Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital lagring når der ikke er plads i ka~
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 15-11-03 20:57

Jeg køber snart et Nikon D100 og skal i den forbindelse købe et eller
flere CF kort.

Mit umiddelbare valg er Sandisk Extreme eller Sandisk Ultra II (begge
på 1GB) da de skulle være dem som performer bedst i D100 jvf.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

Til næste år skal på ferie i Egypten og forventer at tage en masse
billeder.

Eftersom det (såvidt jeg har kunnet læse mig til) er smartest at tage
billeder i RAW formatet, så fylder hvert billede ca. 9 MB.
Derfor vil jeg "kun" have plads til ca. 111 billeder på et 1GB kort.

Nu kommer spørgsmålet så :

Hvad skal jeg købe for at få mere "film" ?

1) Et større CF kort fra starten
Så begynder det at blive *rigtig* dyrt og hvis kortet fejler, ja så er
det bare endnu flere billeder der går tabt.

2) Flere CF kort af samme størrelse
Alt andet lige er ca. 2100 kr (i Tyskland) dyrt for 1GB plads når man
kan købe en ekstern USB harddisk på 250GB for 2500 kr. (i DK).

3) Et eller andet smart som man kan "tømme" sit kamera over på.
En bærbar er naturligvis en mulighed og jeg har én, men den er
forholdsvis klodset at slæbe rundt på og så er der naturligvis også en
større risiko for at få skidtet stjålet. Findes der ikke f.eks. en
ekstern harddisk el. lign. man lige kan slutte til og vupti, så er CF
kortet tømt ?

Gode forslag modtages *meget* gerne!

/Niels

Fra : Ding-Dong

Dato : 15-11-03 21:10

Niels J. Larsen skrev i en meddelelse

> Gode forslag modtages *meget* gerne!

Nu er jeg jo ikke ekspert på nogen måde indenfor foto, men hvis det drejer
sig om at få billeder med hjem så gjorde min kære søster det at hun fik tømt
sit kort i ny og næ og smidt det over på en cdrom da hun var på rundrejse i
østen. Derved havde hun alle de billeder med hjem hun ønskede:c)
Med venlig hilsen

Dennis

Fra : Tommy Jensen

Dato : 15-11-03 21:19

On Sat, 15 Nov 2003 20:56:30 +0100, Niels J. Larsen
<niels.j.larsen@tdcNEJTAKadsl.dk> wrote:

> [...]
>større risiko for at få skidtet stjålet. Findes der ikke f.eks. en
>ekstern harddisk el. lign. man lige kan slutte til og vupti, så er CF

Jo der findes endda flere forskellige muligheder:

- Xdrive II
- Imagetank
- FlashTrax som er en decideret multimedie maskine med MP3 afspiller
og mulighed for at vise billederne på en 3,5" LCD skærm, jeg overvejer
selv denne.

http://www.dpreview.com/news/0311/03110301smartdiskflashtrax.asp

MVH Tommy

Fra : Babba-Papa

Dato : 16-11-03 23:14

> [...]

>større risiko for at få skidtet stjålet. Findes der ikke f.eks. en
>ekstern harddisk el. lign. man lige kan slutte til og vupti, så er CF

Hvad med denne her ?
Mambox P353 60GB (5-in-1 Photobank MP3 Jukebox Recorder)
Set på edbpriser.dk til ca. 3600 kr under "MP3-afspillere" i
"Hardware"-sektionen

- -
Babba-Papa

Fra : Michael Schrøder

Dato : 17-11-03 11:35

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdcNEJTAKadsl.dk> wrote in message
> [...]
> billeder i RAW formatet, så fylder hvert billede ca. 9 MB.
> Derfor vil jeg "kun" have plads til ca. 111 billeder på et 1GB kort.

Det med smartest er jo en underlig størrelse...

Hvorfor ikke vælge at tage "ferie" billederne i bedste JPG opløsning - så
kan der være rigtig mange billeder på kortet

Du kan jo prøve det grundigt inden du tager på ferie - tag en masse billeder
og se om du kan leve med forskellen (hvis du kan se den)...

mvh Michael

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-11-03 12:34

Niels J. Larsen <niels.j.larsen@tdcNEJTAKadsl.dk> wrote in

Hej Niels,

Jeg har ingen direkte svar på dine spørgsmål, men et par tip:

> Til næste år skal på ferie i Egypten og forventer at tage en masse
> billeder.

Det hurtige svar er: Vent så længe du kan, så er prisene faldet uanset hvilken
løsning du vælger..

> Eftersom det (såvidt jeg har kunnet læse mig til) er smartest at tage
> billeder i RAW formatet, så fylder hvert billede ca. 9 MB.

Prøv at se når du får kameraet, om du ikke kan leve med JPG i største format.
Personlig bruger jeg kun RAW når jeg tager billeder under svære lysmæssige
forhold eller når der er tale om billeder der ikke kan tages igen, uden for
kirken efter et bryllup osv. - men jeg har da læst om flere her i gruppen der
sværger til RAW og kun RAW. Det er et spørgsmål om behov og ikke om rigtig
eller forkert..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth