Scroll på en frame, men kun når...
Fra : Allan

Dato : 17-11-03 15:03

Hej igen
og tak for sidst...

Spørgsmål igen...

Jeg har mine - nu - 4 frames. (top), (menu), (main) og (logo).

I (main) har jeg jo den tekst der er valgt i (menu). Der er somme tider en
hel del tekst. Andre gange kun et par linier.

Nu er det sådan at jeg gerne vil kunne scrolle ned i teksten når der er mere
end der kan vises. Men kan jeg ikke slippe for den ualmindeligt grimme
standard scrollbar som smides lige midt i mit design (jeg er ikke tøset
eller noget selvom jeg bryder mig om design ..

Den er der jo også hele tiden. Kan man begrænse den så den i det mindste kun
vises når der er mere tekst end der kan vises på siden.

Er det muligt at lave noget i stil med noget "onmousedown" =
scroll_slowly_down så jeg helt slipper for scrollbaren...

Jeg har lige p.t. sat parametrene for min main således:
<frame src="toybox/descr/index.htm" name="main" noresize scrolling="yes">

Det ser ikke pænt ud..

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : René Poulsen

Dato : 17-11-03 16:06

Allan wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Den er der jo også hele tiden. Kan man begrænse den så den i det mindste
> kun vises når der er mere tekst end der kan vises på siden.

Jep det er der. Det kode du har skrevet nedenunder skal bare laves en lille
smule om: 'scrolling="auto"' - det gør at der kun er en scroller på når der
er så meget tekst at man ikke kan se det hele.

Du kunne evt. lade være med at lave sider med frames, hvis du gerne vil undgå
at scrollere ødelægger dit desing. Endnu en ulempe ved frames er at f.eks.
Google kun finder en frame - har du f.eks. en tekst der indeholder ordene:
'HTML og frames' i din main frame - så får man kun vist din main frame hvis
man søger på disse ord på Google. Dermed kan man ikke se din menu og de to
andre frames du har - på denne måde kan folk ikke umiddelbart lede videre
efter andet på din side.

Jeg vil anbefale dig at bruge CSS istedet.

/René

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lobais

Dato : 17-11-03 16:47

> [...]
> standard scrollbar som smides lige midt i mit design (jeg er ikke tøset
> eller noget selvom jeg bryder mig om design ..
Ie brugerne må da selv om at de har valgt en browser med så grim en
scrollbar...

> Den er der jo også hele tiden. Kan man begrænse den så den i det mindste
kun
> vises når der er mere tekst end der kan vises på siden.
Burde kunnelaves med noget overflow:auto;

> Er det muligt at lave noget i stil med noget "onmousedown" =
> scroll_slowly_down så jeg helt slipper for scrollbaren...
Der findes vist nogle scripts, der automatisk scroller. Det er vist også
muligt at lave en hel scrollbar i Js.

> Jeg har lige p.t. sat parametrene for min main således:
> <frame src="toybox/descr/index.htm" name="main" noresize scrolling="yes">
Prøv med ... name="main" style="overflow:auto;" ...