Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
186 nye billeder
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-01 20:03

186 nye billeder, helt friske fra det digitale mørkekammer.

Jeg har netop opdateret http://www.photo-gallery.dk med 186 nye
billeder, de ligger i direktoriet "Nye fotos", der er bl.a. en serie
billeder fra Danmarks Akvarium.

Her flg. nogle short-cut til billeder jeg gerne vil fremhæve:

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge_15_2001/butiksvindue-43.jpg
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge_15_2001/raagekolonien-01.jpg
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge_15_2001/froeaeg-01.jpg
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge_15_2001/menesker_indkoebscenter-05.jpg
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge_15_2001/oesterport_station-01.jpg

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Torben

Dato : 16-04-01 16:44

Hej Niels..

Jeg har siddet og kigget disse billeder, og undre mig lidt:) - Hvad er det
du vil fremhæve ved disse billeder??

Mvh.
2rben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-04-01 17:03

Torben wrote:

> Jeg har siddet og kigget disse billeder, og undre mig lidt:) - Hvad er det
> du vil fremhæve ved disse billeder??

- sikkert noget du ikke vil forstå...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Skummet

Dato : 16-04-01 18:01

On Mon, 16 Apr 2001 18:02:30 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> - sikkert noget du ikke vil forstå...!

Hvor imødekommende, kunne du ikke i det mindste prøve at forklare det,
og så kunne vi ellers stille dumme spørgsmål til det vi ikke forstår ?

>Med venlig hilsen
>Niels Riis Ebbesen

/Skummet

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-04-01 20:54

Skummet wrote:

> Hvor imødekommende, kunne du ikke i det mindste prøve at forklare det,
> og så kunne vi ellers stille dumme spørgsmål til det vi ikke forstår ?

Mit svar er helt på linie med spørgsmålet...!

Jeg lader mine billeder tale for sig selv, og jeg interesserer mig ikke
for den genre, hvor billederne udelukkende er fotograferet for at
tilfrestille en snæver kreds af elitære fotoamatører, og hvad beskueren
for ud af se mine biller er helt op til den enkelte.

- og derfor deltager jeg aldrig i de tråde, hvor der bedømmes billeder.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 17-04-01 03:28

> [...]
> for ud af se mine biller er helt op til den enkelte.
>
> - og derfor deltager jeg aldrig i de tråde, hvor der bedømmes billeder.

Fair enough! Men du forventer vel noget respons/kritik/spørgsmål når du nu
poster links til dine billeder her?
Og selvom jeg ikke kan lide ordet, er der efter billederne i gruppen at
dømme, en god del der kan klassificeres som "elitære amatører"... Og jeg
tror nu primært at de fotograferer for deres egen skyld

/Anders

Fra : Torben

Dato : 16-04-01 23:27

Gudfader et svar!!!!! Mener du selv at du er på et højere plan end
andre??? Her spørger man stille og roligt og får et mærkværdigt og
nedladende svar af den ærede "fotograf".... JØSSES

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-04-01 00:07

Torben wrote:

> Gudfader et svar!!!!! Mener du selv at du er på et højere plan end
> andre??? Her spørger man stille og roligt og får et mærkværdigt og
> nedladende svar af den ærede "fotograf".... JØSSES

Hvis jeg var interesseret i en gang snik-snak omkring mine billeder - så
havde jeg nok opfordret til den, og at du synes jeg er nedladne er vel
egentlig dit eget problem, du er da meget velkommen til at diskutere
mine billeder, det bliver bare ikke med mig...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune Baess

Dato : 17-04-01 00:43

> [...]
> egentlig dit eget problem, du er da meget velkommen til at diskutere
> mine billeder, det bliver bare ikke med mig...!

Du er ikke interesseret i snak om dine billeder, men poster alligevel links
i hopetal...
- Ligesom en blotter der dybest set ikke vil have at folk ser på ham.

Rune

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-04-01 11:29

Rune Baess wrote:

> Du er ikke interesseret i snak om dine billeder, men poster
> alligevel links i hopetal...
> - Ligesom en blotter der dybest set ikke vil have at folk
> ser på ham.

Et billede siger mere end tusind ord, og jeg foretrækker at udtrykke mig
med billeder, så det er ikke helt rimmeligt, at du anfægter min holdning
om at lade billederne tale for sig selv.

I er da meget velkommen til at udvælge et eller flere af mine billeder,
og bruge dem i Jeres tråde med billedkritik, jeg har jo ikke forbudt at
du eller andre kommenterer eller diskuterer mine billeder, så der er jo
frit slag for dem, der synes de får noget ud af at snakke om hvordan de
oplever billeder.

Jeg har den oplevelse, at andres mening om et billede som regel
ødelægger og forringer min personlige oplevelse af det pågældne billede.

Og så tænk lige over, at vores opfattelse af billeder er fast cementeret
i nogle kulturbestemte normer, som det er umuligt at frigøre sig fra.

Hvis jeg tager nogle billeder i Superbrugsens grøntafdeling, så vil alle
spørge hvad jeg vil fortælle med disse billeder. Men hvis en fotograf
viser nogle billeder fra et marked i Indien, så gør alle store øjne, og
er vildt imponeret over stemningen og farverne, alle overser, at
billederne bare viser en helt alm. dødsyg hverdag på et marked i Indien.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-04-01 16:34

> [...]
> egentlig dit eget problem, du er da meget velkommen til at diskutere
> mine billeder, det bliver bare ikke med mig...!

Kære NRE!

Der må vel være en grund til at du smækker dit opslag op her - du plejer
svjh selv at have ret meget check på netiquetten. Og hvis ikke formålet er
en diskussion af indholdet, hører dit indlæg vel nærmest hjemme under
kategorien SPAM - og det er vel ikke din mening?

Så hvis du vil fortsætte med at reklamere for din site i en uendelighed (og
det ligner det jo efterhånden) kunne vi så ikke allervenligst bede om en
fornuftigt svar på et rimeligt spørgsmål. Alternativt må vi bede dig om at
overholde netiketten og nøjes med at poste i opslagsgruppen.

mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-04-01 17:17

Jan Boegh wrote:

> [...]
> en diskussion af indholdet, hører dit indlæg vel nærmest hjemme under
> kategorien SPAM - og det er vel ikke din mening?

Næh det er skam ikke min hensigt at poste spam...!

> [...]
> fornuftigt svar på et rimeligt spørgsmål. Alternativt må vi bede dig om at
> overholde netiketten og nøjes med at poste i opslagsgruppen.

Du skal nok lige lære, at på Usenet har man ikke automatisk krav på et
svar, men der en risiko for at får svar på tiltale...!

Inden du belærer andre om netetiketten, så bør du nok nærlæse gruppens
fundats (se nedenstående), for iflg. den kan man udstille billeder ved
henvisning til ens hjemmeside.

Men jeg er ikke stupid, så jeg vil ikke mere ulejlige denne gruppe med
mine billeder og indlæg.

- så EOD og unsubscribe/news:dk.fritid.foto/

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

1. Gruppenavn:
dk.fritid.foto

2. Beskrivelse:
Emner omkring fotografering.

3. Fundats:
I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres. Det kan være
elementer omkring det færdige billede som komposition og billedsyn,
samt tekniske emner som udstyr, film, mørkekammerarbejde m.m.

Spørgsmål kan stilles - viden, erfaringer og meninger kan udveksles.
Der fordres høj netikette og derfor bør der undgås ensidige bemærkninger
uden argumentation som: "Jeg bruger Nikon fordi det er det bedste -
Canon er noget hø !". Det er naturligvis i orden at have en holdning,
men grundlaget for en god diskussion er argumenter.

Privat køb og salg af udstyr henvises til 'dk.loppemarked' og der ønskes
heller ikke kommercielle tilbud om fotoartikler eller andet i gruppen.

Der må ikke distribueres billeder (binære bilag) gennem gruppen.

Billeder kan udstilles/udveksles ved henvisninger til billeder på ens
egen hjemmeside.

4. Begrundelse:
Der kan i dag findes indlæg om fotografering i gruppen 'dk.fritid', men
som så meget andet drukner de i den store mængde af indlæg. Der er
efterhånden mange danske fotografer (professionelle som amatører) på
nettet og jeg forventer en stor stigning i antallet af indlæg om
fotografering ved oprettelse af en separat fotogruppe.

De internationale 'rec.photo' grupper er meget store og præget en del af
de førnævnte 'ensidige bemærkninger uden argumentation'.

Grupperne er desuden præget af amerikanere og, på grund af "krigen"
mellem Kodak og Fuji, af mange indlæg om amerikansk-japansk samhandel.
Begrebet netikette er desuden ikke så brugt i de internationale grupper,
hvilket nok til dels skyldes den store fysiske afstand mellem brugerne.

5. Moderering:
Nej

6. Forslagsstiller:
Finn Krogh Jørgensen (fkj@post4.tele.dk)

Fra : Kim Østrup

Dato : 17-04-01 20:45

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ADC6C64.1FAD83D6@niels-ebbesen.net...
CUT
> [...]
> mine billeder og indlæg.
>
> - så EOD og unsubscribe/news:dk.fritid.foto/

Hej Niels

Jeg tror og håber vi er flere her i gruppen, der synes det er helt i
orden at Niels gør som han gør. Hvis det er tilfældet ville det være
rart med et par positive tilkendegivelser fra disse.

Det går nemlig ofte sådan - i livet såvel som på nettet - at de der
råber højest ofte høres mest. Men at man kan råbe højt er ikke
nødvendigvis ensbetydende med at man har ret.

Der har tidligere været tråde, der efterlyste en bedre tone i gruppen -
og lad os dog gøre noget ved det. Hvorfor skal vi finde os i
uvenlighed - det er fritid det her.

Lad os lave dette til en venlig gruppe, der i fælles flok retter dem,
der poster uvenlige indlæg, sætninger og meninger ind, og lad os vejlede
dem i god tone på en god, fremadrettet og venlig måde.

Der skal være plads til forskellige holdninger - men tonen kan vel være
venlig fra alle.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 17-04-01 21:12

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> dem i god tone på en god, fremadrettet og venlig måde.
>
> Der skal være plads til forskellige holdninger - men tonen kan vel være

Jeg har skam heller ikke noget imod Niels Ebbensens posting af links. Der
gør næsten alle jo, bare ikke lige så tit.

Mht. til tonen i gruppen er det jo netop det der startede det hele. Niels
Ebbesen er jo også kendt for sine, mildt sagt, arrogante indlæg (se f.eks.
ovenfor). Selv om han tit siger noget ganske fornuftigt, bliver det ikke
altid sagt lige hensigtsmæssigt. Og det gælder også en hel del andre. Folk
er faktisk slet ikke gode til udtrykke sig skriftligt.

Vi vil vel alle have en vis grad af høflighed i gruppen? Mange af
skænderierne opstår pga. af at dårlige formuleringer bliver misforstået.

Lad os se flere billeder.
Lad os diskutere fotografering.
Lad os være venlige.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
Spam: http://hjem.get2net.dk/footech (se ikke under Fotografering)

Fra : Torben

Dato : 17-04-01 23:03

Hvad i alverden foregård der her NE. Jeg syntes at du opfører dig som et
lille barn der har fået stjålet sin slikkepind... Det hele starter med at
jeg på en ordentlig måde spørger dig om hvad det er du vil fremhæve ved dine
billeder som du linker herfra... Du skriver sq selv at det er nogle
billeder som du vil fremhæve.. så er det vel iorden at jeg spørger hvorfor,
eller det er det måske ikke?
Kig engang på dine egne svar til de andre i dette forum ang. 186 nye
billeder, og tænk så lige på ordet " elitær" en gang mere..
Lige en anden ting..: Jeg syntes at det er helt i orden at du poster dine
billeder og link her i dk.fritid.foto. Hvad fanden skulle dk.fritid ellers
være til?
Jeg håber seævfølgelig at du besinder dig og bliver her i denne newsgroup.

Mvh.
2rben

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 17-04-01 18:29

Jan Boegh wrote:

> [...]
> en diskussion af indholdet, hører dit indlæg vel nærmest hjemme under
> kategorien SPAM - og det er vel ikke din mening?

Niels' indlæg er da absolut i orden. Han gør opmærksom på at han har
oploaded nogle billeder til et website - han inviterer os alle. Vil vi
diskuterer billederne er det iorden, blot gider han ikke selv at deltage -
og jeg forstår ham.

> [...]
> fornuftigt svar på et rimeligt spørgsmål. Alternativt må vi bede dig om at
> overholde netiketten og nøjes med at poste i opslagsgruppen.

Du skriver VI det er der vist ikke basis for. Hvis du fulgte lidt med ville
du se at Niels svarer på mange indlæg.

Martin

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-04-01 07:37

"Martin Bay Hebsgaard" <martinbh@worldonline.dk> wrote in message

> Du skriver VI det er der vist ikke basis for. Hvis du fulgte lidt med
ville
> du se at Niels svarer på mange indlæg.

Jeg følger skam med i gruppen - og har gjort det ganske længe. Problemet er
IMHO ikke at Niels fortæller at han har uploaded nogle billeder, men at han
affærdiger Torbens spørgsmål med bemærkningen:
"- sikkert noget du ikke vil forstå...!" - en i bund og grund unødvendig
arrogant affejning.

Når jeg hiver netiketten frem skyldes det blot at NRE er kendt på NG for at
deltage i endog særdeles voldsomme diskussioner om netikette (jeg følger
nemliog med - og har gjort det i årevis .
Lad mig først slå fast at jeg fint kan leve med NRE's annonceringer - min
reaktion er som sagt begrundet i hans svar til Torben - men at man flere
gange om ugen meddeler at man har lagt nye billeder ind i en meget
omfattende billeddatabase, er nok lidt overflødigt - men det er som sagt
ikke noget kardinalpunkt.

Derimod trigges jeg (og det er måske nok et problem) gevaldigt af
arrogance - og NRE har ved flere lejligheder været meget grov i sin tone
overfor det, han ved flere lejligheder nedladende har kaldt amatører (der er
faktisk en hel tråd med denne diskussion). Og jeg synes faktisk at det er
dårlig netikette at afvise at besvare et spørgsmål med en henvisning til at
spørgeren ikke kan forstå et svar. Så hvis NRE ikke vil diskutere sine
billeder kan han blot lade være med at reagere - som han selv skriver i et
svar til mig:
"Du skal nok lige lære, at på Usenet har man ikke automatisk krav på et
svar, men der en risiko for at får svar på tiltale...!" - ja så synes jeg at
han burde holde sig til _enten_ at svare ordentlig _eller_ bare undlade at
bidrage. Men ovenstående citat understreger blot den tone, han benytter.

Jeg har selv et meget splittet forhold til NRE's ytringer her i gruppen. På
den ene side vil også jeg finde det beklageligt hvis NRE vælger at forlade
gruppen, da jeg synes han ofte bidrager med glimrende fotofaglige indlæg,
men på den anden side synes jeg også han udtrykker en foragt overfor vi
almindelige amatører og bidrager med en tone, der ikke altid fremme en god
og venlig debat.
Så kan vi kun få det første ved at acceptere at det andet følger med synes
jeg at det er meget trist. Fra fundatsen, som NRE selv har fundet det
belejligt at poste citerer jeg:
"Der fordres høj netikette" og det synes jeg bestemt at alle bør bestræbe
sig på.

mvh
Jan

Fra : Skummet

Dato : 16-04-01 19:10

On Sun, 15 Apr 2001 21:03:09 +0200, Niels Ebbesen
> [...]

>Jeg har netop opdateret http://www.photo-gallery.dk med 186 nye
>billeder, de ligger i direktoriet "Nye fotos", der er bl.a. en serie

Jeg forestiller mig du har postet dette indlæg for at få kritik af
dine billeder Her er derfor hvad jeg synes om de enkelte billeder:

>Her flg. nogle short-cut til billeder jeg gerne vil fremhæve:
>
>http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge_15_2001/butiksvindue-43.jpg

Jeg må indrømme jeg har svært ved at "forstå" dette billede, jeg kan
godt lide det element af "kaos" genspejlingen i vinduet giver, men
ellers kan jeg ikke se ideen i det.

>http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge_15_2001/raagekolonien-01.jpg

Dette billede siger mig ikke ret meget, jeg kan godt lide farverne og
"stemningen" det virker koldt på en god måde... men jeg synes generelt
der er en temmelig flad fornemmelse i billedet.

>http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge_15_2001/froeaeg-01.jpg

Ja?

>http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge_15_2001/menesker_indkoebscenter-05.jpg

Dette kan jeg godt lide! Folk ser opstillede ud men alligevel er der
en fornemmelse af bevægelse, jeg kan også godt lide den forvirring der
er fordi det ser ud som om alle er på vej i forskellige retninger. Det
eneste der genere mig lidt er skyggen der rammer fyren i den brune
jakke, den tager lidt for meget opmærksomhed, men bortset fra det, så
er det ganske godt!

>http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge_15_2001/oesterport_station-01.jpg

Correct me if im wrong men dette virker mest som et forsøg på en
kontrast effekt som ikke er gået helt som den skulle. De mørke områder
virker ikke helt mørke nok, og bliver nærmest lysebrune ovre til
højre, og den lyse/hvide baggrund er alt for skarp/kraftig. Derudover
mener jeg billedet burde beskæres i venstre side da is skiltene virker
temmelig generende, især det foreste som nærmest "lyser"
Det jeg godt kan lide er den symmetri der er i de to personer udenfor
dørene på hver side af den åbne dør, men symmetrien bliver ødelagt
af... alt det andet.

>Med venlig hilsen
>Niels Riis Ebbesen

/Skummet

Fra : PJ

Dato : 17-04-01 09:16

Som i dog kan - og ikke kan. Se dem eller lad være - syntes selv der er
meget inspiration i så stor en mængde billeder. Herfra en tak til Niels for
udbuddet - ser gerne dine billeder og lader tankerne flyve - tak Niels.
MVH
Pierre Jakobi

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 17-04-01 23:32

On Sun, 15 Apr 2001 21:03:09 +0200, Niels Ebbesen wrote:
>http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge_15_2001/butiksvindue-43.jpg

Den her kan jeg godt li'. Den får mig til at tænke på
``Radiodays'' af Woody Allen. Måske pga. farverne, som er
lidt gyldne og 30'er-agtige =).

--
Stephan Henningsen /
/ http://tisprut.dk

Fra : ab

Dato : 17-04-01 23:04

Foretrækker kvalitet i stedet for kvantitet.

Mener at en henvisning til en "købeside" ikke ligefrem oser af fritid.

At vi ikke kan få "fabrikanten" ud af busken og få gang i en snak om
resultatet, mener jeg står i kontrast til fritid. Hvad nogen laver og putter
ned i deres egen skuffe (hjemmeside), kan ikke nødvendigvis vedrøre andre,
men NRE´s udtalelse om "opfattelse af billeder er fast cementeret i nogle
kulturbestemte normer, som det er umuligt at frigøre sig fra" er der vist
ikke mange der køber.

Et billede i Super-Brugsen og et i fra et eksotisk marked kan da begge være
"kunstværker" eller det modsatte. Det kommer da ikke an på hvor billedet er
taget, men hvordan. - Det mener jeg NRE absolut glemmer i de fleste af de
fotos, der ligger på hjemmesiden. En kilometersten kan også fotograferes
spændende - eller det modsatte.

MVH ab

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 18-04-01 02:56

On Wed, 18 Apr 2001 00:04:13 +0200, ab wrote:
>Foretrækker kvalitet i stedet for kvantitet.

Øh... a²+b²=c² ?

--
Stephan Henningsen /
/ http://tisprut.dk

Fra : ab

Dato : 18-04-01 13:32

Selv ØH - jeg kan for øvrigt godt lide din side SH - her flakser øjet da
ikke rundt for at finde ud af, hvad motivet mon kan være.

Med venlig hilsen

Arne Bruun, Grønnegade 3, 5762 V. Skerninge - tlf. 62 24 4310 / skonr.
43-44