Lovliggørelse af arvestykke
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 17-11-03 11:45

Hejsa,

Jeg har mulighed for at få fingre i en riffel fra WW2. Det er en BRNO Vz24
8mm Mauser (http://www.surplusrifle.com/brnovz24/index.asp) der er hugget
fra tyskerne i modstandkampen.

Forudsat at jeg iøvrigt opfylder krav for at opnå våbentilladelse, kan jeg
så lade dette våben indregistrere? Hvordan foregår det?

Mvh,
/Kasper

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 17-11-03 13:39

Kasper Carøe Olsen <news@abkm.dk> wrote in
news:1ctsx62hyzhwf.1qx2dfntpiuhz.dlg@40tude.net in dk.fritid.jagt:

> [...]
>
> Forudsat at jeg iøvrigt opfylder krav for at opnå våbentilladelse, kan
> jeg så lade dette våben indregistrere? Hvordan foregår det?

Hvis du opfylder kravene, dvs. enten har jagttegn eller er medlem af en
skydeklub, kan du få den indregistreret. Det gør du ved at du henvender dig
til dit lokale politikontor med alle relevante oplysninger om riflen, dvs.
model, kaliber og frem for alt registreringsnummer. Så kan du få (købe, 840
kr.) en våbentilladelse og hente riflen derefter. Men spørg på
politikontoret, de kan svare på om det overhovedet kan lade sig gøre.

/Søren Hjelholt

Fra : Claus Espeholt

Dato : 17-11-03 20:14

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kr.) en våbentilladelse og hente riflen derefter. Men spørg på
> politikontoret, de kan svare på om det overhovedet kan lade sig gøre.

Desværre tror jeg ikke det kan lade sig gøre. Det var tidligere almindelig
praksis, at sige ja til den slags, hvis man havde en fornuftig forklaring,
men mig bekendt har justitsministeriet for et års tid siden indskærpet
overfor våbenkontorerne, at det må de ikke mere. Du løber altså en stor
risiko for at politiet siger: tak for det, den beholder vi.
MvH
Claus

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 18-11-03 17:44

> [...]
> tid siden indskærpet overfor våbenkontorerne, at det må de ikke mere.
> Du løber altså en stor risiko for at politiet siger: tak for det, den

Min pointe var at han skulle forhøre sig om mulighederne inden han overtog
riflen, så kan politiet jo ikke komme efter ham. Men du har nok ret i at han
skal kunne godtgøre at den enten er en del af en samling, eller at den har
prktisk anvendelse for ham, dvs. jagt eller skydning på bane i en klub.

/Søren Hjelholt

Fra : Claus Espeholt

Dato : 18-11-03 21:28

> [...]
> prktisk anvendelse for ham, dvs. jagt eller skydning på bane i en klub.

Ja det er jo en god idé at spørge på forhånd, men hvad nu hvis politiet
siger: Du har åbenbart kendskab til et ulovligt våben. Du må straks fortælle
os hvor det befinder sig. Jeg tror ikke det er nok at kunne forklare noget
om praktisk anvendelse; jagttegn osv. Politiet vil sikkert sige at våbnet er
statsejendom (overtaget fra tyskerne). Indtil for et år siden accepterede
nogle våbenkontorer at indregistre våben, hvis der var en fornuftig
forklaring. Det må de ikke mere- efter indskærpelse fra Justitsministeriet.
Og det er en rigtig dårlig idé fordi man så stadig vil have ulovlige våben
liggende rundt omkring. De kunne ellers være kommet frem i lyset.
MvH
Claus

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 19-11-03 17:01

Hejsa,

Jeg kontaktede det lokale våbenkontor der gjorde følgende klart:

1/ Våbnet er som udgangspunkt statens ejendom
2/ Såfremt våbnet findes i et dødsbo og relationer til afdøde og våbnet er
tilstrækkeligt stort kan man ansøge staten om at låne våbnet i resten af
sin levetid.
3/ Hvis man ansøger om at overtage et våben fra et nulevende familiemedlem
e.l. vil denne blive sigtet for ulovlig våbenbesiddelse, så det ville være
meget usmart.

Man kan således ikke få våbnet lovliggjort til f.eks. jagt eller
sportsskydning. Jeg er ganske enig med en af de øvrige skribenter som
konstaterer at det betyder at flere våben fortsat eksisterer illegalt.
Derom ingen tvivl.

Mvh,

/Kasper

Fra : Claus Espeholt

Dato : 19-11-03 20:15

Det var da noget. 2/ Kan da bruges hvis din gamle arvemoster er død. Så kan
du få lov at låne våbnet i resten af din levetid. Og når der så er gået 5 -
10 år, kan du nok få tilladelse til at få det indregistreret som jagtvåben.
NB Pas på. Det er ikke sikkert at alle våbenkontorer giver samme besked.
MvH
Claus

Fra : Niels S

Dato : 20-11-03 09:10

> [...]
> sportsskydning. Jeg er ganske enig med en af de øvrige skribenter som
> konstaterer at det betyder at flere våben fortsat eksisterer illegalt.

Det lyder egentlig mærkeligt, min far døede i 2001 og efterlod sig bla.
en Mauser (8x57) jagtversion (fra 1907), haglgevære plus noget andet.

Jeg fik deponeret geværene hos en jæger, mens jeg tog jagttegn,
og aflage riffelprøve, derefter indregistrede jeg så våbene

Det sværeste var at overtale det lokale betjent/våbenkontor at
våbene kunne ligge midlertidigt hos den anden jæger.

Om det er/var den rigtige måde at gøre det på, ved jeg ikke,
men alle våbene er nu lovlige, mine, og kan bruges til jagt.

Faktisk var den største udfordring pistolerne, som nu ligger i
depot ved en våbenhandler. De var ellers blevet indleveret til
politiet, så at få dem udleveret igen var ikke let, men lykkes.

- nielsS

Fra : Per

Dato : 20-11-03 11:14

On Thu, 20 Nov 2003 09:10:00 +0100, Niels S wrote:

> Det lyder egentlig mærkeligt, min far døede i 2001 og efterlod sig bla.
> en Mauser (8x57) jagtversion (fra 1907), haglgevære plus noget andet.

Havde din far så ikke registreret det i forvejen?
--
MVH Per
Billede af Molly: http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968

Fra : Tommy Hansen

Dato : 21-11-03 18:36

Da jeg fik en US carbin, gik jeg til den lokale bøssemager, der lavede
papirarbejdet. Det samme med en jagtriffel, ved ikke om den var registreret,
jeg fik ikke papirer med.
På denne måde så det ud som om jeg havde købt våbnene hos forretningen

--
Vh
Tommy

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 20-11-03 10:29

Hejsa,

> Det lyder egentlig mærkeligt, min far døede i 2001 og efterlod sig bla.
> en Mauser (8x57) jagtversion (fra 1907), haglgevære plus noget andet.

Var disse våben alle uregistrerede - altså ulovlige indtil 2001?

Mvh,
/Kasper

Fra : Niels S

Dato : 20-11-03 11:00

Kasper Carøe Olsen wrote:
> Hejsa,

> Var disse våben alle uregistrerede - altså ulovlige indtil 2001?

Nej, de var registrede og lovlige.

Min bedstefar havde det meste fra omkring/før 2VK, og da han var dyrlæge
kunne han have pistolerne indtil omkring slutningen af 70'erne, derefter
blev de deponeret i en skytteklub, der så havde indleveret dem til politiet
efter min fars død.

- nielsS

Fra : Claus Espeholt

Dato : 20-11-03 12:58

Bemærk her at der er kommet nye regler i efteråret 2002 - samt at disse
våben som nævnes nedenfor var lovlige. Spørgsmålet er jo hvad der sker med
ikke-registrede våben som dukker op i dagens Danmark.

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 20-11-03 16:38

Kasper Carøe Olsen <news@abkm.dk> wrote in
news:10qfnm59fxr2i$.60yz2x7d5l2f$.dlg@40tude.net in dk.fritid.jagt:

> [...]
> sportsskydning. Jeg er ganske enig med en af de øvrige skribenter som
> konstaterer at det betyder at flere våben fortsat eksisterer illegalt.

Ok, det er så fordi at våbnet er taget fra tyskerne og at det er
statsejendom, at det ikke kan registreres. Jeg mente at der var muligt,
eftersom at jeg selv skyder med en Otterup .308 Win som også blev brugt at
tyskerne i WW2. Min far fik den i sin tid indregistreret, og fik derefter
sat nyt skæfte mm. på den, så nu er det et dejligt våben. Men jeg ved ikke
om den i sin tid er solgt af staten og det er derfor at der ikke har været
problemer med den.

/Søren Hjelholt

Fra : Erik Prestmo

Dato : 18-11-03 18:42

> [...]
> kr.) en våbentilladelse og hente riflen derefter. Men spørg på
> politikontoret, de kan svare på om det overhovedet kan lade sig gøre.

Hmmmmm, enda et eksempel på at myndighetene i Danmark har klart å innrette
seg en smule mere fornuftig, enn i Norge!

Hos oss, hevder politiet at rifler aldri har vært i fritt salg, og i
forbindelse med et løpende "våpenamnesti", som offisielt har til hensikt å
la folk etterregistrere lovlige, uregistrerte våpen (ca 600 000 hagler, som
var i fritt salg inntil desember 1990), sies det at alle krigsvåpen og alle
rifler (jaktrifler, konkurranserifler og salonggevær var i fritt salg inntil
våpenloven av 1961 trådte i kraft medio 1964) kun kan leveres inn til
destruksjon eller plombering, ditt valg.

I tillegg sies det at om man ønsker å etteregistrere hagler, og har andre,
registrerte våpen (uansett om det er rifle, hagle eller pistol) så skal
søknaden gjøres til gjenstand for vanlig saksbehandling, dvs en byråkrat
skal, sittende ved sin kontorp, gi seg i kast med den gevaldige oppgaven å
"vurdere" den intressertes personlige behov.....

Dermed er det lett å tenke seg hvor mange våpen man kommer til å få
innregistrert/destruert i løpet av "amnestiet".

Hva skal til for et Dansk statsborgerskap? Kaste passet og kjøpe svart
skokrem?

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 19-11-03 12:19

Det var en kovending! En kæmpe kamel er slugt!

Jeg har helt ondt af dig Erik. Du må være meget lang ude og meget langt
nede for at skrive det. Jeg håber ikke at du forvolder skade på dig selv i
den tilstand som du er i

Jeg tror ikke længere at skocremen kan bruges som kvalifikations grundlag
for at komme ind. De seneste år er der sket en række stramninger.
Tilgengæld vil dit Pas hjælpe dig ind - hvis Norge havde sagt ja til EU

- der fik jeg dig nok til at tænke dig om en ekstra gang - se det er
sikkert ikke så slem at blive i Norge.

Mvh Steen

Erik Prestmo <hfandrep@online.no> wrote in article
<yRsub.7548$mf2.104525@news4.e.nsc.no>...

Fra : Claus Espeholt

Dato : 19-11-03 14:04

Jeg har bemærket Eriks negative bemærkninger om EU og våbenlovgivningen. Jeg
tror ikke at der er nogen "big brother effekt" der. Eu landenes
våbenlovgivning er vidt forskellig. Det hele bliver vist styret af de
forskellige parlamenter - og af tilfældige stemninger og hændelser - ikke af
bureaukraterne i Bruxelles.
Så Erik du kan godt sige ja til EU. Så undgår vi andre det besværlige
toldvæsen i Norge.
Claus

Fra : Per

Dato : 19-11-03 14:24

On 19 Nov 2003 11:18:46 GMT, Steen Th. Pedersen wrote:

> [...]
> Tilgengæld vil dit Pas hjælpe dig ind - hvis Norge havde sagt ja til EU
>
> - der fik jeg dig nok til at tænke dig om en ekstra gang - se det er

Hvis du spørger Pia K. tror jeg hellere du skal købe en sort skrårem

Fra : Erik Prestmo

Dato : 19-11-03 22:44

--
> [...]

> nede for at skrive det. Jeg håber ikke at du forvolder skade på dig selv i

Tvert i mot!

Jeg er på jakt etter argumenter som beviser dansk turistministeriums store
slagord ovefor oss Nordmenn:

"Det er deijligt at være Norsk - i Danmark!"

Ellers var de påfølgende svar i denne tråden nedslående lesning.

Det er på høy tid med en revolusjon i de skandinaviske land - mot
byråkratiet!

Lev vel!

Fra : M@X

Dato : 19-11-03 15:51

> [...]
> innregistrert/destruert i løpet av "amnestiet".
>
> Hva skal til for et Dansk statsborgerskap? Kaste passet og kjøpe svart

Du skal være velkommen, men hvis du lærer at stave lidt bedre og tale uden
accent, vil integrationen gå lidt hurtigere

mvh M@X og hils lensmanden