Zappa og Tro, håb og kærlighed
Fra : Martin Trier Lund

Dato : 16-11-03 23:14

Hej

Jeg vil lige høre om nogen af jer har købt de netop udgivne DVDudgaver af
Zappa og Tro, håb og kærlighed.
Grunden til at jeg spørger, er at jeg føler mig lidt usikker på formatet,
som angives til at være 4:3 og letterbox 1:66.
Det undre mig bare hvorfor filmen ikke kommer i Widescreen - er det fordi de
blevet skåret til, sådan at de passer til familien Danmarks 4:3 fjernsyn,
eller er det fordi, Bille August har skudt filmene i et særligt format, der
ikke kan omsættes til 1.85 widescreen?

Uanset hvad så bliver jeg jo nok nødt til at acceptere formatet. Alligevel
vil jeg gerne høre fra nogen, der har købt og set filmene i den nye
DVDudgave.

Mvh.
Martin

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-11-03 10:45

"Martin Trier Lund" <trierlund@FJERN_DISSE_BOGSTAVERstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3fb7f6a7$0$7883$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
> som angives til at være 4:3 og letterbox 1:66.
> Det undre mig bare hvorfor filmen ikke kommer i Widescreen -

Du har vist misforstået noget. Den kommer i widescreen. Du skriver jo selv,
at den kommer i 1.66:1, et widescreen-format.

> [...]
> blevet skåret til, sådan at de passer til familien Danmarks 4:3 fjernsyn,
> eller er det fordi, Bille August har skudt filmene i et særligt format,

1.66:1 var det første almindelige bredformat. Det har alle dage været mest
populært i Europa, antageligt fordi det krævede mindst omstilling for
biografejerne, da man i 1950'erne gik over til widescreen. Af samme grund
kaldes det ofte for "europæisk widescreen". Modsat kaldes 1.85:1 nomalt for
"amerikansk widescreen". Jeg kender ikke Bille Augusts foretrukne formater.
Men i betragtning af filmenes alder, så virker det da ganske sandsynligt, at
1.66:1 er korrekt. Det er først i de senere år, op gennem 1990'erne, at det
er blevet almindeligt for danske filmfolk at anvende bredere formater.

MVH
Jens

Fra : Martin Trier Lund

Dato : 17-11-03 18:05

Hej Jens
Tak for informationerne omkring format. Dvs. at det er muligt at se en
widescreen film på et 4:3 tv når der er tale om letterbox?

Mvh.
Martin

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-11-03 19:25

Martin Trier Lund wrote:

> Tak for informationerne omkring format. Dvs. at det er muligt at se en
> widescreen film på et 4:3 tv når der er tale om letterbox?

Nemlig. Letterbox beskriver såmænd blot, at filmen har sorte kanter foroven
og forneden (= det ligner en brevsprække). Det er en af metoderne til at
indpasse et aflangt bredformat i det mere firkantede standardformat.

MVH
Jens

Fra : David T. Metz

Dato : 18-11-03 02:43

Martin Trier Lund skriblede:
> Hej Jens
> Tak for informationerne omkring format. Dvs. at det er muligt at se en
> widescreen film på et 4:3 tv når der er tale om letterbox?

Alle film kan ses på et 4:3-tv. Hvis det er "widescreen" (anamorf) kan du
indstille afspilleren til at lave bjælker - eller bedre vælge 16:9 på dit
tv, hvis muligheden er der. Det sidste er der ikke altid, men jeg har
aldrig hørt om en dvd-afspiller der ikke kunne skalere til 4:3.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923