Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Olympus flash og canon d300 - virker det s~
Fra : Esben rasmussen

Dato : 18-11-03 16:25

Flashen er en fl-40 og kameraet det nye d300 digitale kamera. Jeg har fundet
en fl-40 flash som jeg overvejer at købe, men har hørt at det kan riste
kameraet. Passer det ?

Esben

Fra : Mic Holm

Dato : 18-11-03 20:57

Aner det ikke, men hvis det ikke rister kameraet, virker det ikke særlig
godt alligevel.

300D er lavet til at bruge E-TTL flashes, som er en meget avanceret flash
type som kameraet kan styre. E-TTL systemet virker sådan, at kameraet fyrer
flashen med 1/10 styrke 1/1000 sekund før billedet skal tages, og laver lys
målningen på dette pre-flash. Så flashes der så med den nødvendige styrke
straks efter, og billedet tages. Det går så hurtigt at det ligner eet flash.

Hele EOS serien bruger E-TTL flash, og det siger sig selv at en gammel ikke
E-TTL flash ikke fungere godt sammen med et system der forventer en E-TTL
flash. Derfor vil din FL-40 måske nok give et blink, men det er sansynligt
at billederne bliver vildt overbelyst, eller på anden måde forkerte.

Sælg FL-40 eren til en Olympus ejer, og køb en Canon 420-EX, som er E-TTL.

--Michael