Skærme
Fijala 3554
2001FP landet på papiret
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-11-03 16:07

Hejsa

ComputerWorld den trykte udgave, smuttede ind af brevsprækken idag. I den
lå Dells sædvanlige tilbudsfolder, og denne gang med vores lille nyhed
2001FP.

For dem som ikke kan se det, så tager vi lige og skriver teksten direkte,
så må folk selv forestille sig billedet.

2001FP 20" fladskærm
Skærmtype.. Dell "UltraSharp"
Dot Pitch.. 0,294 mm
Opløsning.. 1600x1200
Tilslutning Analog
Dimensioner 457x447x244 mm

Pris ekskl. moms og fragt ++) 8.560,-
Inkl moms og fragt ++) 10.938,-

Fragt udgør 190,- og fragtfrit ved bestilling med Dell system.

Her så mit eget input, 2001FP'eren havde da også DVI tilslutning?
Og prisen syntes jeg godt nok er noget pebret i forhold til hvad anadtech
have fået oplyst. Nogen som skal til USA og kan købe ind for andre????

Og til dem som gerne vil købe lige nu og her, så husk at fortælle at Dell
har lovet fri fragt ved bestilling i denne måned grundet den sene
lancering? Det blev jeg i hvert fald lovet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jacob Riis

Dato : 18-11-03 16:43

[snip]

> [...]
> Og prisen syntes jeg godt nok er noget pebret i forhold til hvad anadtech
> have fået oplyst. Nogen som skal til USA og kan købe ind for andre????

Jeg tror de har lavet en fejl i annoncen. På billedet på Anandtech kan man
jo se DVI stikket. Og i den prisklasse som skærmen sælges i kan man kan man
ikke sælge uden DVI

Prisen passer da meget godt med den på Anandtech. Som regel kan man gange
den amerikanske pris i $ med 10 så får man prisen i danske kroner i Danmark.
Årsagen er at de ikke har moms i de amerikanske priser og så er tingene som
regel altid lidt højere i Danmark (højere løn omkostninger etc.)

--
Jacob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 19-11-03 02:09

> Her så mit eget input, 2001FP'eren havde da også DVI tilslutning?

Natuligvis har en luksus skærm som denne DVI...tag det helt roligt :)

> Og prisen syntes jeg godt nok er noget pebret i forhold til hvad anadtech
> have fået oplyst. Nogen som skal til USA og kan købe ind for andre????

Tjahhh...jeg gav 17.500 kr tilbage i juni sidste år for 2000FP (som denne
2001Fp afløser) så jeg syntes nu, at prisen på TFT'er må siges at have
taget en meget prositiv drejning set fra forbrugerends synspunkt. Kan ikke
rigtig se, at 10.900 kr incl moms er til at klage over ?

I dag får man en TFT skærm med nok de bedst mulige billedegenskaber endnu
set i en TFT - uanset pris (IBM's 22,5' TFT til 999.999 kr iberegnet -
eller hvad pokker IBM nu vil have for den skærm :) ) til under 1/3 af
prisen, som en tilsvarende topkvaloitets skærm kostede sidste år.
Det er meget rimeligt og en meget prositiv prisudvikling.

Regner med, at man næste år til denne tid kan få 20' TFT til samme pris,
som CRT 22' skærme koster i dag - altså helt ned til 7.000 kr.

OLED skærme er på vej, og anslås at dukke op til priser alm. mennesker kan
betale indenfor 2 år.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-11-03 02:50

Dr.Ralph skrev:

> OLED skærme er på vej, og anslås at dukke op til priser alm.
> mennesker kan betale indenfor 2 år.

Til den tid er min TFT nok nedslidt, så det er jo bare timet og
tilrettelagt ;)

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 19-11-03 06:49

> Til den tid er min TFT nok nedslidt, så det er jo bare timet og
> tilrettelagt ;)

Jeg regner også med, at min dual TFT løsning med de 2 stk. Dell 2001FP kan
holde til om 2 år, hvor OLED rykker kraftigt ind på markedet.

OLED vil allerede begynde at rykke ind fra næste år, men til - efter
sigende - meget meget høje priser, som da de først TFT rykkede ind.
Men i takt med, at folk indser, hvor meget bedre og totalt overlegne OLED
vil være - ikke bare i forhold til TFT - men også på alle punkter i forholt
til de gamle CRT skærme, så vil folk efterspørge dem helt vildt - og racet
for at få en OLED vil efter mit gæt blive markant højere end med TFT, da
OLED ikke vil have alle de børnesygdomme, der gjorde, at TFT aldrig blev et
hit blandt grafikere, DTP'er og gamere.

Dette vil OLED blive ØJEBLIKKELIG uffra hvad jeg har hørt i forskellige
kroge, da OLED som sagt får respontider, der vil CRT skærme til at blegne
(ja, ikke TFT, men _CRT_ skærme), have sindsyge betragtningsvinkler
(faktisk kan OLED skærme bøje om hjørner, og gør de ikke vil man stadig
kunne læse skriften helt ude i siden - vi taler betragtningsvinkel på 90
grader til hver side - og oppe fra og nede fra 90 grader hele vejen rundt)
og farverne i OLED skulle være helt 3D agtige - jeg håber ikke rygterne er
overdrevne :)

De vil endvidere også afgive midre varme end TFT - og bruge mindre strøm -
så der er kun fordele ved OLED - CRT og TFT vil uddø meget hurtigt, når
OLED kommer ned i pris.
De folk, der har valgt at vente med at skifte deres CRT vil ligeså godt
kunne springe over TFT helt og vente på OLED.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 19-11-03 06:54

> I dag får man en TFT skærm med nok de bedst mulige billedegenskaber endnu
> set i en TFT til under 1/3 af
> prisen.......
......SNIP........

Upssss...jeg mener selvfølgelig til under 2/3 af prisen som en tilsvarende
topkvalitetsskærm kostede sidste år.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-11-03 13:47

Dr.Ralph skrev:

> De vil endvidere også afgive midre varme end TFT - og bruge mindre
> strøm - så der er kun fordele ved OLED - CRT og TFT vil uddø meget
> hurtigt, når OLED kommer ned i pris.

Bare det at pixelene selv kan lyse på en OLED-skærm og altså derfor
ikke behøver en lampe bagved, som TFT-teknologien jo gør, lyder for
mig som et enormt fremskridt, så jeg glæder mig til at se hvor gode
de bliver, (eller om de i det hele taget kan leve op til de skyhøje
forventninger).

Jeg fandt i øvrigt en 89-siders PDF om OLED-teknologien (og også
lidt om hvordan en TFT-skærm fungerer) forleden. Den kan hentes på
følgende adresse, hvis nogen skulle være interesseret.

<http://www.ep.liu.se/exjobb/itn/2002/mt/008/exjobb.pdf>

Madsen.