Bedste/mest udbredte slægtsforskningsprogr~
Fra : Peter Malling

Dato : 18-11-03 22:07

Jeg er begyndt at interessere mig for at få et overblik over mine
aner, efter at jeg har opdaget helt nye dele af min familie. Hvilket
windows-program kan anbefales? Jeg har lavet lidt søgninger, og der
står en masse på DIS-Danmark, men ingen rating/anbefalinger. Findes
der nogen ordentlige gratisprogrammer? Jeg har et program, Family
Ties, som jeg købte på en CD-rom i Netto for nogen år siden, men jeg
er ikke så imponeret af det, umiddelbart. Bl.a. er den grafiske
visning ikke interaktiv, men en særskilt visningsfunktion. Der er også
dette med GEDCOM, er det noget som man skal lægge vægt på?

Mvh Peter

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 18-11-03 22:27

18 Nov 2003 13:06:57 -0800, in dk.videnskab.historie.genealogi,
malling@iname.com (Peter Malling) wrote:

> [...]
>visning ikke interaktiv, men en særskilt visningsfunktion. Der er også
>dette med GEDCOM, er det noget som man skal lægge vægt på?

beste og mest brukte kan være motstridende, men uansett en test fra
DIS-Norge kan gi noen opplysninger
http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-11-03 22:34

"Peter Malling" <malling@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> visning ikke interaktiv, men en særskilt visningsfunktion. Der er også
> dette med GEDCOM, er det noget som man skal lægge vægt på?

Se på www.dis-danmark.dk

Her finder du en oversigt over slægtsforskningsprogrammer,
der er mange muligheder.
Vigtigst af alt er GEDCOM - det giver dig muligheden for at
udveksle dine optegnelser med andre - eller selv skifte over
til et andet program, hvis du skulle have lyst til det.

Mine umiddelbare bud på de bedste er: Brothers Keeper,
Ancestral Quest, PAF (Personal Ancestral File) (dog uden danske
tekstfiler indtil videre), men også andre programmer har gode sider.
Du skal også være opmærksom på muligheden for at få opdateret
programmet løbende.
Jeg underviser p.t. i bl.a. dette, og har derfor brugt tid på at kigge
på en hel del programmer, der er mange, som har indlagt demoversioner
til downloading, benyt dig af dette, og vælg selv det, der passer til dig.

Mvh.Bodil.

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 18-11-03 23:00

> [...]
> visning ikke interaktiv, men en særskilt visningsfunktion. Der er også
> dette med GEDCOM, er det noget som man skal lægge vægt på?

Hvad med at kigge på det mest anvendte program til formålet i verden Family
Tree Maker, som findes på dansk?

Det er solgt i mere end 5 millioner eksemplarer, og er let at anvende.

Du kan se mere i min signatur.

___________________
Ole P. Bielefeldt,
Ry
Fjern FJERNMIG i min E-mail adresse
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-11-03 06:44

Tue, 18 Nov 2003 23:00:08 +0100, skrev Ole P. Bielefeldt:

> [...]

>Tree Maker, som findes på dansk?
>
>Det er solgt i mere end 5 millioner eksemplarer, og er let at anvende.

Eet fejltrin mere og jeg klager til din udbyder!!!

Kurt Hansen

Fra : Toke Nørby

Dato : 19-11-03 09:27

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

>Tue, 18 Nov 2003 23:00:08 +0100, skrev Ole P. Bielefeldt:
...snip
> [...]
...snip snip

>Eet fejltrin mere og jeg klager til din udbyder!!!
>Kurt Hansen

Jamen dog! Hvad har Ole B da gjort galt her? (Jeg læser det kun som
eet af flere relevante svar på Peter Mallings forespørgsel).

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 19-11-03 10:15

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen dog! Hvad har Ole B da gjort galt her?

Overtrådt den usynlige streg i sandet der skiller mellem oplysning og
reklame.

Det kan man gøre ustraffet en gang eller to - men ikke konstant.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Toke Nørby

Dato : 19-11-03 13:01

"Poul Erik Jensen" <noreply@null.dk> wrote:

> [...]
>reklame.
>Det kan man gøre ustraffet en gang eller to - men ikke konstant.

Jeg må indrømme, at jeg kun i ny og næ læser indlæg her, og jeg kan
godt forstå, at hvis fundatsen siger, at man ikke må reklamere
uopfordret for (egne) produkter (da der findes andre grupper til det
formål) , men da Ole B lige netop svarer på en konkret forespørgsel,
har jeg svært ved at se, at han overtræder "stregen" - i dette
tilfælde (jeg har set hans tidligere postings vedr. hans
favoritpogram).

Jeg kan se, at man bør henvise til dis-danmark, hvor der er en fin
oversigt over programmer. (Så kan man j plastre sin signatur til med
reklamer i stedet - hvad jeg har gjort i "denne anledning"

Det kan godt være, at jeg spørger dumt nu: Hvad så med Chris'
oplysning om ny version af BK? Det er da (også) en relevant "reklame"
i denne gruppe, men overtræder han ikke også stregen? Eller skelner
man mellem "reklamer", hvor folk har økonomisk interesse i
programmerne eller ej?

Hvis jeg slægtsforskede ville jeg da være kisteglad for at blive holdt
orienteret om programmerne, og ikke selv skulle tjekke fx. dis-danmark
een eller flere gange om måneden for ændringer. Man kunne måske finde
en "blød landing" og tillade at man gjorde opmærksom på ændringer, "se
venligst dis-danmark vedr. opdatering af programmet grandpa-root"
(whatever). Blot et forslag.
--
Mvh Toke
Evighedskalender? Se verdens bedste her:

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-11-03 13:00

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@FJERNMIGadslhome.dk> skrev:
Tue, 18 Nov 2003 23:00:08 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi
> [...]
>Tree Maker, som findes på dansk?
>Det er solgt i mere end 5 millioner eksemplarer, og er let at anvende.

Kære Ole
Er det ikke snart på tide at holde inde med kommercielle reklamer her
i nyhedsgruppen.
Du kunne jo i stedet sende manden et privat brev og så håbe på at det
ikke ender i hans Spamfilter sammen med reklamer for f.eks.
Penisforlængere.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Toke Nørby

Dato : 20-11-03 21:31

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.illegal> wrote:

> [...]
>Du kunne jo i stedet sende manden et privat brev og så håbe på at det
>ikke ender i hans Spamfilter sammen med reklamer for f.eks.

De må da også være relevante i en genealogigruppe - da en sådan må
være beregnet til at lette videreførelsen af slægten
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-11-03 23:29

On Thu, 20 Nov 2003 21:30:42 +0100, Toke Nørby
<Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

>De må da også være relevante i en genealogigruppe - da en sådan må
>være beregnet til at lette videreførelsen af slægten

Du mener genealogi som en kreativ hobby
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-11-03 00:13

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Du mener genealogi som en kreativ hobby

Det er da vist over jeres sengetid, små drenge!

Mvh.Bodil.

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-11-03 11:42

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote:

>"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

>Det er da vist over jeres sengetid, små drenge!

LOL!

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/