Spor - hvordan bliver færten hængende?
Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 16-11-03 11:33

Er der nogen som kan forklare mig nedenstående:

Det betragtes som almen viden at den første halve time efter sporet er
lagt er det menneskets fært som der det dominerende, derefter er det
færten fra forrådnelsesprocessen i plantedelene som er dominerende.

Desuden siges det (og erfares) at i sidevind kan man risikere at
hunden går op til ½ - 1 m ved siden af sporet fordi færten driver med
vinden.

Hvordan hænger disse to ting sammen? Hvis færten driver så hurtigt med
vinden må færten af den person som har lagt sporet være over alle
bjerge efter ganske få minutter. Hvordan kan personens fært blive
hængende et sted i over ½ time i sidevind?

Mvh
Søren

Fra : Holm

Dato : 16-11-03 12:10

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lagt er det menneskets fært som der det dominerende, derefter er det
> færten fra forrådnelsesprocessen i plantedelene som er dominerende.
(Klip)

> [...]
> bjerge efter ganske få minutter. Hvordan kan personens fært blive
> hængende et sted i over ½ time i sidevind?

Hej Søren.

Fandt en side omhandlende spor , måske står der noget du kan bruge.
Jeg er selv ikke erfaren indenfor spor endnu , og synes det er et spændende
spørgsmål du stiller.
Hundens næse er simpelthen et fantastisk "redskab" og vi kan slet ikke
forestille os hvor meget de opfanger.
Færten vil ikke blæse væk , men den vil minimeres en del i sidevind.
Glæder mig til at høre andres bud .

http://home1.stofanet.dk/strick/hvalpespor.html

Hilsen Holm

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 16-11-03 13:18

"> Det betragtes som almen viden at den første halve time efter sporet er
> lagt er det menneskets fært som der det dominerende, derefter er det

Ikke hvad jeg har lært

> [...]

> bjerge efter ganske få minutter. Hvordan kan personens fært blive
> hængende et sted i over ½ time i sidevind

Det gør den heller ikke ( efter min mening) den type spor jeg går er det kun
forrådnelsesprocessen i plantedelene som hunde går på .og ikke færden af
personen.
efter min over bevising er det sværest spor at gå mellem 0 og 30 min gammel
da der er en dyne færd der ligger oversporet og så er hunde mere tilbøjlig
til at gå ved siden af sporet , i side vind. spor færden tiltager i 1 1/2
time hvor færden der efter aftager.(forrådnelsesprocessen i plantedelene).

Håber det er svar nok på dit spørgsmål.

Hilsen Søren jensen
www.hundespor.1go.dk

Fra : Susanne

Dato : 16-11-03 13:41

> [...]
> time hvor færden der efter aftager.(forrådnelsesprocessen i plantedelene).

Hej Søren

Nu skriver du om forrådnelses processen i plantedelene, men hvad så når man
går spor på en jordmark (mark uden grønt) og man går sporet ca. 45 min.
efter det er lagt? Er det så færden af personen hunden går efter eller
foregår der stadig en forrådnelses proces?

Jeg har læst lidt (på din gode ) hjemmeside. Der skriver du bl.a. "Træn
aldrig for meget spor om dagen". Hvorfor det?

Med venlig hilsen
Susanne

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 16-11-03 15:32

> [...]
> efter det er lagt? Er det så færden af personen hunden går efter eller
> foregår der stadig en forrådnelses proces?

Ja det gør der du træder partikler i stykker hver gang du tager et skridt på
en jordmark, men der er selvfølge forskel på hvor kraftig færden er på grund
af vind og vejr og underlag. .

> Jeg har læst lidt (på din gode ) hjemmeside. Der skriver du bl.a.
"Træn
> aldrig for meget spor om dagen". Hvorfor det?

For ikke at gøre hunden træt af det da jeg mener at spor er lystbetonet.
du gider heller ikke stå og skrælle katofler hele dagen ( med minder det er
dit arbejde)

Hilsen Søren

Fra : Susanne

Dato : 16-11-03 18:59

> [...]
>
> For ikke at gøre hunden træt af det da jeg mener at spor er lystbetonet.
> du gider heller ikke stå og skrælle katofler hele dagen ( med minder det

Aahhh, ok. Det var så bare fordi jeg havde misforstået dig. Jeg troede at du
mente at man ikke skulle gå spor om dagen, men i stedet et andet tidspunkt
på døgnet

Mvh
Susanne

Fra : Kurt Becher

Dato : 16-11-03 14:18

Hejsa

Søren Lausten-Hansen wrote:
> [...]
> lagt er det menneskets fært som der det dominerende, derefter er det
> færten fra forrådnelsesprocessen i plantedelene som er dominerende.

Den har jeg aldrig hørt før. Jeg har læst at det er duften fra de knækkede
plantedele, hunden går på. Udover den fært "dyret" eller hvad det nu er,
afsætter.

> [...]
> bjerge efter ganske få minutter. Hvordan kan personens fært blive
> hængende et sted i over ½ time i sidevind?

Duftpartiklers udbredelse er en kompliceret ting og ligeledes er hundens
måde at spore den på.

Duftpartikler spreder sig som ringe i vandet. Det er derfor man kan lugte
f.eks. en cigaret, selvom rygeren står "downwind" og røgen bæres væk fra en.
Desuden er vindforholdenen helt nede i jordniveau ikke som bare 20 cm oppe.
Luften helt nede ved jorden bevæger sig i små cirkler og kun meget langsomt
væk fra stedet. Derfor kan et spor blive på stedet i meget lang tid, selv i
stormvejr. Det hele afhænger af underlagets beskaffenhed. Jo mere "knoldet"
(på et mikroskopisk niveau) og bevokset det er, jo bedre holdes duften på
stedet. Duftpartikler, der transporteres højere op vil selvfølgelig blæse
med vinden.

Det er kun i konkurrencespor at en hund arbejder med næsen i underlaget hele
tiden (den må jo ikke andet). Hvis en hund søger frit, vil den tage færten
både i underlaget og et stykke oppe i luften.

Min erfaring (og det her står for egen regning) er at hunden "får overblik"
over sporet oppe i luften. Dvs. hvis den mister sporet i underlaget løfter
den hovedet for at søge færten højere oppe. Når den så har fået færten
sænker den hovedet igen. Denne kombination af søgen, gør at hunden går ved
siden af sporet, da det er der den har de bedste informationer (duften er
tydeligst). De fleste hunde går også tit i store cirkler væk fra sporet og
tilbage på det et stykke nede. Jeg har set en video af en politihund, der
skulle finde en pistol i et træ. Den gik 10 meter forbi træet, lavede en
enorm cirkel på ca. 20 meter væk fra det, stoppede, snøvsede lidt i luften
og gik derefter lige hen til det, satte sig ned og gøede! Imponerende!!!

MVH

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 16-11-03 22:23

Tak for info til Holm, Søren og Kurt

Jeg erindrer nu faktisk engang at have lært at gasmolekyler ifølge
fysikkens love søger at bevæge sig fra områder med stor koncentration
til områder med lille koncentration, svarende til det Kurt fortæller

Hvad angår at færten i den første halve time primært stammer fra
mennesket, har jeg måske overfortolket noget, men i Manfred Müller:
Sporhundens ABC er der en tabel som viser dette.

Mvh
Søren