Discus
Fra : Jesper Fløystrup

Dato : 15-04-01 19:42

Hej Diskos lidelsesfælder

Jeg har tabt mit hjerte til denne enestående og karismatiske fisk, men er
løbet ind i følgende problem.

Problemet er at 1 eller 2 af mine ialt 5 rødturkis skider "spagetti". Det
viser sig ved papirtynd lort som er ca. 1 mm på den ene led og papirtynd på
den anden. Længden kan variere fra 1-5 centimeter. (Det ligner orm)

Jeg har prøvet varmekur og hexX, men intet synes at hjælpe.

Fiskene virker påvirket af det ved at være stresset som påvirker deres
ædelyst.

Håber der er en som har de vise ord

Med venlig hilsen

Jesper Fløystrup

Fra : Klaus

Dato : 15-04-01 21:20

Hej Jesper
Det se ud til at dine discus nok lider af hexamita som nok er den mest
udbredte sygdom hos discus.Hexamita behandles bedst med metronidazole som du
kan få hos din dyrlæge. Hvis det skulle være orm hvilket der nok ikke er den
store chance for kan man behandle med flubenol.
Venlig hilsen
Klaus

Fra : Elo Rasmussen

Dato : 17-04-01 10:13

Det er meget vigtigt at du udfører en korekt varmekur.

Få fat i et digitalt temp. viser, som er præcis.
Sørg for dit varmelegme kan varme vandet op til 35-36 grader, ellers køb et
stort Jæger varme legeme.

Men ellers er det bare;
1) 35-36 grader i en uge
2) normal temp. fx. 30 grader i en uge
3) 35-36 grader i en uge igen.

Skift vand som du plejer med samme temp. fx 35 grader !!
Jeg skifter fx. 50-60 ltr vand i mit 180 liters akv. hver 3 dag, nogen gange
hver 4 dag.

Det er sådan jeg gør, og det virker, men kun i de meget høje temp.
En opdrætter har fortalt mig at kun en rigtig varmekur virker, og ikke alt
det hexaEX, disse produkter har jeg også prøvet uden held.

Fiskenes alder har også noget at sige mht. deres evne til at modstå hexa
samt at komme sig igen.
Har de fx. skidt hvidt i 2-3 uger samtidig med at de er 3-4 mdr gammel, så
kan de være svære at redde.
Jo ældre fisken er jo bedre.

Sørg nu får at extra ilte vandet !!! via luftsten eller sæt udstrømmer
studsen ovenover vandet (kræver extern pumpe, men larmer mindst).

Husk at planter og andre fisk kan have problemer med 35-36 grader varmt
vand, specielt andre fisk. Mine planter overlever mine hårde varmekure.

Ja stress og appetit hænger sammen, lade dem få ro, giv dem det foder de
bedst kan lide osv.
Hvis de ikke spiser, vil de inden 1 uge ca. komme til at se skelet agtige
ud, og her har jeg aldrig haft succes med redning, de får andre sygdomme og
så er det i fryseren med dem/den.

Du har vel extern pumpe formoder jeg ?

mvh Elo.

Fra : ERIK

Dato : 18-04-01 18:33

Digital termometer er ikke mere nøjagtigt end sprit eller kviksølv, men
nemmere at aflæse og MEGET dyre.

--
Med venlig hilsen Erik

Elo Rasmussen <era@csg.csc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gOTC6.60$Zd1.12252@news.get2net.dk...

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 18-04-01 19:04

"ERIK" skrev:
> Digital termometer er ikke mere nøjagtigt end sprit eller
kviksølv, men
> nemmere at aflæse og MEGET dyre.

Jeg bruger et inde/ude-termometer med vandtæt "ude-sensor". I
vejledningen er endda omtalt apparatets egnethed til måling af
væsketemperaturer i tanke. Der er også muligheden for at se
minimum og maksimum og alt det fine.

Det sidder på væggen ved siden af akvariet med føleren nede i
vandet. Velegnet sugekop medfulgte endda, ja faktisk virker det
nærmest som om man har haft akvarister i tankerne, da man
designede det. Det mangler kun muligheden for at indstille en
alarm ved for store temperaturudsving, faktisk lidt ærgerligt at
man ikke indbyggede det med

Pris: Ca. 110 kroner + moms hos RS Components
(http://www.rs-components.dk). Skal ikke opfattes som reklame,
snarere som dokumentation.
Er det MEGET dyrt?
De har også en model med ur. Den er betjeningsmæssigt lidt mere
bøvlet og koster (af en eller anden grund) et par kroner mindre.

Og det er mindst lige så nøjagtigt som et "standard 20 kroners
akvarietermometer", af hvilke jeg har mindst 2 som viser flere
grader forskelligt - hvilket antageligt skyldes manglende
nøjagtighed ved monteringen af skalaen, og ikke selve
termometret.

[snip en helt bunke citater, som du ved en fejl havde placeret i
bunden]

Mvh Jonas

Fra : ERIK

Dato : 19-04-01 21:19

Hej NG.
Det var ikke ment som en negativ kritik af digitaltermometre, men en
oplysning til de ( utrolig ) mange der har den opfattelse at bare det er
digitalt er det meget nøjagtigt.
Det er ikke udlæsningen der afgør om det er nøjagtigt, men måleenheden eller
metoden.
Prøv at veje dig på flere badevægte ved isenkræmmeren. Du vil opdage at
forskellen fra vægt til vægt er mindst lige så stor på digitalvægte som på
den gamle udgave. ( de har nemlig samme vejemekanik
Når du så er i foretningen, så prøv lige at sammenligne 3-4-5 termometre og
du vil opdage at det er svært at finde 2 der viser den samme temperatur.
De digitale termometre måler temp. ved at måle på en modstand (typisk 100
ohm ), men der er MEGET stor forskel på kvalitet og nøjagtighed af både
modstanden og elektronikken.
Det er klart at der er forskel på et til 100-200 kr., et industritermometer
til 1000-3000 kr og et laboratorietermometer der koster fra 5000 kr og
opefter.

Men pyt, de er da alle gode nok til vores hobby.
I naturen er der ingen termometer / termostat der styrer solen så hvis
vandet en dag bliver 4-5 grader vamere end ellers, må fiskene bare finde sig
i det.
De termo-vamere vi køber har en hysterese (temperatursving) på mindst +1-1,
så hvis man sætter den til 35 grader kan temp. svinge mindst fra 34 til 36
grader.
Hvad betyder så en enkelt grads fejlvisning

--
Med venlig hilsen Erik

Jonas Jacobsen <jonas@bgprint.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bkl0o$220s$1@news.cybercity.dk...

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-04-01 23:57

> [...]
som på
> den gamle udgave. ( de har nemlig samme vejemekanik

Nu ved jeg godt at det er OT, men jeg mente ellers at de nye digitale
vægte benytter sig af tryk på en slags krystal for at måle vægten.
eller er det kun laboratoriers fintfølene 0,001 g's vægte?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Denmark, Copenhagen
ICQ: 110297734