.

Jeg skylder vist lige at fortælle, at Kodak har bekræftiget
historien, de har dog korrigeret årstallet fra 1975 til 1976.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 23:50

Tom <tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> 1894. Udvikling af et målesystem til følsomhed ved fotoplader
> (scheiner-grade). Fastlæggelse af solarkonstanten og afledning af temperatur

Nu er jeg ikke nogen ørn til tysk, men Fixsternen må da være
fiksstjerner:

fiksstjerne [Zfegs-] subst. -n, -r, -rne
1. (ældre): et himmellegeme der tilsyneladende ikke bevæger sig i
forhold til andre himmellegemer, dvs. en stjerne i modsætning til en
planet = STJERNE c VANDRESTJERNE e fiksstjernehimmel
* en person som er og forbliver kendt for sit virke el. sine værker d
kammersanger Lauritz Melchior stråler som en fiksstjerne på operaens
himmelbue * en fiksstjerne på litteraturhistoriens himmel
! fik/s+stjer/ne ¯ efter latin stella fixa 'fast stjerne' ¯ stella
'stjerne' + fixa femininum af fixus 'fast' (jf. fiks)

Og "irdische Lichtquellen" betyder jordiske lyskilder. Altså lys fra
lygter o.l. på jorden.

Har du læst:
<http://www.astro.uni-bonn.de/~pbrosche/persons/obit_scheiner_j_vjs.html
>? Her bliver det forklaret meget grundigere:

"Andere größere gemeinsame Arbeiten betrafen "Temperaturbestimmungen von
109 helleren Sternen aus spektralphotometrischen Beobachtungen" (Publik.
des Astroph. Observatoriums Bd. 19. 1909) und "Vergleichende
spektralphotometrische Beobachtungen am Monde und an Gesteinen nebst
Albedobestimmungen an letzteren" (Publik. des Astroph. Observatoriums
Bd. 20. 1909)."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per

Dato : 20-11-03 23:49

On Thu, 20 Nov 2003 19:46:01 +0100, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> helt greje det.
>
> Er der nogen der ved hvad en (Scheiner-Grad) er, eller evt. nogen

Et bud på en oversættelse med mit bedste skoletysk.

1894 J S indfører en norm for angivelse af optagematerialers lysfølsomhe.
(Scheiner-Grad)

J S (...) Første temperaturbestemmelse af fixstjerner ved hjælp af
spektroskopiske (analyser??? af en eller anden slags lyskilder)
1894 Udvikling af målesystem for (lys)-følsomhed af fotografiske plader
(Scheiner-Grade)
1908 Bestemmelse af solkonstant og afledning af solphotosphærens temperatur

--
MVH Per
Billede af Molly: http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968

Fra : Thomas Corell

Dato : 21-11-03 13:34

Niels Ebbesen wrote:

> Jeg er ved at skrive noget om fotografiets historie, og et par

Ikke relateret direkte til dit spørgsmål..

Forleden i et venteværrelse, så jeg at Illustreret Videnskab havde et 16
siders tema om fotografiets 150 års historie (mener det var i nr.
7/2003).

Det var måske lidt overfladisk, men kunne være du kunne bruge det i din
research. Evt. som tjekliste ?

Får vi mulighed for at læse dit værk på et tidspunkt ?

--
Don't waste space

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-03 14:10

Thomas Corell wrote:

> Det var måske lidt overfladisk, men kunne være du kunne bruge det i din
> research. Evt. som tjekliste ?

Jeg takker for tippet, det eneste problem ved den type artikler,
er, at de ofte er skrevet i en "fart", og der er ikke tjekket op
på kilderne, men jeg vil da læse artiklen, den kan jo indeholde
noget som jeg har overset...

> Får vi mulighed for at læse dit værk på et tidspunkt ?

Ja når historien er færdig, problemet er bare, at det griber om
sig, i starten troede jeg, at der kunne skrives en kort version,
men når man kommer i gang, så opdager man, at der er mange ting
som ikke kan vælges fra...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen