Skærme
Fijala 3554
Q. rengøring af skærm
Fra : Gert Møller

Dato : 15-04-01 22:02

hejsa
nu ved jeg ikke om det her spørgsmå er blevet stillet før men!
jeg har en Compaq MV720 skærm. som snart trænger til at få rengjort selve
skærmen,med andet end en støvklud,
og nu har jeg hørt flere "skræk" historier om skærme der bliver grimme hvis
man bruger rengøringsmidler. men har aldrig fået at vide hvilket middel der
bliver brugt .
er der nogen her der kan sige mig hvilket rengøringsmidel der er godt og som
ikke ødelægger den "film" der er på selve skærmen.

Med Venlig Hilsen
Gert Møller

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 16-04-01 00:09

"Gert Møller" <locate@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
og som
> ikke ødelægger den "film" der er på selve skærmen.

Hej Gert.

En fnugfri klud, der er hårdt opvredet i lunkent/halvvarmt vand og godt
med
knofedt. Du skal naturligvis ikke tvære fedt fra knoerne på skærmen, da
det
blot forværrer situationen!

Tør efter med en ren, tør klud.

Er det slemt med nikotin og andre belægninger, kan du tilføje en smule
syrefri
opvaskemiddel. Et par dråber skulle være nok.

Jeg bruger forøvrigt selv Ajax Antistatic, og har ikke set skader på
overfladen
endnu. Man "Better safe than sorry..."

--
med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-04-01 07:39

On Mon, 16 Apr 2001 01:09:22 +0200,
Jesper Kollerup Jensen <jesper@kollerup.dk> wrote:
>Jeg bruger forøvrigt selv Ajax Antistatic, og har ikke set skader på
>overfladen
>endnu. Man "Better safe than sorry..."

Det samme her. Og jeg har brugt det i 1+ år, og før den tid alm.
Ajax vinduesrens.

Jeg har til gengæld set andre steder (på landet) hvor meget ammoniak
kan ætse alt muligt metal.

--
Povl H. Pedersen - Please send unsolicited advertising to abuse@whitehouse.gov
Position: N 56 09 37 - E 010 12 29

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-04-01 11:45

Jeg har altid brugt vinduespuds uden problemer.

Mvh

Bruno

Fra : Dr. Ralph

Dato : 18-04-01 02:13

On Sun, 15 Apr 2001 23:01:37 +0200, "Gert Møller"
> [...]

>er der nogen her der kan sige mig hvilket rengøringsmidel der er godt og som
>ikke ødelægger den "film" der er på selve skærmen.

Vil du være 110 % sikker på at din coating på din skærm ikke tager
skade, så er en finkornet optik-klud eller linse-klud dyppet i varmt
vand sagen.
Tør efter med en tør optik klud.

Der fidnes utallige væsker på markdet beregnet til skræmrens - men der
er ingen garanti fra producenternes side, der dækker, hvis din coating
på skærmen begynder at skalle af.

Jeg brugte i sin tid Ajax vinduesrens på min daværende Eizo 19'
igennem 2 år - uden at opleve problemer - men måske var jeg heldig,
eller også er Ajax lige sagen - men tør du tage chancen ??

Har du først ødelagt coatingen, så er der ingen vej tilbage - du må
leve med beskadningen resten af skærmens levetid.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.