Max. kabel længe på ADSL installation ?
Fra : Ole Jensen

Dato : 16-11-03 14:26

Hej !

Jeg skal til at montere ADSL fra TDC i lejligheden (gør det selv løsningen)
Der er kun et telefon stik i lejlighed (stuen) , så det er ikke noget
problem.
Men, skal ADSL modemet ,og skillefilteret side så tæt så muligt på telefon
stikket? eller er der nogen regel mht. kabel længe mellem telefon stikket og
skillefilteret ?
Jeg kan godt montere skillefilteret ved siden af telefonstikket, men modemet
kunne jeg godt tænke mig at undgå at have i stuen, er der noget problem i at
trække et
5-6 meter kabel fra skillefilteret til ADSL modemet ?

Mvh
Ole.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-11-03 14:39

"Ole Jensen" <mail@mail.aa> wrote in message news:3fb77a92$0$69967$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej !

hej

> Jeg skal til at montere ADSL fra TDC i lejligheden (gør det selv løsningen)

ok

> Der er kun et telefon stik i lejlighed (stuen) , så det er ikke noget
> problem.

nej

> Men, skal ADSL modemet ,og skillefilteret side så tæt så muligt på telefon
> stikket?

ikke nødvendigt vis

> eller er der nogen regel mht. kabel længe mellem telefon stikket og
> skillefilteret ?

Ja, her er det mere kompliseret. da signalet skal til skillefilteret og tilbage til telefonstikket... Her skal det være
parsnoret telefonkabel. hvis det er det der følger med, kan det ikke være særligt langt...

> Jeg kan godt montere skillefilteret ved siden af telefonstikket, men modemet

Ja, det ville være en god løsning.. skillefilteret fylder heller ikke særligt meget og skal ikke have strøm... Så i med
det der følger med.. Så skal du bare have et kabel der er langt nok med Rj-11 i hver ende.

> kunne jeg godt tænke mig at undgå at have i stuen, er der noget problem i at
> trække et
> 5-6 meter kabel fra skillefilteret til ADSL modemet ?

overhovedet ikke

Fra : Nicki Brøchner Niels~

Dato : 16-11-03 14:46

Ole Jensen wrote:
> [...]
> trække et
> 5-6 meter kabel fra skillefilteret til ADSL modemet ?

Hej Ole

Det skal først lige siges at TDC anbefaler altid at hvis man bliver nød
til at forlænge en ledning i sin GDS løsning er det Netværkskablet der
bør forlænges. (Fordi at RJ45 Kablet kan forlænges op til 100 Meter uden
at der sker noget ved det)

Du kunne godt forlænge RJ11 Stillet der er imellem modem og skildefilter
uden at det sikkert har nogen betydning. Det hele handler om støj. Så
derfor skal du være opmærksom på hvor meget støj din Telefon den laver,
altså hvor gammel er den og er det en trådløs iforhold til en stationær.

Jeg vil forslå at du prøver dig frem, ergo i første omgang forlænger
imellem skildefilter. Skulle der være for meget støj til at du kan bruge
dine telefon(er) tilfresstillene eller modemet har problemer med at
Synce op. Ja så må du nok leve med at modemet skal side inde i stuen, og
du skal forlænge imellem computer og modem

--
Venlig hilsen
Nicki Brøchner Nielsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-11-03 16:54

Nicki Brøchner Nielsen <thedream@myplace.dk> skrev:

> [...]
> Netværkskablet der bør forlænges. (Fordi at RJ45 Kablet kan
> forlænges op til 100 Meter uden at der sker noget ved det)

En forlængelse af telefonledningen lokalt i hjemmet vil være næsten
uendeligt lidt i forhold til længden af kablet mellem hjemmet og
centralen så medmindre der bruges ekstemt elendigt kabel, så tvivler
jeg på, at der vil kunne opstå problemer.

> [...]
> handler om støj. Så derfor skal du være opmærksom på hvor meget
> støj din Telefon den laver, altså hvor gammel er den og er det en

Fidusen med skillefilteret er da vist netop at adskille ADSL og
telefonsignalet fra hinanden?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nicki Brøchner Niels~

Dato : 16-11-03 20:17

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> centralen så medmindre der bruges ekstemt elendigt kabel, så tvivler
> jeg på, at der vil kunne opstå problemer.

Hmm jow, i princippet kan du have ret. Dog er der rimelig stor forskeld
på de ledninger TDC bruger uden for huset og de RJ11 kabler som folk
normalt bruger til indendøres installationer.

> Fidusen med skillefilteret er da vist netop at adskille ADSL og
> telefonsignalet fra hinanden?

Korrekt. Skildefilteret skilde de forskellige frekvensområder fra
hinanden. Dog kan telefonen uden problemer støje nok til at hverken
telefoni eller Dsl er muligt. Husk på at en telefon ikke er andet end en
forvokset elektromagnet.

Fra : Martin Schultz

Dato : 17-11-03 10:23

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> [...]
> centralen så medmindre der bruges ekstemt elendigt kabel, så tvivler
> jeg på, at der vil kunne opstå problemer.

Et normalt tlf. kabel fra bilka er ekstremt elendigt iforhold til de
kabler TDC bruger.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Anders S..

Dato : 17-11-03 16:47

> Et normalt tlf. kabel fra bilka er ekstremt elendigt iforhold til de
> kabler TDC bruger.

Er kablet fladt eller rundt?

Info

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-11-03 08:43

> [...]
> centralen så medmindre der bruges ekstemt elendigt kabel, så tvivler
> jeg på, at der vil kunne opstå problemer.

Forudsat at kablet i hjemmet er ligeså perfekt balanceret, ja.
Men det er det næppe.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-11-03 21:15

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message news:3fbc7071$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
>
> Forudsat at kablet i hjemmet er ligeså perfekt balanceret, ja.
> Men det er det næppe.

hvis man forlæger ledningen fra filter til ADSL modem.. så burde det da ikke have en størrere betydning, om det er
fladkabel eller parsnoret kabel.. jeg mener fx også TDC har leveret noget med 3 meter flad ledning, til
mellemforbindelse mellem telefonstik og skillefilter. altså både til fremførsel af signal fra central, og
telefonsignalerne tilbage..

Fra : Helmar

Dato : 16-11-03 14:52

Jeg ville nok smide skillefilter og modem så tæt på telefon stik som muliget
da du med en nomal Cat 5 netledning kan klare at træke en ca 100 m leding og
stadige ha en god overførsle (ledningen mellem din puter og modem)

Henrik

Fra : [SANTA]-Cinnober

Dato : 16-11-03 17:06

"Ole Jensen" <mail@mail.aa> skrev i en meddelelse
> [...]
> stikket? eller er der nogen regel mht. kabel længe mellem telefon stikket

jeg har et 20 meter kabel fra telefonstik til skillefilter uden problemer
mht. telefoni/adsl (Tele2)

Fra : H.S.

Dato : 17-11-03 12:55

"[SANTA]-Cinnober" <123@456.78> skrev i en meddelelse

> jeg har et 20 meter kabel fra telefonstik til skillefilter uden problemer
> mht. telefoni/adsl (Tele2)

Jeg har 20 meter kabel mellem skillefilter og modem (RJ11-RJ11) - no problem
!