Parenteser i punktopstillinger
Fra : Flemming Nath

Dato : 18-11-03 01:21

Kan det lade sig gøre at få en punktopstilling til at se således ud:
1) bla bla bla
2) bla bla bla
3) bla bla bla

Et andet spørgsmål:
Kan man få punktangivelserne (f.eks. 1) ) skrevet med fed skrift?

Vh, Flemming Nath

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-11-03 02:01

Flemming Nath <nospamto@fpn.dk> skrev :

>Kan det lade sig gøre at få en punktopstilling til at se således ud:
> 1) bla bla bla

Nej (kun hvis du sætter ) i teksten eller laver det med noget
grafik med list-style-image.

>Et andet spørgsmål:
>Kan man få punktangivelserne (f.eks. 1) ) skrevet med fed skrift?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
<title>liste</title>
charset=iso-8859-1">
li   {font-weight: 900; list-style-type: decimal}
..norm   {font-weight: normal}
</head>
<ul>
</ul>
--
Knud

Fra : Flemming Nath

Dato : 18-11-03 03:25

[...]
Tak, Knud - du er en guttermand!

Vh, Flemming Nath

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 18-11-03 08:18

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in

> Nej (kun hvis du sætter ) i teksten eller laver det med noget
> grafik med list-style-image.

Det kan det altså med CSS-counters og generated content[1]. Noget i retning
af (ikke testet)

ol {
   list-style:none;
}
ol li:before {
   display:marker;
   content:counter(counter1) ") ";
   counter-increment:counter1;
}

Counters kan ses i aktion på <http://www.solitude.dk/gallerythingie/gt-
manual.html> hvor kapitel- og afsnitsnummerering er lavet i CSS. Virker
naturligvis kun i Opera.

[1]: <http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/generate.html>

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-11-03 10:12

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Det kan det altså med CSS-counters og generated content[1].

Som du nævner, virker det kun direkte i Opera. Men følgende side
viser et script-hack der får IE5+ og Mozilla1.4+ med:
<http://imfo.ru/csstest/olcount/li.html>.

Siden er fint dokumenteret - desværre kun på russisk! Og skønt jeg
brugte et par år i gymnasiet på dette herlige sprog, er jeg ikke i
stand til at give en brugbar oversættelse. Men selve koden er nem
at gå til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-11-03 11:39

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Nej (kun hvis du sætter ) i teksten eller laver det med noget
> grafik med list-style-image.

Tjah - eller et baggrundsbillede med parentesen (?)

Der er en masse godt om liste-formatteringe her:

<http://www.alistapart.com/stories/taminglists/>

og her

<http://css.maxdesign.com.au/listamatic/index.htm>

mvh