Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Skarphed
Fra : Bach|DK|

Dato : 19-11-03 10:33

Prøv at se dette billede:

http://www.overclocking.dk/billedbrowser.asp?id=24841&pic=6

Er det ikke somom billedet er skapest foroven og så bliver det mere og
mere sløret? Kan man ikke tage billeder hvor man flytter fokus så det
bliver skarpt hele vejen "rundt", eller er det kameraet (PowerShot S50)
som altid skal bestemme hvor fokus ligger?

--
Michael Bach

ICQ#: 56140045
OE Quotefix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Max[DK]

Dato : 19-11-03 11:05

> [...]
> bliver skarpt hele vejen "rundt", eller er det kameraet (PowerShot S50)
> som altid skal bestemme hvor fokus ligger?

Kan du ikke gå ind i og vælge om fokus skal være point eller evaluerende?

/Max

Fra : Søren Blom

Dato : 19-11-03 11:11

Bach|DK|" <m_bach_f@FJERNDETTEhotmail.com> skrev

> [...]
> bliver skarpt hele vejen "rundt", eller er det kameraet (PowerShot S50)
> som altid skal bestemme hvor fokus ligger?

Jo, men det er jo ikke så underligt når det er taget i den vinkel det er.
Når billedet er taget på så kort en afstand i den vinkel, så skal man ikke
ret langt væk fra fokuspunktet før tingene begynder at blive uskarpe, så du
har helt ret, det er uskrapt over det meste af billedet.

Hvis du skal have et billede, der er lige skarpt på alle punkterne, så skal
du tage det i en lige vinkel og med lidt større afstand. Du kan også få et
skarpt billede taget i den vinkel du har taget dette i, ved at bruge noget
andet som fokuspunkt, f.eks. kablet der går fra Harddisken til floppy
drevet.

Der er flere muligheder for at få et bedre resultat og øvelse gør mester.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Christian Cederberg

Dato : 19-11-03 17:25

On Wed, 19 Nov 2003 10:32:46 +0100, "Bach|DK|"
<m_bach_f@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

> [...]
>bliver skarpt hele vejen "rundt", eller er det kameraet (PowerShot S50)
>som altid skal bestemme hvor fokus ligger?

Som jeg ser billedet er dit problem ikke fokus, men dybdeskarphed.
Dit digitalkamera har lagt fokus, hvor det nu selv synes og så taget
billedet, sikkert på blænde 2,8 og 1/30 s i lukkertid med blitz.
Hvis du ønsker billeder, der er skarpe hele vejen igennem, skal du slå
blitzen fra, have kameraet på stativ eller andet fast underlag og så
bruge selvudløser til at tage billedet, efter at have tvunget kameraet
op på blænde 8 eller blænde 11. Alternativt skal du gøre som Søren
Blom foreslår og tage billedet lige fra siden istedet for.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
------
Besøg min jernbanehjemmeside http://cederberg.homepage.dk/

Fra : Thomas Corell

Dato : 19-11-03 17:45

Christian Cederberg wrote:

> Som jeg ser billedet er dit problem ikke fokus, men dybdeskarphed.

Enig.

> [...]
> billedet, sikkert på blænde 2,8 og 1/30 s i lukkertid med blitz.
> Hvis du ønsker billeder, der er skarpe hele vejen igennem, skal du slå

Her er jeg så ikke helt enig (at blitz'en skal slås fra).

Du har ret i at der skal en mindre blænde (større f/) til, og så skal
der jo mere lys til. Hvis ikke flash'en er kraftig nok, så må man enten
få noget mere baggrundslys, flere flash's eller (som du skitserer) få
noget stativ under kameraet og længere lukketid.

Der er dog et andet argument for at slå flash fra, og det er at man så
kan undgå kraftige reflekser i blanke overflader. Men da motivet er
rimeligt tålmodigt, kan man jo eksperimentere sig frem.

--
Don't waste space

Fra : Pico

Dato : 19-11-03 21:28

Christian Cederberg wrote:

> [...]
> billedet, sikkert på blænde 2,8 og 1/30 s i lukkertid med blitz.
> Hvis du ønsker billeder, der er skarpe hele vejen igennem, skal du slå

Jeg forstår ikke rigtigt dit argument med at slå blitzen fra, hvis det ikke
lige er for at styre reflekserne og det er ikke det vi taler om her.
Jeg har lige siddet her og eksperimenteret med at fotografere ind i en
vaskemaskine, så var jeg sikke på der ikke var noget lys. Jeg satte
blænden til 8 og lod apperatet styre lukkeren, der blev 1/30 sek. og
blitzen slået til. Det virker da udemærket på så kort afstand som der
her er tale om. Jeg kender ikke PowerShot S50, men mon ikke man
også kan styre blænden på det og i det konkrete tilfælde gælder det
om at have så lille blænde for at få større dybdeskarphed som du
også er inde på, men mon det er Bach's problem at han ikke ved det.

Det er noget vi andre efter mange år har på rygraden, men med de
moderne apperater der kan stilles til at tage i allemulige sitationer
er det ikke nødvendigt at bekymre sig om sligt før man pludselig
opdager at dybdeskarpheden ikke er som forventet fordi det måske
ikke lige var et landskabsmotiv denne gang

Igen må rådet være, læs nogle bøger om fotografering og de kan
lånes gratis på bibiloteket så det kan næsten ikke være nemmere.
Pico

Fra : Christian Cederberg

Dato : 20-11-03 11:10

On Wed, 19 Nov 2003 21:27:47 +0100, "Pico" <Selvestemig@hotmail.com>
wrote:

>Jeg forstår ikke rigtigt dit argument med at slå blitzen fra, hvis det ikke
>lige er for at styre reflekserne og det er ikke det vi taler om her.

Grunden til at jeg foreslog at han slog blitzen fra var at jeg har
dårlige erfaringer med blitz og digikameraer. Jeg synes tit at
billedet bliver forkert belyst med blitz. Jeg foretrækker at undvære
blitzen og bruge længere lukkertider.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
----
Besøg min jernbanehjemmeside http://cederberg.homepage.dk/

Fra : Pico

Dato : 20-11-03 23:03

Christian Cederberg wrote:

> [...]
> dårlige erfaringer med blitz og digikameraer. Jeg synes tit at
> billedet bliver forkert belyst med blitz. Jeg foretrækker at undvære

OK, det er en fornuftig grund. Jeg tænkte mere i de baner at fotoet
er af en PC's indmad og der er som regel ikke meget lys, men din
tanke om at det eksisterende lys ofte giver mere intersante billeder
er jeg helt enig i.
Pico