Fiskemishandling ?
Fra : Niels Thrane

Dato : 15-04-01 21:16

Hejsa

I går var jeg I Viborg og i den forbindelse var jeg en tur rundt og kigge på
fisk i de forskellige butikker. Specielt at bemærke var, at jeg i
"Plantorama" så nogle ret specielle glasaborrer og maller.

Jeg har før læst om, at man visse steder tager fiskene op af vandet og maler
en neon-agtig farve på dem for at gøre dem mere attraktive salgsobjekter,
men jeg havde ikke regnet med at jeg skulle se det i Danmark. Ikke desto
mindre kunne man få glasaborrer med både grøn, gul og rød kant - som
tydeligvis ikke var en del af fiskens naturlige farver.

KAN DET VIRKELIG PASSE, AT DET ER TILLADT I DANMARK ??

Derudover så jeg også et helt akvarie fuldt med kobberpansermaller, som var
meget mørke i farven. Ved nærmere inspektion kom jeg til at se, at de alle
manglede øjnene. Ikke noget med at nogle af dem bare manglede et øje - nej
begge øjne manglede. Derudover så fiskene ud til at være i ganske god
stand - ingen ar eller mærker efter "slåskampe" med andre fisk.

Da jeg spurgte ekspedienten hvorfor de alle manglede øjnene sagde hun, at de
var vildtfangede, og at de nok havde mistet øjnene ved "slåskampe" med andre
fisk.

Min egen vurdering er, at øjnene er systematisk prikket ud for at få en
flottere farve, men det kan jo være svært at bevise.

I hvor stort et omfang finder sådanne "mishandlinger" sted i akvariehobbyen,
når man ser bort fra "forædling" (som nogle kalder det) ??

- Det næste bliver vel at man kan få radioaktivt bestålede fisk der lyser om
natten....

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-04-01 21:53

"Niels Thrane" <niels@freeway.dk> wrote in message
> [...]

> når man ser bort fra "forædling" (som nogle kalder det) ??
>
> - Det næste bliver vel at man kan få radioaktivt bestålede fisk der lyser

Tro mig jeg har også undret mig tit, har set lignende tilfælde i Sønderborg,
Kollund, Ribe, og flere steder i København.

Det kunne godt være man skulle undersøge hvad loven egentligt siger om
sådanne ting.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-04-01 22:08

Niels Thrane <niels@freeway.dk> skrev i en news:9bcvc6$ink$1@sunsite.dk...
> [...]

> Min egen vurdering er, at øjnene er systematisk prikket ud for at få en
> flottere farve, men det kan jo være svært at bevise.

De glasarborrer som du så, er ikke malet, de har i den rille/rør hvor
sidelinien løber, fået indsprøjtet
fiskeolie med farvestof i. Jeg ahr set dem med blå,rød, grøn gul og orange
sidelinie.
Det er tilsynelandende mere vores smagsopfattelse det generer end fisken.
I løbet af ganske få uger, er fiskeolie sevet ud igen, og fisken ligner
igen en helt almindelig Chanda ranga.
Det er ikke noget der bliver lavet i Danmark, men i østen.
De fleste importører tager fisken hjem, fordi den hedder et eller andet
spændende på engelsk,
f.eks Chanda ranga "flourecent" hvem kan ud af det navn se at der er
manipuleret med fisken,
og det er som regel kun en enkelt gang hver importør tager den hjem.
Prisen er jo også noget højere
end med almindelige C. ranga.

Med hensyn til pansermallerne, tror jeg at du er helt på vildspor!
Det der formentlig er sket er at de er blevet transporteret meget
uhensigtmæssigt.
Alle pansermaller har to store pigge, og hvis de bliver skræmt stritter de
med piggene, og er der
mange fisk i samme pose/kar vil den skade formentlig ske.
Den importør der har fået dem hjem, har nok sorteret de
almindelige/ubeskadigede fra og solgt dem
til en anden pris.
At deres farve, skulle have været bedre forstår jeg ikke, en fisk der ikke
kan se, er normalt meget mørk
og ikke særlig pæn.
Noget helt andet er så at butikken aldrig burde have haft dem udstillet,
de skulle have været aflivet.

Carsten

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 15-04-01 22:16

"Carsten Gall" skrev:
> [...]
rille/rør hvor
> sidelinien løber, fået indsprøjtet
> fiskeolie med farvestof i. Jeg ahr set dem med blå,rød, grøn

Det var jo en helt anderledes fornuftig forklaring. Hvordan
foregår denne indsprøjtning rent praktisk?
[Nej, jeg har ikke planer om at foretage lignende udstopning af
hustruens Aulonocara "Cirkus" , jeg er bare nysgerrig.]

> [...]
end fisken.
> I løbet af ganske få uger, er fiskeolie sevet ud igen, og

Så er det jo regulær idioti... (suk)

> Prisen er jo også noget højere
> end med almindelige C. ranga.

Ja, for umiddelbart må det da være noget slidsomt og bøvlet noget
at gøre?

> Alle pansermaller har to store pigge, og hvis de bliver
skræmt stritter de
> med piggene, og er der

Ooooh Jeg ved bare alt for lidt om maller.

> de skulle have været aflivet.

Enig.

/Jonas

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 15-04-01 22:22

> [Nej, jeg har ikke planer om at foretage lignende udstopning af
> hustruens Aulonocara "Cirkus" , jeg er bare nysgerrig.]

> /Jonas

>snip på begge sider<

Nej....Og du skulle bare lige prøve!

Undskyld til gruppen for misbrug

Renate

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-04-01 22:57

Jonas Jacobsen <jonas@bgprint.dk> skrev i en
> [...]
> [Nej, jeg har ikke planer om at foretage lignende udstopning af
> hustruens Aulonocara "Cirkus" , jeg er bare nysgerrig.]

Jeg ved faktisk ikke hvordna det gøre i praksis, jeg har det fra en af
de
importører der ved et uheld fik fat i dem.

Hvad er det for en underlig krydsning Aul. "cirkus" ??

Carsten

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 16-04-01 07:57

"Carsten Gall" skrev:

> Hvad er det for en underlig krydsning Aul. "cirkus" ??

Det er en rødlig (fremavlet) variant af Aul. stuartgranti, som
nærmest blev anskaffet ved et uheld - og ingen kan huske det
præcise navn den blev solgt under. Den er imidlertid *ret* flot,
så (med vanlig akvaristisk misundelse) er jeg naturligvis nødt
til at drille lidt med forskellige navne som ovenstående eller A.
stuartgranti spec. "Tivoli".

/J

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 15-04-01 22:05

"Niels Thrane" skrev:

....en helt fantastisk historie... jeg kommenterer lige nogle
brudstykker.

> [snip]..."Plantorama"...[snip]

Det er nok mest "havedams-sektoren", der er repræsenteret der,
eller tager jeg fejl? (Jeg har aldrig været i sådan en biks.)

> [...]
kant - som
> tydeligvis ikke var en del af fiskens naturlige farver.

Det har jeg nu ikke hverken hørt eller læst om - lige på den måde
i hvert fald. Hvordan kan du afgøre om det var naturlige
varianter eller ej? Var der skiltet med det, eller hvad?
Der *findes* virkelig fisk i naturen, man skulle tror var løgn
Dog kender jeg intet til "glasaborrer" (umiddelbart vil det
navn jo kunne dække over *mængder* af arter). Jeg er ikke vant
til at undersøge nærmere fakta ud fra sådanne danske betegnelser.
Måske du kan supplere med et latinsk navn, og evt. et naturligt
levested?

> KAN DET VIRKELIG PASSE, AT DET ER TILLADT I DANMARK ??

Schhh, ikke så højrystet
Det er nok (desværre?) tvivlsomt om (akvarie)fisk kan henfaldes
under dyreværnsloven. Det er jo bare fisk. Prøv at tænke lidt
over hvad de lækre stegte ål har været udsat for inden du spiser
dem, eller hvordan rødspætter, torsk osv "aflives" ombord på en
fiskekutter.

> [...]
ganske god
> stand - ingen ar eller mærker efter "slåskampe" med andre fisk.

Vildt (hvis det er helt korrekt).
Hvis de var for mørke til at være "kobberpansermaller" var det
nok ikke "kobberpansermaller", måske vi lige skulle tage at kalde
dem "bronzepansermaller"? Havde de været lyse kunne vi jo bare
kalde dem "messingpansermaller"... Hvad var det for en fisk???

> [...]
sagde hun, at de
> var vildtfangede, og at de nok havde mistet øjnene ved

Jeg vil som udgangspunkt tillade mig at antage at en ekspedient i
en Plantorama ikke er synderligt kompetent udi emnet. Jeg kan
selvfølgelig tage fejl, og vedkommende kunne endda tænkes at læse
med her, og jeg ville med fornøjelse læse hendes kommentar.
Der findes faktisk fisk uden øjne. De lever gerne i underjordiske
huler, og slige steder hvor der intet lys er, hvorfor de ingen
gavn har af at have et syn - og det har de så ikke.
Om der findes blinde maller ved jeg ikke, men maller findes
nærmest overalt og der er tusindvis af (tilpassede) arter, så mon
ikke? - Den slags ekstremt tilpassede fisk er dog sjældne i
handelen.

> Min egen vurdering er, at øjnene er systematisk prikket ud for
at få en
> flottere farve, men det kan jo være svært at bevise.

Mon dog?
Hvordan og hvorfor skulle det give en flottere farve? Det må du
gerne lige forklare, for det rimer ret dårligt med mine
erfaringer med hvordan fisks farver forandrer sig når man
forbedrer/forværrer deres betingelser.
Bevise? - - - Ja, det er i hvert fald ikke nok at gætte.

> I hvor stort et omfang finder sådanne "mishandlinger" sted i
akvariehobbyen,
> når man ser bort fra "forædling" (som nogle kalder det) ??

IMHO i et *meget lille* omfang, i hvert fald i de kredse jeg
færdes. Og hvad mener du med "forædling"?
Jeg er ikke blind for hvordan man har frembragt forskellige
farvevarianter ved hormonbehandling (særligt udbredt i
"discus-branchen"), men ud over dette er det "værste" jeg har
hørt om at tilsætte farve (såsom betacaroten) til foderet.
Ja, undskyld mig meget - men er du helt sikker på at du ikke selv
er ved at male (fanden på væggen)? :-}

> - Det næste bliver vel at man kan få radioaktivt bestålede fisk
der lyser om
> natten....

Ork, de findes da allerede - skabt af moder natur.

---

Du har givetvis fået en forskrækkelse eller to. Du har formentlig
måske og muligvis også ret i nogle af dine skrækkelige anelser,
men du er nok nødt til at underbygge det lidt bedre, hvis det er
noget du ønsker en egentlig debat omkring.
Jeg vil bede dig om at læse og opfatte ovenstående kommentarer
som et forsøg på at fremføre et konstruktivt "indlæg nummer 2" i
en debat, som jeg både anser som interessant og vedkommende
(on-topic).
Jeg er helt med på at du måske kan tolke det som et forsøg på at
pille dit indlæg fra hinanden. Det er *ikke* hensigten.

Mvh.
Jonas

Fra : Niels Thrane

Dato : 16-04-01 00:04

Hej Jonas.

Lad mig starte med at svare på det sidste du skrev:

> [...]
> Jeg er helt med på at du måske kan tolke det som et forsøg på at
> pille dit indlæg fra hinanden. Det er *ikke* hensigten.

Godt. Lad mig underbygge mine påstande lidt bedre:

> Det er nok mest "havedams-sektoren", der er repræsenteret der,
> eller tager jeg fejl? (Jeg har aldrig været i sådan en biks.)

Nej, det er en have/plante forretning som også sælger akvarier og
akvariefisk. Jeg lagde ikke mærke til noget havedamsudstyr, men jeg kan da
have overset det. Der var faktisk ret mange forskellige fisk - lige fra
elektriske maller over dyndspringere og til skyttefisk (den ene manglede i
øvrigt et øje..).

> [...]
> til at undersøge nærmere fakta ud fra sådanne danske betegnelser.
> Måske du kan supplere med et latinsk navn, og evt. et naturligt

Som en anden har nævnt var det "Chanda Ranga". Jeg er helt sikker på at det
ikke var en naturlig farvevariant - før det første eksisterer der kun en
variant af fisken (så vidt jeg ved) og for det andet så farven MEGET
unaturlig ud - mere end jeg nogensinde har set i "rigtige" fisk. Endelig har
jeg set billeder af kunstigt farvede fisk, og de passede på en prik - se
nedenfor.

En hurtig søgning på yahoo gav mig disse sider hvor du kan se at maling af
fisken finder sted:

http://www.petsmart.com/fish/answers/breed_guide/articles/article_3719.shtml

http://www.fishindex.com/phpinfo/1/15/1-1//681

Specielt det nederste link viser hvad jeg snakker om - de fisk du der kan se
var praktisk taget identiske med dem jeg så.

> Det er nok (desværre?) tvivlsomt om (akvarie)fisk kan henfaldes
> under dyreværnsloven. Det er jo bare fisk. Prøv at tænke lidt

Det er vel forhåbenligt sagt i spøg. Selvom fisk måske ikke er de mest
intelligente væsener på jorden er der vel ikke nogen grund til at mishandle
dem.

> over hvad de lækre stegte ål har været udsat for inden du spiser
> dem, eller hvordan rødspætter, torsk osv "aflives" ombord på en
> fiskekutter.

Hmm.. Jeg kan ikke li' fisk, men du har helt ret i, at fiskekuttere ikke har
en særlig human måde at aflive fiskene på. Rationelt set kan det vel også
være svært at aflive 100.000 sild på under et par minutter.

> [...]
> dem "bronzepansermaller"? Havde de været lyse kunne vi jo bare
> kalde dem "messingpansermaller"... Hvad var det for en fisk???

Hehe.. "Kobberpansermalle" er det danske navn for alle typerne af Corydoras
Aeneus fordi de har en kobber-/bronzelignende farve. De er normalt ret lyse
i farven, afhængigt af omgivelserne.

> [...]

> huler, og slige steder hvor der intet lys er, hvorfor de ingen
> gavn har af at have et syn - og det har de så ikke.

Ved det. Men de har også en tendens til at miste farvepigment, da der jo
ikke er brug for det. De blinde mexikanske hulefisk er nok det du tænker på,
men der findes fx også hulekrabber, som er helt hvide.

> Om der findes blinde maller ved jeg ikke, men maller findes
> nærmest overalt og der er tusindvis af (tilpassede) arter, så mon
> ikke? - Den slags ekstremt tilpassede fisk er dog sjældne i

Nu skrev de jo tydeligvis på et skilt at det var Kobberpansermaller, og
fisken lignede også på en prik - bortset fra øjnene. Derudover har jeg
heller aldrig hørt om blinde medlemmer af Corydoras slægten, men jeg kan da
tage fejl.

> Hvordan og hvorfor skulle det give en flottere farve? Det må du
> gerne lige forklare, for det rimer ret dårligt med mine
> erfaringer med hvordan fisks farver forandrer sig når man
> forbedrer/forværrer deres betingelser.

Jeg ved da fra mine egne maller, at hvis de går i et akvarie med mørk bund
så får de en mørkere farve end dem der går i et med lys bund. Faktisk
skifter de farve ret hurtigt hvis man flytter dem. Det ville da være logisk
at hvis de ikke havde nogen øjne, så ville det være som at være et meget
mørkt sted, hvorfor farven ændrer sig, men det er naturligvis kun
spekulation.

> Bevise? - - - Ja, det er i hvert fald ikke nok at gætte.

Næhh.. Men hvad kan man gøre ?

> færdes. Og hvad mener du med "forædling"?

Jeg mener selektiv fremavling af unaturlige mutationer. Et ekstremt eksempel
er bobbel-øje-slørhaler, som er TOTALT vanskabte. Desuden kan du mange gange
se bl.a. sværddragere med groteskt deforme gonopodier - hvilket gør dem ude
af stand til at formere sig.

> "discus-branchen"), men ud over dette er det "værste" jeg har
> hørt om at tilsætte farve (såsom betacaroten) til foderet.

Det er vel meget naturligt... Fiskenes pigment kommer vel oftest fra
foderet. Lidt ligesom flamingoer som kun er lyserøde fordi de spiser et
bestemt krebsdyr der indeholder rød farve. Mange steder er man ikke i stand
til at genskabe fiskenes naturlige kost, hvilket medfører at de ikke får så
flotte farver som i naturen. At man kompenserer vha. (naturlige)
farvestoffer i foderet er vel OK, efter min mening.

> Ja, undskyld mig meget - men er du helt sikker på at du ikke selv
> er ved at male (fanden på væggen)? :-}

Det ved jeg såmen ikke, men jeg tror ikke fiskene brokker sig af sig selv.

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 16-04-01 07:53

"Niels Thrane" skrev:
> Hej Jonas.
Hej igen, Niels

> Nej, det er en have/plante forretning som også sælger akvarier
og
> akvariefisk.
OK.

> http://www.fishindex.com/phpinfo/1/15/1-1//681
Hmm, jeg må vel hellere bryde sammen og tilstå at jeg oprigtigt
talt er overrasket - og forundret!

> [...]
de mest
> intelligente væsener på jorden er der vel ikke nogen grund til
Det var nu ingen spøg. Du kan jo forsøge med en "anmeldelse" via
dette link:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/dyrenes.nsf/DyrenesAppByWebCate
gory/3E497D0407899C57C12568AB0050C54B?OpenDocument

Vi er forøvrigt helt enige.

> Hmm.. Jeg kan ikke li' fisk, men du har helt ret i, at
fiskekuttere ikke har

Hmm.. Ærgerligt for dig Jeg er vild med fisk, både i mine
akvarier og i min mave (ehh, ikke de samme arter altså).

> en særlig human måde at aflive fiskene på. Rationelt set kan
det vel også
> være svært at aflive 100.000 sild på under et par minutter.
Jeps. ("Men det er jo bare fisk".)

ekspedient i

> Enig.

Så vil jeg da foreslå at man handler andetsteds.
Man kunne også udbrede sin mening til den pågældende butik, og
herunder komme med hentydninger a 'la ovenstående link.
Eller man kunne, i den lokale akvarieklubs regi, arrangere en
udflugt og "demonstration".

<snip>
> [...]
et meget
> mørkt sted, hvorfor farven ændrer sig, men det er naturligvis

Tjah, vel ikke nogen helt dårlig logik.

> [...]

ekstremt eksempel
> er bobbel-øje-slørhaler, som er TOTALT vanskabte. Desuden kan

Ok, det er nu ikke hvad jeg forstår ved forædling.
Boble-misfostret er vi vel (næsten?) alle enige om er noget
"snavs". Men er det bedre med gennemfarvede
koboltblå/marlbororøde discus eller de grønne/sorte/røde scalarer
med eller uden "veiltail" - disse fisk ville jo heller ikke have
en chance i naturen, omend man nok ikke helt kan kalde dem
"mutationer".

> se bl.a. sværddragere med groteskt deforme gonopodier - hvilket
gør dem ude
> af stand til at formere sig.
Ja, så er det jo et problem der løser sig af sig selv.

> [...]
> flotte farver som i naturen. At man kompenserer vha.
(naturlige)
> farvestoffer i foderet er vel OK, efter min mening.

Ditto.

> Det ved jeg såmen ikke, men jeg tror ikke fiskene brokker sig
af sig selv.

Jeg tager nogle af mine ord i mig igen. Det var dig der så det og
du har da lov til at prøve at gøre noget ved det.
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk kunne være et sted at starte.

Mvh Jonas

Fra : Klaus

Dato : 16-04-01 00:34

[...]

Tror du ikke at det er en and ellers kunne det være rart at hør hvilken
maling der bliver brugt kunne godt bruge noget pink til mine discus.
lol
Klaus

Fra : Niels Thrane

Dato : 16-04-01 00:08

> Tror du ikke at det er en and ellers kunne det være rart at hør hvilken
> maling der bliver brugt kunne godt bruge noget pink til mine discus.

Nææhhh.. jeg tror ikke det er en and. Jeg har også hørt om at man
indsprøjter farve langs sidelinien (som en anden også skrev). Hvorvidt det
er den ene eller den anden teknik der benyttes er vel underordnet. Du kunne
måske finde på at sprøjte dine discus med neon-farve?

Se her for billeder:

Fra : Klaus

Dato : 16-04-01 11:36

Du kunne
måske finde på at sprøjte dine discus med neon-farve?
Æhh nej det kunne jeg ikke, min komentar var ironisk. Jeg er overbevist,
det ser ud til at du har fat i noget man som seriøs akvarist ikke kan
støtte.
Klaus

Fra : Niels Thrane

Dato : 16-04-01 00:18

> Tror du ikke at det er en and ellers kunne det være rart at hør hvilken
> maling der bliver brugt kunne godt bruge noget pink til mine discus.

Se desuden her:

http://www.honors.montana.edu/~weif/firsttank/painted.shtml

http://www.thekrib.com/Fish/painted-glassfish.html

http://www.petfish.net/glass.htm

http://www.fish2u.com/fish2u/tepg.html

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Kent Christensen

Dato : 17-04-01 17:29

"Niels Thrane" <niels@freeway.dk> skrev i en meddelelse news:9bda0m$m3c$1@sunsite.dk...

> Se desuden her:

Hej

Nej, det er heller ikke nogen and. Som Carsten Gall ganske rigtigt skrev, så har
de faktisk fået indsprøjtet et farvestof i ryggen. Det er helt grotesk, og det kan vist
ikke betegnes som andet end dyrplageri.

På et tidspunkt så jeg disse fisk hos en akvariehandler under navnet "Tekno-fisk"!!!
Jeg gjorde selvfølgelig, diskret, akvariehandleren opmærksom på problematikken
med det indsprøjtede farvestof, hvortil han svarede "og hvad så?". Det blev sidste
gang, jeg købte noget i dén butik.

Vh
Kent