Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til fotografering af sommerfugle
Fra : "Mogens Kisbye"

Dato : 15-04-01 16:41

Er der en venlig sjæl der vil forklare mig hvilket udstyr man skal bruge hvis man vil fotografere en sommerfugl i forholdet 1:1 fra ca. 2 meters afstand, kan det i det hele taget lade dig gøre.

Med venlig hilsen M . Kisbye

--
Posted from richardson.uni2.net [129.142.7.104]

Fra : Georg Tranholm

Dato : 15-04-01 18:03

Mogens Kisbye skriver:

> Er der en venlig sjæl der vil forklare mig hvilket udstyr man skal bruge hvis man vil fotografere en sommerfugl i forholdet 1:1 fra ca. 2 meters afstand, kan det i det hele taget lade dig gøre.

> [...]

Et DV Kamera er velegnet til dette. Min Sony DCR-PC5E macro fotograferer
helt ind til en afstand af 80 cm. ved fuld tele, og ved vidvinkel er
nærafstanden på under 10mm. Ved still billede funktion og ved brug af
memory stick er billedekvaliteten fantastisk god. Brug altid stativ ved
fuld tele ( Ved konvertering til 35mm fotografiapparat: 420mm)

Med venlig hilsen
Georg Tranholm

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-04-01 16:35

"Georg Tranholm" <tranholm@post5.tele.dk> wrote in message

> Et DV Kamera er velegnet til dette.

Hwa' er det for noget?

mvh
Jan

Fra : Georg Tranholm

Dato : 17-04-01 19:44

Jan Boegh skriver:

> Hwa' er det for noget?
>
> mvh
> Jan

Det er et digital video kamera - også kaldet camcorder. Foruden levende
billeder har nogle af SONY´s modeller en still billede funktion som
lagrer på en "memory stick"

Mvh. Georg Tranholm

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-04-01 08:42

> Det er et digital video kamera -

S'fø'li

Takker
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-04-01 08:48

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> "Georg Tranholm" <tranholm@post5.tele.dk> wrote in message

> Hwa' er det for noget?

DV = Digital Video

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Amund Johansen

Dato : 15-04-01 18:31

Mogens Kisbye wrote:

> [...]
>
> Med venlig hilsen M . Kisbye
>
> --
> Posted from richardson.uni2.net [129.142.7.104]

Hvis du skal bruke fotoapparat (SLR): kort telemakro, f.eks Canon's
180mm f/3.5 L,
stativ og tålmodighet samt vilje til å bruke litt film til det. Monopod
(ettbensstativ)
er å foretrekke da du kan flytte deg etter sommerfuglen :)

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-01 20:35

Mogens Kisbye wrote:

> Er der en venlig sjæl der vil forklare mig hvilket udstyr man skal bruge hvis man vil fotografere en sommerfugl i forholdet 1:1 fra ca. 2 meters afstand, kan det i det hele taget lade dig gøre.

En del digitale kameraer er briliante i macro området, jeg har f.eks. et
gammel Canon PowerShot 350, det kan virkelig gå tæt på, du kan se på
flg. billede som et eksempel:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/insekter/skjoeteloeber-01.jpg
- det er nogle skøjteløbere, der deler indholdet af et insekt de har fanget.

Så vidt jeg ved, så bliver alle de rigtig flotte nærbilleder af
sommerfugle og insekter lavet med døde preparerede eksemplarer, hvor
nålen er godt skjult, eller ved at den bortretucheres på det færdige billede.

Et eller andet sted har jeg også læst, at man kan nøjes med at bedøve
eller nedkøle sommerfugle og insekter i en fryser, så de bliver sløve i
nogle minutter, det skulle være tid nok for en hurtig fotograf.

Jeg håber ikke det gør noget, at jeg på denne måde har pillet ved
drømmen omkring insektfotografering, men det er med den som alt andet
fotografi, det hele er en stor illusion, og det er jo kun fotografen der
ved, hvor naturen er hjulpet godt på vej.

Du kan iøvrigt følge med i dagens billede på
http://www.steves-digicams.com/daily_dpotd.html - der er hyppigt macro
billeder af blomster og insekter, de fleste er optaget med Nikon
Colorpix.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 16-04-01 06:57

Hej Mogens

Jeg tror ikke du skal regne med at kunne få en arbejdsafstand på 2 meter ved
1:1. Med f.eks. en Nikon Micro-nikkor 200mm har man en arbejdsafstand på
50cm ved 1:1. Ved 1:2 er det vist omkring 75. Til sommerfugle vil jeg tro at
man kan klarer sig med 1:2. Mange bruger en 300mm med teleconverter og/eller
mellemringe, men er 200mm kan også gøre det. Noget af det vigtigste man skal
lære hvis man vil tage billeder af insekter er hvordan man færdes i naturen.

Nogle gange skal man sidde og vente andre gange skal man snige sig ind på
insekterne.

En god bog jeg kan anbefale er:
"How to Photograph; Insects & Spiders. Larry West

Du kan også besøge min hjemmeside:
www.worldonline.dk/~martinbh

Martin

Fra : Robin Strand

Dato : 16-04-01 20:52

En sommerfugl er for stor til fotografering i 1/1 hvis man da ikke skal ha
et lite utsnitt av deler av sommerfuglen. Forøvrig kan jeg anbefale Sigma
300 mm f.4 med macro til 1/3. Med en mellomring i tillegg har man et
utmerket objektiv til formålet med passe avstand til motivet. Dette utstyret
er et relativt billig alternativ til et dyrt 200 mm macro-objektiv, som nok
er det beste hvis man har råd til det.

Med hilsen Robin Strand
http://home.enter.vg/rostrand
rbstrand@online.no