Ekkolodsmekanik!?
Fra : henrik

Dato : 15-04-01 20:47

Hej NG,
Er der et eller flere kloge hoveder, der har mekanikken i en
ekkolodstransducer present??

Jeg har en transducer, beregnet til montering gennem skroget, der består af
et plast-hus med gevind & -flange, og fladen der vender ned i
vandet er gummiagtig.

Transduceren fungerer som en akkustisk sender (højttaler) og modtager
(mikrofon), realiseret ved at et krystal af eksotisk materiale er monteret i
huset.....

Skal man i grov form forestille sig gummiet som højttalermenbran...der
bevæges i forhold til huset ved afsendelse af puls og ligeledes ved
modtagelse af ekko?

Nu kommer jeg til sagens kerne:
Jeg vil gerne montere transduceren inde i båden (et-lags glasfiber), har
støbt en platform transduceren kan limes fast på med araldit...og har
prøvekørt monteringen ved at anbringe transduceren på platformen med vand
imellem de to...og det fungerer godt!
Limer jeg nu "hus og gummi" fast til platformen....reducerer jeg så
følsomheden ved at huset og gummiet ikke kan bevæge sig (så meget) i forhold
til hinanden...svarende til at højttalermembranen i en højttaler ikke
svinge???...eller er den mekaniske bevægelse (udsvings amplitude) mellem
huset og gummioverfladen ikke afgørende???

Alternativet er at forsøge alene at lime gummifladen...og lade huset være
mekanisk isoleret?

Kommentarer imødeses med stor interesse!

Mvh Henrik

Fra : Tue S. Andersen

Dato : 25-04-01 12:26

Hej Henrik
Du skriver at du har prøvet med vand mellem transducer og skrog, hvis det
virker så vil jeg lave en "skål" af glasfiber eller lign (Evt et PVC rør der
er limet fast til indersiden af skroget). i den vil jeg fylde noget olie
(evt. vindrue olie). Ned i dette olie vil jeg sænke transduceren, for
derefter at tætne den med sigaflex kanten rundt, så olien ikke kan løbe ud i
bunden af din båd.
Dette vil virke, da olien løber ned i alle "sprækker" i dit glasfiber, og
alfa omega ved et ekkolod er DER MÅ IKKE VÆRE LUFT mellem transducer og
vand/skrog. Hvis du limer din transducer fast med araldit tror jeg ikke på
at det vil virke, da du ødelægger følsomhed og risikere luft bobler!!.
Uanset havd du gør mht. til indvendig montering, så vil det ALTID nedsætte
din følsomhed på ekkolodet samlignet med udvendig montering.

MVH

www.MARIMATECH.com

Tue