[DVD] Lydfejl på Reg 2 LOTR: FOTR Extended~
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 15-11-03 15:20

Var det noget med, at der var lydproblemer / lydfejl på Region 2 udgaven, af
Lord of the Rings: Fellowship of the Ring Extended Version?

Ifølge DVDcompare, så er der problemer med den Engelske Region 2 udgave :

http://www.dvdcompare.org.uk/comparisons/film_results_page.php?fid=2167

Men gælder det osse for den Danske Region 2 udgave?

Hvad med den MTV spoof, som er fjernet fra den Engelske Region 2 udgave? Er
den osse fjernet fra den Danske Region 2 udgave?

Jeg spørger, fordi jeg sidder med en helt ny og uåbnet udgave, af den Danske
Region 2 udgave, men har tænkt mig at bytte den, hvis ihvertfald
lydproblemerne er på denne version.

Thomas

Fra : Kong Kent

Dato : 15-11-03 15:39

> [...]
> Lord of the Rings: Fellowship of the Ring Extended Version?

> Men gælder det osse for den Danske Region 2 udgave?

Jeg har i hvert fald ikke lagt mærke til nogen problemer, og jeg har netop
LOTR: FOTR Ext.Ed. på dansk Reg2.

> Hvad med den MTV spoof, som er fjernet fra den Engelske Region 2 udgave?
Er
> den osse fjernet fra den Danske Region 2 udgave?

Nope. Den er der godt nok. Det er "Elronds Counsil" der er parodieret af
MTV - og en ganske morsom en af slagsen På disc2 er det en trailer for
"The Two Towers" der er easter-egg.

Glæder mig meget til LOTR:TTT Ext.Ed. da de har valgt at bruge Gollums
"takketale" til MTV som easter-egg, og mens "Elronds Counsil" var morsomt,
så er Gollums "takketale" ganske simpelt GENIAL!!!

> Jeg spørger, fordi jeg sidder med en helt ny og uåbnet udgave, af den
Danske
> Region 2 udgave, men har tænkt mig at bytte den, hvis ihvertfald
> lydproblemerne er på denne version.

Jeg har i hvert fald ikke haft nogen problemer, hverken med kommentator-spor
eller dts sporet.

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : sune engsig

Dato : 18-11-03 13:07

Er der ikke lige en barmhjertig sjæl der vil skrive, hvordan man finder de
easter eggs på FOTR?

/Sune

Fra : sniper_Nolight

Dato : 18-11-03 17:08

> Er der ikke lige en barmhjertig sjæl der vil skrive, hvordan man finder de
> easter eggs på FOTR?

Easter Egg #1: The MTV Parody on The Council of Elrond. On Disc One, you go
to Scene Selection. Right after the real Council of Elrond (Chapter 27), you
press down on your DVD remote--you should see a Ring. Select it and be ready
to laugh Easter Egg #2: The Two Towers Trailer. Okay, I know its coming
out on DVD in like a week, but I still like watching trailers. Anyway, on
Disc Two, go to Scene Seletion. To the very right of the screen, there is
the separated chapters (you know like 43-47). Anyway, go to Chapter 48 (The
Fan Club). Instead of selecting it, press down, and you should see The Two
Towers. Select that.

håber engelsk er ok.
--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : sune engsig

Dato : 18-11-03 21:12

engelsk er tip top. Takker.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 15-11-03 16:53

"Thomas Mouritsen" <milesSLETDETTE@privat.dk> wrote in message
> [...]
>
> http://www.dvdcompare.org.uk/comparisons/film_results_page.php?fid=2167
>
> Men gælder det osse for den Danske Region 2 udgave?

Det er ikke alle der kan høre lydproblemerne.
Om det forskelle i afspilleudstyret eller i folks hørelse
skal jeg ikke kunne sige. Men alt det har du jo selvfølgelig
læst på den side du linker til.

Jeg kan dog bekræfte at det nævnte problem findes på R2DK,
så spørgsmålet er om DU er en af dem der vil opleve problemet.

Hvis du fulgte med i de seneste sæsoner af X-Files på TV2,
i særdeleshed afsnittene fra Season 7, kan jeg oplyse at
de havde samme problem. Hvis du har set disse afsnit, uden at
bemærke noget, så vil du sikkert heller ikke bemærke det på
FOTR.

Forresten, er det ikke lidt sent at du har anskaffet dig denne udgave?

/Brian

Fra : Kong Kent

Dato : 15-11-03 17:09

> Jeg kan dog bekræfte at det nævnte problem findes på R2DK,
> så spørgsmålet er om DU er en af dem der vil opleve problemet.

Hvor på skiverne optræder dette fænomen? Vil da gerne lige teste mit eget
anlæg/hørelse

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Brian Nielsen

Dato : 16-11-03 11:37

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote in message

> Hvor på skiverne optræder dette fænomen? Vil da gerne lige teste mit eget
> anlæg/hørelse

Løbende gennem hele filmen.
Jeg husker især kapitel 7 på disk 2 som slem.
Det er kun hørbart i musikpassager, især med strygere.

Jeg går lige ind og checker...

.... det var sært. Jeg er overbevist om at jeg hørte et par klik,
når jeg koncentrede mig om det, men slet ikke i samme omfang som sidst
jeg så filmen for et års tid siden. Enten er min hørelse blevet ringere,
eller
også er det fordi jeg i mellemtiden har udskiftet min Denon 2500 afspiller
med en
Denon 3800. Det er dog mærkeligt, fordi det er samme receiver der dekoder
DTS'en
og der burde ikke være kvalitetsmæssige forskelle i lyden mellem en billig
og en dyr afspiller når
lyden overføres gennem et digitalkabel.

Jeg skal være den første til at indrømme at problemet sikkert er blæst alt
for stort op
i medierne.

/Brian

Fra : sniper_Nolight

Dato : 16-11-03 12:00

> Jeg skal være den første til at indrømme at problemet sikkert er blæst alt
> for stort op
> i medierne.

enig - eftersom det ikke var alle r2 det drejer sig om....

nedenstående er skaset fra dvdregioncompare.... jeg ville nu ikke være for
nervøs - selvom det er noget er det åbenbart kun nogle glitches - og er det
det du kan høre lyder det ikke til at være meget, men selvfølgelig
irriterende når man har betalt for en vare.

On the R4s and (some?) R2s, some people notice a slight audio glitch (a
series of pops or dropouts at certain points in the film) due to audio
repitching on the PAL master. Others can't detect this at all. If your
hearing is particularly sensitive, you might wish to choose the R1 version

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-11-03 11:12

> enig - eftersom det ikke var alle r2 det drejer sig om....

Det er ikke rigtigt, og det er heller ikke, hvad dvdcompare skriver. De
skriver "on the R4s and (some?) R2s". Formuleringen "some" er ganske
åbenlys, fordi de ikke har testet alle. Men R2 og R4 er trukket fra den
samme master.

De såkaldte "lydfejl" optræder som minimale "hak" i lydsporet. Som andre har
nævnt, så er det stort set kun hørbart i musikken. Man kan enten høre dem
eller ikke, men at de er der, står slet ikke til diskussion. De er et helt
resultat af den "pitch correction", man har foretaget i forbindelse med
PAL-masteren for at bringe lyden ned i det originale toneleje - i øvrigt
efter ønske af Peter Jackson selv.

MVH
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 13:22

"Jens Thomsen" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> resultat af den "pitch correction", man har foretaget i forbindelse med
> PAL-masteren for at bringe lyden ned i det originale toneleje - i øvrigt

Så må de vel næsten også have været der på Fellowship extended? der kunne
jeg i hvert fald ikke høre noget. Eller har han ændret redigeringsmetode?

Hvad mener du med 'originale toneleje'?

Er der evt. nogle links til det her?

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-11-03 14:03

Jesper Winding wrote:

> Hvad mener du med 'originale toneleje'?

Når film, som er 24 billeder i sekundet, overføres til PAL, som er 25
billeder i sekundet, gøres det "direkte" frame for frame sådan at de 24
frames der før varede et sekund, nu varer 24/25 sekund, dvs. 0,96
sekund. En times film afspilles således i PAL på 0.96 time osv.
Dvs. at afspilningen af både lyd og billede går for hurtigt på PAL, ca.
4% for hurtigt. Det medfører et højere toneleje end det originale, som
hvis du kører en lp-plade for hurtigt. Normalt gør man ikke noget ved
dette, men Peter Jackson har valgt at korrigere lyden vha. noget smart
teknologi, som gør at selv om filmen (billedet) egt. stadig kører for
hurtigt, så ligger lyden i sit originale toneleje. Der er så muligvis
problemer med denne teknologi. I hvert fald påstår nogen at kunne høre
denne "pitch correction" i forhold til NTSC-versionen hvor lyden altid
er korrekt overført (hastighedsmæssigt).

/David

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 14:40

> [...]
> denne "pitch correction" i forhold til NTSC-versionen hvor lyden altid
> er korrekt overført (hastighedsmæssigt).

Fint. Tak skal du have. Men er det ikke sådan en slags 'noget man
overhovedet ikke hører, medmindre man lukker øjnene, koncentrerer sig dybt,
og har ører som hund' noget?

Er der evt. andre film hvor man ved det er gjort?

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-11-03 14:58

Jesper Winding wrote:

> Fint. Tak skal du have. Men er det ikke sådan en slags 'noget man
> overhovedet ikke hører, medmindre man lukker øjnene, koncentrerer sig dybt,
> og har ører som hund' noget?

jeg kunne i hvert fald ikke høre det, og jeg har normalt ok ører.

> Er der evt. andre film hvor man ved det er gjort?

Ja, men jeg kan ikke huske hvilke :)
Søg på "pitch correction dvd".

/David

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 16:55

> Ja, men jeg kan ikke huske hvilke :)
> Søg på "pitch correction dvd".

Efter en lille søgning har jeg forstået at den almindelig 2 disc udgave af
filmen, samt i øvrigt også fellowship i begge udgaver, der kom herhjemme har
fået udført samme pitch correction, og ved den kan jeg i hvert fald intet
høre, så jeg er mere fortrøstningsfuld nu :)

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-11-03 19:18

Jesper Winding wrote:

[SNIP pitch correction]

> Så må de vel næsten også have været der på Fellowship extended?

Jeg troede sådan set (i henhold til overskriften), at det var den, der blev
diskuteret? Jeg har endnu ikke læst noget om The Two Towers - Extended, så
om det samme gør sig gældende her, skal jeg ikke kunne sige. Men mon ikke?
Som sagt er det en ganske almindelig sideeffekt af pitch correction, og det
er trods alt de færreste, der kan høre det.

Jeg kan for mit eget vedkommende sige, at jeg intet bemærkede de første par
gange, jeg så den lange udgave af FotR. Jeg har dog senere haft lejlighed
til at høre dvd'en på et bedre anlæg med nogle mere afslørende højtalere, og
her kunne jeg sagtens fornemme "problemet". Jeg mener dog ikke, at det er
værre, end at de fleste vil være i stand til at ignorere det - selv med
kendskab til "hakkene".

> Hvad mener du med 'originale toneleje'?

Som David allerede har forklaret, så ændres tonelejet mod det lysere i
PAL-udgivelser, fordi de kører lidt hurtigere filmens originale hastighed.
Langt de fleste film overføres stadigvæk direkte. Vi er vokset op med det
her i Europa, så som regel kan vi alligevel ikke høre forskel, med mindre at
man har et direkte sammenligningsgrundlag (fx. en NTSC dvd) ved siden af. De
senere år er man dog i stigende grad begyndt at benytte sig af pitch
correction i stedet. Der var en især debat om det, dengang man begyndte at
bruge det på X-Files af netop samme grund som med LotR: en del mente, at
indledningsmelodien fik en svagt "hakkende" lyd. Det virker i øvrigt til at
være generelt, at fænomenet kun bemærkes i passager med dominerende musik.
Det lader ikke til at påvirke opfattelsen af dialogen og effekter.

> Er der evt. nogle links til det her?

Jeg kan huske at have læst diskussioner om emnet på www.thedvdforums.com og
www.dahf.dk, men har desværre ingen direkte links.

MVH
Jens

Fra : sniper_Nolight

Dato : 17-11-03 17:44

> [...]
> resultat af den "pitch correction", man har foretaget i forbindelse med
> PAL-masteren for at bringe lyden ned i det originale toneleje - i øvrigt

i stand corrected

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 15-11-03 21:53

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan dog bekræfte at det nævnte problem findes på R2DK,
> så spørgsmålet er om DU er en af dem der vil opleve problemet.

Jeg er glad for at kunne meddele, at jeg ikke hørte nogle lydproblemer imens
jeg så filmen; Jeg hørte DTS lydsporet, og der var ingen problemer.

> Forresten, er det ikke lidt sent at du har anskaffet dig denne udgave?

Joh, men nu fik jeg pludselig lyst til at se filmen igen, og da Two Towers
kommer i næste uge, så var det rart lige at gense den første film, inden jeg
ser nummer to - det er iøvrigt kun anden gang jeg ser FOTR; Har kun set den
én gang før, og det var i biografen til premieren dengang - var bange for at
filmen ikke ville gøre sig så godt, på en skærm mindre end et stort biograf
lærred, men det klarede den nu meget godt.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 15-11-03 22:17

> [...]
biograf
> lærred, men det klarede den nu meget godt.

jeg vil gå så vidt som at sige den klarede sig fantastisk - ALLE de gange
jeg har set den her;).... hvilket osse gælder TTT EX

Fra : sniper_Nolight

Dato : 15-11-03 17:28

> Var det noget med, at der var lydproblemer / lydfejl på Region 2 udgaven,
af
> Lord of the Rings: Fellowship of the Ring Extended Version?

lad mig først lige sige dette: jeg har reg 1 af den og derfor er dette kun
noget jeg har læst mig frem til og ikke oplevet ved selvsyn (selvhør?)

Det skulle være DTS lyden der var problemer med dengang - men i hvor stor
udstrækning ved jeg ikke.