MS Windows
briani 27239
XP vs Mandrake Linux, hjelp...
Fra : N Schei

Dato : 20-11-03 09:53

Junior i familien prøvde å være kreativ og sammen med en venn installert
Mandrake Linux på PC'n uten å ta backup m.m

XP var installert på maskinen når jeg kjøpte den, 6 mnd gammel, jeg har
prøvd på F10 recovery men den vil ikke lese inn og rebooter bare maskinen.

Det kom ikke noe CD med ved kjøpet, noen som har noen tips på hva jeg kan
gjøre?? Ligger en del dokumenter som jeg trenger...

Takk
Ns

Fra : Olav P.

Dato : 20-11-03 10:18

N Schei wrote:

> [...]
>
> Det kom ikke noe CD med ved kjøpet, noen som har noen tips på hva jeg kan
> gjøre?? Ligger en del dokumenter som jeg trenger...

Hvis junior valgte å installere Linux på hele disken under
installasjonsprosedyren, er det ikke stort du kan gjøre, for da er den
formatert.

Hvis han derimot valgte å "resize" Windows-partisjonen og legge Linux ved
siden av, kan du boote Windows eller Linux når du starter maskinen. I
såfall skal du få opp en meny med disse valgene når du starter.

Olav

Fra : /Ole

Dato : 20-11-03 10:23

Bind lunioe, kom tape for munden af ham, læg ham i bagagerummet på bilen og
kør langt op i fjeldet, og sæt ham af. Så kan han lige lære, ikke at være så
smart næste gang.

Du får jo åbenbart ikke en menu op, med valg af styresystem, så HD'en er
formatteret, og jeg tror ikke, du kan recover den, for Linux bruger et andet
filsystem end Wintendo.

Et forslag til når du får maskinen op og køre igen: lav en partitionering
til dine dokumenter!

/Ole

PS. Rigtige mænd tager ikke back-up.......... De græder

Fra : /Ole

Dato : 20-11-03 10:24

Lige ét forslag:: Prøv at spørge i news:dk.edb.system.unix om du evt. kan få
hentet dine dokumenter.

/Ole

Fra : André Gulliksen

Dato : 20-11-03 17:24

"N Schei" <nscheinospam@c2i.net> wrote in

> Junior i familien prøvde å være kreativ og sammen med en venn
> installert Mandrake Linux på PC'n uten å ta backup m.m

Hvem tok ikke backup sa du? *dukke*

> [...]
>
> Det kom ikke noe CD med ved kjøpet, noen som har noen tips på hva jeg
> kan gjøre?? Ligger en del dokumenter som jeg trenger...

Er disken reformatert så er du skrudd. Men det har du vel fått med deg
allerede.

Dersom den gamle XP-installasjonen din fortsatt ligger på en partisjon på
disken kan det være mulig å berge denne, eller i alle fall dokumentene. Hva
Mandrake har gjort som gjør at XP ikke booter er ikke godt å si. I beste
fall er det snakk om en litt feilkonfigurert bootloader. I så fall bør en
Linux-gruppe være i stand til å hjelpe deg med å få denne opp og stå, slik
at du får bootet XP igjen.

Ellers vet jeg ikke om XP ligger (lå?) på en FAT32 eller NTFS-partisjon,
men lesetilgang burde uansett være mulig å få til. Dersom verken du eller
den kreative junioren din klarer å få til dette fra Mandrake så kan du
prøve boot-CDer eller -disketter. En standard MS-DOS bootdiskett kan lastes
ned fra www.bootdisk.com, og trenger du lesetilgang til NTFS kan dette fås
hos www.sysinternals.com.

Og så til slutt et julegavetips til guttungen: Knoppix

Fra : hev

Dato : 20-11-03 19:49

On 20 Nov 2003 16:23:41 GMT, "André Gulliksen"
<andre.gulliksen@start.no> wrote:

> [...]
>Mandrake har gjort som gjør at XP ikke booter er ikke godt å si. I beste
>fall er det snakk om en litt feilkonfigurert bootloader.

Ja , det kan være at omstruktureringa av disken har resultert i at
boot.ini ikkje lenger stemmer, f.eks. ved at xp-partisjonen har blitt
endra. Men eg vil tru at dette eventuelt ville føre til ei
feilmelding....

Boot.ini kan redigerast ganske lett, i alle fall visst den ligg på ein
FAT32-partisjon.

--
Helge Vartdal

Fra : André Gulliksen

Dato : 21-11-03 01:04

hev <hev@iname.com> wrote in

> [...]
> boot.ini ikkje lenger stemmer, f.eks. ved at xp-partisjonen har blitt
> endra. Men eg vil tru at dette eventuelt ville føre til ei

Hva med GRUB? Originalposten gjorde meg ikke veldig klok på hva maskinen
egentlig gjorde under oppstart og når den fant på å reboote, men hva om
Mandrake har lagt til Windows XP i sin egen oppstartmeny, men en feil
innstilling gjør at maskinen ikke booter med det valget?

Fra : hev

Dato : 21-11-03 09:26

On 21 Nov 2003 00:03:47 GMT, "André Gulliksen"

> [...]
>Mandrake har lagt til Windows XP i sin egen oppstartmeny, men en feil
>innstilling gjør at maskinen ikke booter med det valget?

Ja det kan godt være at feilen ligg i GRUB/LILO. Slik eg forstod det,
så _var_ "win" eit valg i bootloader og at han hadde prøvd å velge
dette, men den gikk då rett i recovery. Kanskje peikar "win" feilaktig
til ein recovery-partisjon?

--
Helge Vartdal

Fra : N Schei

Dato : 21-11-03 09:36

> [...]
> så _var_ "win" eit valg i bootloader og at han hadde prøvd å velge
> dette, men den gikk då rett i recovery. Kanskje peikar "win" feilaktig

Der har du et poeng, når maskinen starter opp igjen så går det rett til
Recovery-partisjon, hvor den starter, ikke finner set-up filer og siden
logger av/på igjen...

Ns

Fra : hev

Dato : 21-11-03 10:48

On Fri, 21 Nov 2003 09:36:19 +0100, "N Schei" <nscheinospam@c2i.net>
wrote:

>Der har du et poeng, når maskinen starter opp igjen så går det rett til
>Recovery-partisjon, hvor den starter, ikke finner set-up filer og siden
>logger av/på igjen...

For å få presisert litt;
Har du GRUB bootloader?
Har du "windows" (eller "Win") som eit valg i Linux bootloader?
Er det når du har valgt "windows" i menyen at den går til recovery?
Er du sikker på at det er recovery som startar, og går dette
automatisk utan at du får velge noko?
--
Helge Vartdal

Fra : André Gulliksen

Dato : 21-11-03 18:40

hev <hev@iname.com> wrote in news:m9irrv8ja3vbge63tir0b24sikonvaqqa9@
4ax.com:

> [...]
> så _var_ "win" eit valg i bootloader og at han hadde prøvd å velge
> dette, men den gikk då rett i recovery. Kanskje peikar "win" feilaktig

Idé. Prøv å laste ned Smart Boot Manager fra http://btmgr.sourceforge.net,
installer denne på en diskett og boot maskinen med den. Får du da opp en
partisjon med FAT32 eller NTFS? Dersom du velger denne, booter XP da?

Fra : Sturla Molden

Dato : 21-11-03 11:04

N Schei wrote:
> [...]
>
> Det kom ikke noe CD med ved kjøpet, noen som har noen tips på hva jeg kan
> gjøre?? Ligger en del dokumenter som jeg trenger...

Det kommer litt an på hva denne "junior" nøyaktig har gjort.

Hvis han har installert Linux på en annen partisjon enn Windows
(hadde du både C: og D:?) vil f.eks. filene på D: være tapt
(Linux er der nå) mens C: er i behold. Du kan lese C: fra Linux
og få tak i filene dine, C: i Linux heter /mnt/windows/C
eller /Windows/C eller noe slikt (let litt så finner du det).

Hvis du bare hadde en disk/partisjon (C: og ingen D:) må junior
ha brukt opsjonen "resize". Da kan det ha skjedd mye rart.
For det første må man defragmentere partisjonen for ledig
plass før man installerer på denn måten, hvis ikke kan filer
bli skadd. Filer kan også bli skadd hvis man krymper C:
mer enn den plassen som blir ledige etter at man har defragmentert
disken. I tillegg spiller det stor rolle hvilket filsystem
du opprinnelig brukte. Windows XP kan bruke FAT32 eller NTFS,
men bare FAT32 lar seg krympe på en sikker måte. Jeg vil gjette
på at diskene var formatert med NTFS da dette er mest vanlig.
Krymping av en NTFS-partisjon er russisk rullett. Krymping
av en slik partisjon vil ganske sikkert lage mye feil og
skade filer, selv om den var defragmentert.

Hvis så har skjedd kan du fortsatt få tak i noen dokumenter fra
Windows-partisjonen fra Linux (NTFS vil være skrivebeskyttet),
men noen dokumenter kan mangle og noen dokumenter kan være skadd.
Dette kan være grunnen til at Windows ikke fungerer slik den skal.
Hvis dette har skjedd må du redde så mange av dokumentene dine
som du kan ved hjelp av Linux, og deretter installere Windows
på nytt. Du kan da velge om du vil slette Linux eller ikke,
hvis du beholder Linux må du legge inn en ny bootloader
(lilo eller grub) etter at Windows er installert.

Sturla Molden