/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
opbygning af linux
Fra : René Iversen


Dato : 17-11-03 09:51

Skal skrive et par sider om opbygningen af linux.

Hvilke dele består den af ?

Jeg regner med at nævne noget om kernel, filsystem, shell / grafisk
brugerflade. Er der andet jeg bør komme ind på? ext3 vs ntfs...

Jeg vil også gerne have nogle gode links til beskrivelse af de dele jeg har
nævnt samt til de forslag, der kommer.



 
 
Steen Suder, privat (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 17-11-03 12:41

René Iversen wrote:
> Skal skrive et par sider om opbygningen af linux.

Hvad er sammenhængen?
Hvad er baggrundsstoffet? Tanenbaum?

> Hvilke dele består den af ?

En ting du kan holde dig for øje når du betragter et Linux-system er at
det er meget modul og lag-opdelt i modsætning til flere andre systemer.
Man ser f.eks. typisk (på applikationsniveau) at der er flere og mindre
programmer som så kan bygges sammen som Lego.

Et andet eksempel:
En mailserver på Linux/UNIX kan som regel kun tale SMTP og står derfor
for transporten af email og håndterer derfor ikke klienterne på "den
anden side af posthuset". Det har man POP3/IMAP/etc.-daemoner til.

Længere nede i systemet finder man f.eks. drivere til forskellige
filsystemer som frit kan skiftes ud.
F.eks. vil man ofte køre ext3 på sin maskine, men skulle man lave et
indlejret system ville man f.eks. med fordel kunne anvende cramfs eller
anvende filsystemer der er egnede til at køre på flashdiske/flashkort.

> Jeg regner med at nævne noget om kernel, filsystem, shell / grafisk
> brugerflade. Er der andet jeg bør komme ind på? ext3 vs ntfs...

ext3 vs ntfs er vel blot en diskusion af forskellige filsystemer og har
vel ikke meget at gøre med Linux eller UNIX for den sags skyld.

Stil dig selv spørgsmålet: hvad er et operativsystem egentligt? Hvad er
dets opgave?

Er det f.eks. at sørge for at du har et program at forfatte tekst i
(notepad, vi etc.)?

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803


René Iversen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : René Iversen


Dato : 17-11-03 19:01


"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb8b3d8$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> ext3 vs ntfs er vel blot en diskusion af forskellige filsystemer og har
> vel ikke meget at gøre med Linux eller UNIX for den sags skyld.
>
OK, men har du et link til en side med nogle specs på ext3
så...klyngestørrelse, max filstørrelse etc.



Kristian Thy (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 17-11-03 13:16

René Iversen uttered:
> Skal skrive et par sider om opbygningen af linux.
>
> Hvilke dele består den af ?

En kerne.

\\kristian
--
I am in shape. ROUND is a shape.

René Iversen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : René Iversen


Dato : 17-11-03 19:01


"Kristian Thy" <thy@it.edu> skrev i en meddelelse
news:bpae66$1m3oqr$1@ID-157676.news.uni-berlin.de...
> René Iversen uttered:
> > Skal skrive et par sider om opbygningen af linux.
> >
> > Hvilke dele består den af ?
>
> En kerne.
>

Ja tak...du har søreme redet min dag.



Jesper Harder (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Harder


Dato : 17-11-03 19:22

"René Iversen" <spam@fjern_riversen.dk> writes:

> "Kristian Thy" <thy@it.edu> writes:
>
>> René Iversen uttered:
>
>> > Skal skrive et par sider om opbygningen af linux.
>> >
>> > Hvilke dele består den af ?
>>
>> En kerne.
>
> Ja tak...du har søreme redet min dag.

Ja, da. Han har reddet dig fra din misforståelse om at en shell eller
X11 er en del af Linux. Linux *er* blot en kerne, og omfatter ikke
alle de andre elementer.

René Iversen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : René Iversen


Dato : 17-11-03 19:31

>
> Ja, da. Han har reddet dig fra din misforståelse om at en shell eller
> X11 er en del af Linux. Linux *er* blot en kerne, og omfatter ikke
> alle de andre elementer.

Stadig en elendig hjælp i forhold til det andet indlæg.



Kristian Thy (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 17-11-03 22:02

René Iversen uttered:
>> Ja, da. Han har reddet dig fra din misforståelse om at en shell eller
>> X11 er en del af Linux. Linux *er* blot en kerne, og omfatter ikke
>> alle de andre elementer.
>
> Stadig en elendig hjælp i forhold til det andet indlæg.

Hvis du ikke fatter den her helt centrale del omkring hvad Linux er,
så er jeg glad for det ikke er mig der skal udsættes for din
skrivelse. HAND.

\\kristian
--
"I'm a pork. I need commitment!"
--Miss Piggy

René (18-11-2003)
Kommentar
Fra : René


Dato : 18-11-03 11:54


"Kristian Thy" <thy@it.edu> wrote in message
news:bpbd0f$1mn5n6$1@ID-157676.news.uni-berlin.de...
> René Iversen uttered:

> Hvis du ikke fatter den her helt centrale del omkring hvad Linux er,
> så er jeg glad for det ikke er mig der skal udsættes for din
> skrivelse. HAND.
>

Får du noget ud af at nedgøre folk? Det er muligt min formulering ikke er i
top, men det skulle trods alt være nogenlunde klart, hvad det er jeg søger.
Kan godt være du ikke har andet at lave, men du behøver ikke poste i tråden,
hvis du ikke kan bidrage med nogen, der er en chance for jeg kan bruge.



Ivar Madsen (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 18-11-03 20:54

René skrev i -dk.edb.system.unix:


>> Hvis du ikke fatter den her helt centrale del omkring hvad Linux er,
>> så er jeg glad for det ikke er mig der skal udsættes for din
>> skrivelse. HAND.
> Får du noget ud af at nedgøre folk? Det er muligt min formulering ikke er
> i top, men det skulle trods alt være nogenlunde klart, hvad det er jeg
> søger. Kan godt være du ikke har andet at lave, men du behøver ikke poste
> i tråden, hvis du ikke kan bidrage med nogen, der er en chance for jeg kan
> bruge.

Du skrev i det første indlæg i tråden
|Skal skrive et par sider om opbygningen af linux.

Så vil det være en meget vigtig ting at få med, at Linux er kernen, slut
prut finale. Alt det andet der gør det sjovt at arbejde med høre de
forskellige dist. til.

Hvis ikke du får det med, og får det med i starten, så vil jeg sige, at kan
den kun blive til 03,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / reralistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | fram til motorvejbyggiet blev påbegyndt

René (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René


Dato : 19-11-03 08:37


>
> Du skrev i det første indlæg i tråden
> |Skal skrive et par sider om opbygningen af linux.
>
> Så vil det være en meget vigtig ting at få med, at Linux er kernen, slut
> prut finale. Alt det andet der gør det sjovt at arbejde med høre de
> forskellige dist. til.
>
> Hvis ikke du får det med, og får det med i starten, så vil jeg sige, at
kan
> den kun blive til 03,,,
>

Jeg sagde heller ikke det var forkert vel...det var bare overhovedet ikke
til nogen hjælp. Som sagt er det muligt min formulering er dårlig. Jeg ved
hvad det er jeg søger, og kun en person har åbenbart haft forstand på at
hjælpe.



Frederik Dannemare (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Frederik Dannemare


Dato : 19-11-03 15:24

René wrote:
>>Du skrev i det første indlæg i tråden
>>|Skal skrive et par sider om opbygningen af linux.
>>
>>Så vil det være en meget vigtig ting at få med, at Linux er kernen, slut
>>prut finale. Alt det andet der gør det sjovt at arbejde med høre de
>>forskellige dist. til.
>>
>>Hvis ikke du får det med, og får det med i starten, så vil jeg sige, at
> kan den kun blive til 03,,,
>>
> Jeg sagde heller ikke det var forkert vel...det var bare overhovedet ikke
> til nogen hjælp. Som sagt er det muligt min formulering er dårlig. Jeg ved
> hvad det er jeg søger, og kun en person har åbenbart haft forstand på at
> hjælpe.
>

kan disse bruges?:
http://www.faqs.org/docs/linux_admin/c88.html
http://se.uwaterloo.ca/~mctanuan/cs746g/LinuxCA.html
http://tille.soti.org/training/tldp/
http://www.robotwisdom.com/linux/kernel.html

--
Frederik Dannemare


René Iversen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Iversen


Dato : 19-11-03 20:48
Peter Makholm (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 19-11-03 15:46

Kristian Thy <thy@it.edu> writes:

> Hvis du ikke fatter den her helt centrale del omkring hvad Linux er,
> så er jeg glad for det ikke er mig der skal udsættes for din
> skrivelse. HAND.

Det kan godt være at du kan have held med at nedgøre andre med at de
ikke ved noget om Linux og open source, men det plejer ikke at gå med
mig, jeg anser mig som særdeles velvidende omkring begreberne.

Linux er dels en kerne og dels et system baseret på linux-kernen samt
et userspace. Normalt vil dette userspace primært adskille sig fra
userspace på andre frie unixer ved at en mindre del af programmerne er
lavet som en del af GNU-projektet og folk insisterer derfor på at
kalde det samlede system for GNU/Linux.

Sålænge at det ikke er udbredt at tale om Linux med andre userspaces
er det dog en unødvendig specifikation på samme måde som det er
unødvendigt at specificeret at man bruger en X11R6.4-implementation
fra XFree86, en http-dæmon fra Apache, en browser fra
Mozilla-projektet og så videre.

Hvis Linuxsystemer med et BSD-userspace skulle blive udbredte så kunne
jeg godt gå med til at kalde dem hhv BSD/Linux og GNU/Linux.


Det er derfor korrekt, og udbredt, at anvende betegnelsen 'Linux' om
*hele* systemet og ikke bare den del der køre i kernemode.

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg
http://hacking.dk |

Jesper Harder (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Harder


Dato : 19-11-03 20:30

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Linux er dels en kerne og dels et system baseret på linux-kernen samt
> et userspace. Normalt vil dette userspace primært adskille sig fra
> userspace på andre frie unixer ved at en mindre del af programmerne er
> lavet som en del af GNU-projektet

Det kan diskuteres om »en mindre del« er korrekt. Hvis man tæller
antal linjer kode, er GNU langt større end Linux-kernen:

In short, the total of the GNU project's code is much larger than
the Linux kernel's size. Thus, by comparing the total contributed
effort, it's certainly justifiable to call the entire system
``GNU/Linux'' and not just ``Linux,'' [1]

> og folk insisterer derfor på at kalde det samlede system for
> GNU/Linux.

I denne tråd har der vist ikke været nogen, som har insisteret på
"GNU/Linux". Der blev _ikke_ spurgt om, hvad man bør sige i daglig
tale -- det var derimod et konkret teknisk spørgsmål: "Hvordan er
Linux opbygget?".

I den sammenhæng er det da væsentligt, at Linux (i modsætning til
ms-windows) er en separat kompoment fra GUI, shell, browser osv.

> Sålænge at det ikke er udbredt at tale om Linux med andre userspaces

It is possible to make a system that uses Linux as the kernel but is
not based on GNU. I'm told there are small systems, used for
embedded development, that include Linux but not the GNU system. IBM
was once rumored to be planning to put Linux as the kernel into
AIX; [2]

Du tager i øvrigt heller ikke den omvendte situation i betragtning: at
man godt kan benytte userland med en anden kerne end Linux.

[1] <http://www.dwheeler.com/sloc/redhat71-v1/redhat71sloc.html>
[2] <http://www.gnu.org/gnu/gnu-linux-faq.html#justlinux>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408837
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste