Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CRW øv
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-11-03 17:34

Det er 'smart' at canon Eos 300 D lagrer RAW i et format, kun canon-software
kan læse (CRW). Jeg føler at den software der følger med, netop her virker
lidt 'fiset', og så da særligt når det netop var udfra RAW, man skulle til
at trylle med sine fotos, er jeg lidt uforstående. Gode ideer søges til at
komme videre. Men hvis jeg fotograferer i den bedste .jpg, får jeg da
udnyttet CMOS'ens evner helt? Man kunne i givet fald nøjes med at gå videre
herfra.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 15-11-03 17:45

Hej Preben!

Prøv ar se her >>> http://www.phaseone.com/eshop/

Hilsen Hans - www.fotofritid.dk

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 15-11-03 19:00

Der ligger en 15 dages demo version, som kan downloades.

Hilsen Hans

Fra : Claria's Paradis

Dato : 15-11-03 18:33

Hejsa Perben

Prøv at kikke her http://www.breezesys.com/index.htm

Den nye version læser også EOS 300D RAW filer.

Hilsen
Claudia

Fra : KNL DtP

Dato : 15-11-03 18:34

> Det er 'smart' at canon Eos 300 D lagrer RAW i et format, kun
canon-software
> kan læse (CRW).

Foruden Canon's eget software kan BreezeBrowser[1], CaptureOne (som Hans
linkede til) og Adobes RAW-plugin [2] til Photoshop læse CRW-filer.

[1] www.breezesys.com/BreezeBrowser
[2] http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

Gennemgang af ovenstående og læsning om RAW findes her:
http://www.outbackphoto.com/artofraw/

> Jeg føler at den software der følger med, netop her virker
> lidt 'fiset', og så da særligt når det netop var udfra RAW, man skulle
til
> at trylle med sine fotos, er jeg lidt uforstående.

Jeg har godt læst at Canon's Zoombrowser ikke skulle være super god, så jeg
lod bare være med at installere den.

> [...]
> komme videre. Men hvis jeg fotograferer i den bedste .jpg, får jeg da
> udnyttet CMOS'ens evner helt? Man kunne i givet fald nøjes med at gå

Tager du et billede og gemmer det direkte i JPG, så fastlåser du
farvetemperaturen, skarphedsindstillingen osv. til de indstillinger, som du
anvendte ved optagelsen. I RAW filen kan du frit justere farvetemperaturen
i både Kelvin grader, udfra en spotmåling og faste indstillinger (flash,
tungsten ect.) Du kan også finjustere skarphedsindstillingen, og derved
undgå at få nogle over-skarpe-billede.

Desuden er der kun 8 bit i hver af RGB-kanalerne (256 trin), hvor RAW-filer
kører med 12 bit pr. kanal (4096 trin). Det giver selvsagt et meget stører
toneomfang, og derved kan du ofte rette RAW-filen en blænde til hver side,
uden det koster detaljer i højlys og skygge.

Når du har rettet alle det du vil på optagelsen, så kan du eksportere
billedet til en TIF-fil, hvorved du undgår at billedet bliver komprimeret
og derved får forringet billedkvalitet (som JPG gør).RAW-filen fungerer som
et slags digitalt negativ, som du altid kan få tilbage til.

Skal du have tage nogle snapshots, så er JPG i højeste opløsning og
kvalitet ganske fin. Kompressionen er ikke særlig hår og billedkvaliteten
og meget fin. Vil du dog være sikker på at kunne hive det bedste ud af
billederne, så er RAW vejen frem!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Morten

Dato : 16-11-03 13:01

LIge en hurtig kommentar....

Det nye Photoshop 8.0 (CS) kan også læse CRW-filer

MVH Morten