MS Windows
briani 27239
Langsom proces
Fra : Henrik Steffensen

Dato : 18-11-03 08:41

Der er desværre kommet en langsom proces på mit system, nemlig system32, der
meget ofte står og bruger ressourcer. Alt går næsten i stå.

Jeg kan blot fjerne den med task manager, og herefter kører alt fint.

Hvad gør jeg for at komme af med den permanent?

Fra : Ole C

Dato : 18-11-03 20:21

Henrik Steffensen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Jeg kan blot fjerne den med task manager, og herefter kører alt fint.
>
> Hvad gør jeg for at komme af med den permanent?

Og du har scannet for virus?

--
vh
Ole C

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 19-11-03 06:52

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in message

> Og du har scannet for virus?

Egentlig ikke, eftersom jeg kører med McAfee aktiv hele tiden (dog alene i
"blå mode"). For sjovs skyld scannede jeg lige, og den fandt 350 inficerede
filer!! Hvordan kan det dog gå til? Er den "blå" udgave af McAfee ikke
tilstrækkelig til at beskytte mod den slags?

Fra : Ole C

Dato : 19-11-03 08:03

> [...]

> 350 inficerede filer!! Hvordan kan det dog gå til? Er den "blå"
> udgave af McAfee ikke tilstrækkelig til at beskytte mod den slags?

Kender ikke McAfee's evner - bruger selv Norton.
Men desværre er både et velfungerende antivirus-program og jævnlige
scanninger for spyware med for eksempel Ad-aware efterhånden en
nødvendighed.

--
vh
Ole C

Fra : arc@na

Dato : 19-11-03 16:04

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in news:bpf4it$qp7$1@sunsite.dk:

> Kender ikke McAfee's evner - bruger selv Norton.
> Men desværre er både et velfungerende antivirus-program og jævnlige
> scanninger for spyware med for eksempel Ad-aware efterhånden en
> nødvendighed.

Jeg har netop fået at vide af "guruerne" i news:dk.edb.sikkerhed og
news:dk.edb.sikkerhed.virus, at det kun er hjernedøde fjolser der bruger
firewall og antivirus, da de ikke beskytter spor alligevel.

Prøv bare at læse tråden "Outpost" i dk.edb.sikkerhed...

arc@na
Overclocker's Wife: "I can't sleep - the earplugs
were sucked from my ears and flew into your computer"

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 19-11-03 18:04

"arc@na" <this.is@n.invalid.adress.com> wrote in message

> Jeg har netop fået at vide af "guruerne" i news:dk.edb.sikkerhed og
> news:dk.edb.sikkerhed.virus, at det kun er hjernedøde fjolser der bruger
> firewall og antivirus, da de ikke beskytter spor alligevel.

Jeg skal da også indrømme, at jeg egentlig er skuffet over sikkerheden - jeg
bruger ganske vist kun XP's indbyggede firewall og McAfee Virusscan. Men det
burde da forhindre angreb.

Fra : arc@na

Dato : 19-11-03 18:52

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> wrote in

> Jeg skal da også indrømme, at jeg egentlig er skuffet over sikkerheden
> - jeg bruger ganske vist kun XP's indbyggede firewall og McAfee
> Virusscan. Men det burde da forhindre angreb.

Ifølge de kloge hoveder i dk.edb.sikkerhed er det "nok" at lære alt om
protokoller og porte, og så holde sit OS opdateret og nørde rundt i
registreringsdatabasen. De siger også, at det er at stikke blår i øjnene på
folk at sælge dem antivirus- og firewall-programmer...

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-11-03 06:20

Ingen der er bare lidt inde i sagerne ville påstå det.
Angående Antivirus så kan man godt beskytte sig ved at tage fornuftige
forholdsregler, men desværre ved hr. og fru Jensen ikke det fjerneste
om det, så de må støtte sig til et Antivirus program.
Selv ikke eksperter kan undvære en Firewall for der findes hele tiden
nye sikkerhedshuller som Blaster og lignende kan udnytte.

Fra : Ole C

Dato : 20-11-03 01:23

Guruer siger så meget - men for os dødelige (læs: hjernedøde) er det nu
udmærkede hjælpemidler....

--
vh
Ole C

Fra : Ingolf

Dato : 20-11-03 09:11

> [...]
jeg
> bruger ganske vist kun XP's indbyggede firewall og McAfee Virusscan. Men

Nå.. til os hjernedøde fjolser.. hehe.Men rigtigt nok, XP's firewall er en
joke! Den beskytter kun mod udefra kommende 'angreb'.. dvs din maskine kan
stå og infcere andre, uden du får noget som helt at vide! Eller hvad med
spybot.dll'en der lige skal kontakte
www.spamthehellouttathisguy.com\addsucker\thisdudesmailadress@here.com.
Prøv med Kerio Personal Firewall v2.1.5, er gratis til personlig brug, og
kan hentes her:
http://www.kerio.com/us/kpf_home.html
Hvis du ikke gider/har tid til at sætte dig ind i hvordan Kerio fungerer, så
lad være med at installere den, luk denne post og kom videre.;)

Kerio kræver at man lige sætter sig lidt ind i tingene, og lægger mærke til
de advarsler beskeder der dukker op. Efter installation og genstart vil
start af et program der skal have adgang til internettet/lokalnettet,
fremkomme med en boks der spørger om pågældende program 'må' kontakte
adresse ???.. Hvis man mener at det er iorden at tillade programmet adgang,
såsom "Internet Explorer" svarer man 'accept", og checker 'Always allow this
program to...'. Når man checer 'always...' vil Kerio ikke spørge om
programmet må kontakte en anden adresse, og man undgår hele tiden at skullke
sige, ja ja ja til Internet Explorer, ergo; der er lavet en regel for
Internet Explorer. Således laves andre regler for andre programmer som man
vil tillade internetadgang, som f. eks Outlook.exe eller msimn.exe.
Spiller du 3d grafik spil over internettet, er det en god ide at starte det
i 'window' mode, således at du kan give adgang til at spillet kontakter
internettet.. elers vil du ikke se beskederne før du afslutter spillet.

Læs hjælpen grundigt.. godt nok på Engelsk. Kerio er kendt som en god
begynder firewall.

Så er der lige SPYBOTS! Det kan være hvad som helst.. en html, en .exe, et
javascript, en registry setting.. you name it. Dem kan man stort set aldrig
beskytte sig imod.. men man kan beskytte sig imod dem der allerede er
defineret som bots, og derfor allerede eksisterer, ligesom virus, dog er
virus og bots ikke det samme.. er der nogle "hjernedøde fjolser" der mener.
:D
Det bedste program afaik, som er gratis, konstant opdateret og på Dansk, er
"Spybot search and destroy". Kan hentes her:
http://www.safer-networking.org/
Igen.. læs og forstå hvad programmet gør. I værste tilfælde kan du være
inficeret med bots, der ved fjernelse, vil f, eks på mystisk vis afskære dig
fra at gå på internettet eller få visse programmer til at holde op med at
fungere korrekt(nogle gange sker dette først efter 1., 2. eller 3 genstart!)
Har man fjernet en bot der har lavet ballade, kan man fortryde
indstillingerne i "Spybot searh.." og genoprette indstillingen... men det er
her man hårdnakket skal fortsætte og forsøge at reparere sin "winsock"
(spørg mig ikke om detaljer) settings... Der findes et reparations værktøj
der retter de fleste bot-tricks, og det hedder "lsp fix", kan hentes her:
http://www.cexx.org/lspfix.htm
Tilrådes at have dette værktøj downloadet, før man leger med "Spybots...".
Kør det, hvis du efter fjernelse af en bot, ikke kan komme i kontakt med
internettet igen. Er du nået til det punkt, hvor dette program er dit sidste
håb, og du stadig ikke kan komme i kontakt med internettet.. så ender det
nok med geninstalaton af windows... igen igen. MEN! Næste gang.. husker du
at køre "Spybot search..." oftere, og have Kerio installeret, _inden_ du
hopper på internettet, for allerførste gang!

Håber det er til hjælp

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-11-03 18:17

Hvis man fra første færd har sørget for at de ikke kommer ind, er der
ikke noget udadgående at blokere for.
Det betyder dog ikke at avancerede brugere ikke kan bruge det. Men når
det gælder den almindelige bruger er sagen en anden. De ville slet
ikke forstå alle de spørgsmål de fik om at tillade at dette eller hint
gik ud på nettet.
Så for den almindelige bruger skal der bestemt ikke være andet end
indadgående beskyttelse.

Fra : Ingolf

Dato : 20-11-03 20:36

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> Hvis man fra første færd har sørget for at de ikke kommer ind, er der
> ikke noget udadgående at blokere for.

Så du mener altså ikke at disse brugere downloader programmer fra
internettet?

> [...]
> gik ud på nettet.
> Så for den almindelige bruger skal der bestemt ikke være andet end

Jeg er enig med dig at Hr. og Fru. Jensen ikke bør pille med firewalls og
andet teknisk krims-krams. Var blot ment som en kort guide (men blev en lang
teknisk pladderspalte...sry.. ) over nogle imho nemme programmer at gå til,
og som kunne give et hint om evt. 'ballade' på ens egen maskine. Jeg fik
faktisk rådet om "Spybot search and destroy" fra
news:dk.edb.sikkerhed.virus, for noget tid siden. :)

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-11-03 01:26

Jo, det er det man har Antivirus til at tage sig af.

On Thu, 20 Nov 2003 20:36:23 +0100, "Ingolf"

Fra : Ingolf

Dato : 21-11-03 08:04

> Jo, det er det man har Antivirus til at tage sig af.

Jeg gentager...

>Hvis du ikke gider/har tid til at sætte dig ind i hvordan Kerio fungerer,

>lad være med at installere den, luk denne post og kom videre.;)

og selvfølgelig ...

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-11-03 19:09

Jeg ved hvordan FireWalls virker, men det ved hr. og fru Jensen ikke.

On Fri, 21 Nov 2003 08:04:07 +0100, "Ingolf"