Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 300D m. kit-linse og blænde 2.8
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 16-11-03 15:51

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/300d_pg2.html, næsten
nederst, er der et billede af 300D`eren og teksten drejer sig om "focusing
points".
På billedet se man at billedet er taget med blænde 2.8 - så må det da være
taget med et andet objektiv end den medfølgende - ik?

Hilsen Bo

Websted:
http://www.visuelweb.dk/300D/index.htm
http://www.visuelweb.dk/galleri.htm
http://bo.joergensen3.person.emu.dk

Fra : den glade dreng

Dato : 16-11-03 15:57

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> På billedet se man at billedet er taget med blænde 2.8 - så må det da være
> taget med et andet objektiv end den medfølgende - ik?

Hvis ikke objektivet der følger med, har den pågældende blænde
må det jo nødvendigvis være med et andet objektiv.

VH

Per

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 16-11-03 16:14

> Hvis ikke objektivet der følger med, har den pågældende blænde
> må det jo nødvendigvis være med et andet objektiv.

hmm - du har ret, jeg forstår bare ikke helt at der bruges andre da det er
en anmeldelse/gennemgang af Canon 300D m. tilhørende linse. Den er iøvrigt
på f/3.5-5.6. Hvor egentlig to tal?

Hilsen Bo

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 16:46

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> hmm - du har ret, jeg forstår bare ikke helt at der bruges andre da det er
> en anmeldelse/gennemgang af Canon 300D m. tilhørende linse. Den er iøvrigt
> på f/3.5-5.6. Hvor egentlig to tal?

Fordi det er mere lysfølsomt, når det er zoomet ud til vidvinkel, end
når det er zoomet ind til tele. Blænde 3,5 gælder altså på korteste
brændvidde, mens 5,6 er største blænderåbning på længste brændvidde.
Dette fænomen ses vist på de fleste zoom-objektiver.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KNL DtP

Dato : 16-11-03 17:07

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse

> På billedet se man at billedet er taget med blænde 2.8 - så må det da
være
> taget med et andet objektiv end den medfølgende - ik?

Jo, det vil sandsynligvis være Canon EF 16-35 mm L f/2,8 eller 24-70 L
f/2,8. De er ret pebrede i pris (~ 15.000 kr.), så det er næsten kun
proff'er og review-sider der har dem. Et objektiv med fast brændevidde, som
f.eks. Canon EF 50 mm f/1,8, kan dog købes for omkring 1.000 kr.

> jeg forstår bare ikke helt at der bruges andre da det er en
> anmeldelse/gennemgang af Canon 300D m. tilhørende linse.

www.dpreview.com anvender ofte standartobjektivet (ved 300D er det 18-55
mm) og så et kvalitetsobjektiv (enten 24-70 eller 50 mm) med god lysstyrke.
Dette giver mulighed for at se hvad kameraet reelt kan levere - og hvad der
skyldes billig optik. Dermed ikke sagt at 300D's standartzoom er dårlig,
men den kan vel næppe betegnes som referenceobjektiv.

> Den er i øvrigt på f/3.5-5.6. Hvor egentlig to tal?

F/3,5 (udtales som "blænde 3,5") angiver at dette er den største
blændeåbning ved den korteste brændevidde (i dette tilfælde 18 mm). F/5,6
er så den største blændeåbning ved den længste brændevidde (55 mm).

Blænden angiver forholdet mellem blændeåbningen og brændevidden, så den
samme åbning (målt med en skydelærer) vil ikke have den samme blændeværdi
ved to forskellige brændevidder. Når brændevidden stiger, stiger forholdet
mellem brændevidde/åbning og dermed stiger blændeværdien også. Derfor er
den ringere lysstyrke også altid i objektivets fulde zoom-ende. Man ser
ofte, at optik i til-at-betale-enden har største blændeåbning der kører
over to blændestop i zoomområdet.

De dyre, lækre, tunge og altså også lysstærke objektiver har ofte f/2,8
hele vejen igennem zoomområdet. Rent praktisk betyder det, at man ikke
behøver at tænke på, at blændeværdien ændrer sig når man zoomer ind - men
nok mere vigtigt, at man kan få mere lys igennem objektivet ved fuld zoom.
Dermed kan man bruge en hurtigere lukketid eller end mere finkornet film,
fordi man har "fået" et ekstra blændestop og dermed dobbelt så meget lys
(ved at kunne køre på f/2,8 frem for f/4,0).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-11-03 17:15

Bo Jørgensen wrote:

> [...]
> På billedet se man at billedet er taget med blænde 2.8 - så må det da være
> taget med et andet objektiv end den medfølgende - ik?

jo, 18-55mm linsen har største blændeåbning = 3,5 ved 18mm og blænde 5,6
ved 55mm.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Alex W

Dato : 16-11-03 19:06

> [...]
> points".
> På billedet se man at billedet er taget med blænde 2.8

Det behøves det ikke at være ... der er bare lagt grafik ind på et billede
.... så det ligner en søger ..
Snyd og humbug ...)

/Alex W

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 16-11-03 21:09

On Sun, 16 Nov 2003 15:50:56 +0100, "Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> wrote:

> [...]
>På billedet se man at billedet er taget med blænde 2.8 - så må det da være
>taget med et andet objektiv end den medfølgende - ik?

Hej

Der er ikke tale om noget "kit" review, men der står at den kan leveres med 18-55 objektivet
mod merpris selvfølgelig : D
--
Henrik