Texas Chainsaw Massacre...
Fra : Steen

Dato : 18-11-03 19:05

I lanceringen af den nyindspillede 'Motorsavsmassakren' køres der kraftigt
på, at historien bygger på en sand historie fra 1973!

Jeg har nu min tvivl...men måske kunne andre be/afkræfte denne myte?

Vrooom vrooom

Steen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 18-11-03 19:18

> på, at historien bygger på en sand historie fra 1973!

det lagde jeg osse mærke til - og det holder ingen steder

> Jeg har nu min tvivl...men måske kunne andre be/afkræfte denne myte?

det er en lodret løgn - det er aldrig sket - men filmskaberne har fundet
inspiration i en mand der hed Ed Gein.... men han er osse brugt som
inspiration i andre film - blandt andre Silence of the Lambs (Buffalo
Bill) - han klædte sig osse i skind - desuden lignede hans hjem en svinesti
som det gør i TCM - han stjal knogler fra grave og havde dem i sit hjem....
men TCM har aldrig fundet sted.

læs mere her:
http://www.houseofhorrors.com/gein.htm
--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Jan Andersen

Dato : 18-11-03 19:19

On 18 Nov 2003 18:04:57 GMT, Steen <ctrl-alt-del@softhome.net.nospam>
wrote:

>I lanceringen af den nyindspillede 'Motorsavsmassakren' køres der kraftigt
>på, at historien bygger på en sand historie fra 1973!

Den oprindelige Texas Chainsaw Massacre var inspireret af morderen Ed
Gein, som svjh havde et eller andet med knogler og hud. Han slog et
par kvinder ihjel, vistnok også sin egen mor (eller "konserverede" han
hende bare? Kan ikke huske det). Engang i 30-40'erne.

Det er for øvrigt også Ed Gein, som har været inspirationskilde for
Psycho & Silence Of The Lambs.

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 18-11-03 19:21

"Steen" <ctrl-alt-del@softhome.net.nospam> wrote in message
> I lanceringen af den nyindspillede 'Motorsavsmassakren' køres der kraftigt
> på, at historien bygger på en sand historie fra 1973!
>
> Jeg har nu min tvivl...men måske kunne andre be/afkræfte denne myte?

SVJV så er det i hvert fald ikke en sand historie fra _1973_. Men den
oprindelige film er mere eller mindre inspirerer af seriemorderen Ed Gein,
der huserede i USA noget tidligeren(blev ifølge IMDB arresteret i 1957). Men
der er mange forskelligheder mellem Ed Geins historie (fx er han fra
Wisconsin - ikke Texas) og den oprindelige TTCM - og jeg kunne ikke
forestille mig at den nye ligger 'tættere' på virkeligheden.

Ed Gein skulle også være inspirationen til Hitchcocks Psycho.
Der findes vist også en film, der decideret bygger på Ed Gein - mindes i
hvert fald at have set et cover (IMDB foreslår denne ved søgning på Ed Gein:
http://www.imdb.com/title/tt0230169/combined)
Om det så bare er et forsøg på at malke penge ud af en filmhistorisk
reference, eller om der vitterligt er tale om en noget nær 'faktuel' film,
ved jeg ikke.

Mvh Mikkel

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-11-03 21:52

Mikkel Knudsen wrote:

> [...]
> Om det så bare er et forsøg på at malke penge ud af en filmhistorisk
> reference, eller om der vitterligt er tale om en noget nær 'faktuel'

Deranged fra 1974 skulle være en mere sandfærdig gengivelse af historien om
Ed Gein.

http://www.imdb.com/title/tt0071408/

MVH
Jens

Fra : ML-78

Dato : 19-11-03 16:52

> Ed Gein skulle også være inspirationen til Hitchcocks Psycho.

"Psycho" er en filmatisering af Robert Blochs roman, som til gengæld er
inspireret af Ed Gein-episoden. Det er nok tvivlsomt, om Hitchcock har været
særligt inspireret af den virkelige historie om morderen.

ML-78

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 18-11-03 21:13

wrote:

> [...]
>på, at historien bygger på en sand historie fra 1973!
>
>Jeg har nu min tvivl...men måske kunne andre be/afkræfte denne myte?

Måske her?

http://www.texaschainsawmassacre.net/
(resultat af en Google-søgning)

sayonara